23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RS & FastFood

Norsk 16-årsgräns för försäljning av energidrycker

Alla som säljer energidrycker måste från årsskiftet vid minsta tvekan kräva legitimation för att kontrollera att köparen fyllt 16 år. Norska Mattilsynet kan besluta om åtgärder mot aktörer som inte följer reglerna.

Norge inför en nationell 16-årsgräns för köp av energidrycker. Förbudet, som träder i kraft den 1 januari 2026, innebär att försäljningen regleras betydligt hårdare än i Sverige som helt saknar lagstadgad åldersgräns.

Den nya norska regeln gäller alla försäljningsställen och alla försäljningskanaler, från matbutiker och bensinstationer till nätbutiker, gym, skolkafeterior och tillfälliga försäljningsplatser.

Inge Næsset är direktör för regelverk och kontroll vid Mattilsynet, Norges myndighet för livsmedelssäkerhet, djurhälsa, växtskydd och kosmetika – motsvarande en kombination av Livsmedelsverket och Jordbruksverket i Sverige. Han betonar att reglerna även omfattar mindre formella försäljningsmiljöer.

– Åldersgränsen gäller exempelvis också för kioskförsäljning på loppmarknader, festivaler och idrottsevenemang, och för influerare som säljer energidryck. Regeln gäller alla som säljer energidrycker.

Säljare ska vid minsta tvekan kräva legitimation för att kontrollera att köparen fyllt 16 år. Mattilsynet kan besluta om åtgärder mot aktörer som inte följer reglerna.

Bakgrunden till åldersgränsen är att barn och unga är mer känsliga för koffein än vuxna.

– När barn får i sig för mycket koffein kan det leda till sömnproblem, oro, rastlöshet, huvudvärk och skapa beroende. Det kan också ge allvarliga effekter på hjärt- och kärlsystemet och centrala nervsystemet. Ett snabbt högt intag kan orsaka koffeinförgiftning, säger Næsset.

I Norge definieras energidryck som alkoholfria drycker med mer än 15 mg koffein per 100 ml, vilket även inkluderar pulver och tabletter avsedda att lösas i vatten. Däremot omfattas inte kaffe, te och kakaobaserade drycker.

Den skärpta norska lagstiftningen står i kontrast till den svenska, där ingen lagstadgad åldersgräns finns. Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel står bakom en rekommendation om att inte sälja till personer under 15 år som många butiker följer. Men en del butiker har valt att en egen gräns på 18 år, medan andra inte har någon alls.

Sverige följer däremot EU:s regler för märkning. Energidrycker med högt koffeininnehåll måste vara försedda med varningstexten: ”Högt koffeininnehåll. Rekommenderas ej för barn, gravida eller ammande kvinnor.”

Någon övre gräns för koffeininnehåll finns inte i svensk lag, så länge produkten följer EU:s livsmedelsregler. Det finns heller inga särskilda krav på registrering för företag som säljer energidryck, utöver den vanliga registreringen som livsmedelsverksamhet.

I Norge däremot måste samtliga verksamheter som säljer energidryck vara registrerade hos Mattilsynet. Myndigheten har redan påbörjat ett omfattande informationsarbete riktat till handlarna.

– Alla som säljer energidryck ansvarar för att följa åldersgränsen och regelverket, säger Inge Næsset.

Än så länge har svenska Livsmedelsverket inte föreslagit någon nationell reglering, men med förbudet i grannlandet kan debatten komma att ta ny fart.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.031|