23948sdkhjf

Subways nya vd ska dubbla antalet restauranger i Norden

Restaurangkedjan Subway har expansiva tillväxtplaner. Under de kommande sju åren ska verksamheten fördubblas i Norden med fler än 250 nya Subway-restauranger. Kedjan skruvar också på sitt koncept.

Det var i mitten av maj som Subway släppte nyheten om att kedjan tecknat ett nytt masterfranchiseavtal med finska Nordic Bites Group som backas upp av den privata finska aktieinvesteraren Juuri Partners. Avtalet innebär att Nordic Bites Group, vars dotterbolag i Finland och Sverige utvecklat Subways franchisedel sedan 2010, nu får den exklusiva rätten att förvalta och utveckla samtliga Subway-restauranger i Norden.

– Det känns bra att avtalet är klart och att det löper över tid. Snabbmatsmarknaden är hårt konkurrensutsatt och genom att vara viktig i människors vardag ser vi att det finns utrymme tillväxt. Att varje enhet är lönsam är relevant för kedjans fortsatta framtid, säger nytillträdde landschefen Kay Berg.

Med Kay Berg i spetsen för Subway Sverige ska restaurangkedjan stärka sitt kommersiella fokus. Berg tillträdde tjänsten i december ifjol och har en lång meritlista inom fashion och retail, bland annat som ansvarig för Adidas retail- och franchise i flera länder i Europa och som vd på The Body Shop, som han lämnade i höstas strax innan kedjans kollaps. 

Han konstaterar att steget från mode till mat varit kort.

– Man kan säga att jag har hittat tillbaka dit jag började en gång. Min första arbetsplats var en restaurang i Visby där jag städade, hjälpte till i köket och gjorde lite av varje. Där lärde jag mig att jobba hårt och förstå vikten av kundfokus.

Som en del av masterfranchiseavtalet planeras det nu för fler än 250 nya restauranger i Sverige, Norge, Finland och Danmark fram till 2032. Då uppges kedjan driva över 600 restauranger som skapar många nya arbetstillfällen i regionen.

I Sverige finns idag 164 Subway-restauranger som sysselsätter fler än 1 000 personer. 18 av verksamheterna är egenägda via Nordic Bites Group medan resten drivs av individuella franchisetagare. Hur många av de nya restaurangerna som tilldelas Sverige uppges vara oklart.

– Vi ser också fördelen med att äga restauranger själva och det återstår också att se hur många av dessa som blir franchisedrivna. Franchisekonceptet är dock djupt rotat och många starka franchisetagare har bidragit till vår styrka. Rätt partners är förutsättningen för Subways fortsatta tillväxt.

I nästa steg planerar Subway också att skruva lite på sitt koncept.”Fresh Forward 2.0” kallas satsningen som ska säkerställa att restaurangerna ligger på rätt lägen, har rätt image, rätt prisbild och är tillgängliga för en bredare målgrupp. Allt fler restauranger ska få den nya restaurangdesignen och de digitala satsningar blir fler. 

Exakt vilka satsningar det handlar om vill Kay Berg inte gå närmare in på. Men i den bild som företaget förmedlar handlar det bland annat om implementeringen av nya digitala system för beställning av mat, både i restaurangen och på nätet.

– Det är kundernas behov som styr, de väljer själva. För naturligtvis är det mänskliga mötet med personlig service precis lika viktigt som tidigare, understryker Kay Berg och försäkrar att kunderna ska känna igen sig i Subway 2.0.

För kvar på menyn finns fortfarande sallader, subs och wraps med storsäljare som ”Chicken Teriyaki” samt ”Cookies”. Fokus på den ursprungliga restaurangmenyn ligger fast, en meny som Kay Berg anser är mer än bara ett snabbt och fräscht lunchalternativ.

– Även om det har visat sig att vi är ett bra resealternativ ser vi att utbudet passar bra också för både frukost och middag. Man ska inte glömma att vi är den enda snabbmatskedja där kunden själv komponerar innehållet som kan varieras i det oändliga. Det behåller vi såklart i framtiden också, säger Kay Berg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047