Omaka gör om – bryggeriets restaurang blir modernt brasserie

När allt fler bryggerier för en handfull år sedan började starta tillhörande restauranger var bryggmästaren Hedda Spendrup en av de som ledde trenden. Fem år senare görs en totalförändring i menyn på Omaka och restaurangen hoppar rakt in i en annan trend med sitt nya brasseriekoncept.
– Vi känner att tiden för mellanrätter med asiatiska influenser har passerat. Därför väljer vi att gå tillbaka till den ursprungliga visionen för restaurangen, Det betyder ölvänliga rätter av hög kvalitet till överkomligt pris. Nya Omaka kan beskrivas som ett modernt brasseri, särskilt med tanke på att ordet brasserie betyder bryggeri på franska, förklarar Hedda Spendrup i ett pressmeddelande.
Omaka, som består av bryggeri, restaurang, bar och två uteserveringar, är inte ensamt om att satsa på ett brasserikoncept. På kort tid har tre nya krogar presenterats i Stockholm; medelhavsbrasseriet Juno på Kungsholmen, bistro Tartine i Moodkvarteret samt en fransk bistro vid Slussen. I Göteborg är Elio och Brasserie Voyage nya medelhavssatsningar i vår.
Omakas nya meny är framtagen av köksmästaren Nicklas Bergstedt, som har erfarenhet från bland annat Ekstedts, Bleck och The Flying Elk. Rätterna utgår från råvaror i säsong i ett klassiskt upplägg med snacks, förrätter, varmrätter och dessert. Till maträtterna kan gästerna beställa färskt öl direkt från tankarna i bryggeriet.
Sedan starten 2020 har Omaka tagit fram över 80 nya ölsorter, varav nio av dem finns tillgängliga genom Systembolaget. Omaka planerar att öka innovationstakten ytterligare med flera lanseringar under året.