De startar Sveriges första bryggeri för energidrycker

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Bolaget 13:e Protein import köper småländskt Kopparbergsbryggeri – siktar mot en produktion av minst 20 miljoner burkar om året.

Banco bryggeri i småländska Skruv, med anor från 1870-talet, har nyligen bytt ägare. Ciderjätten Kopparbergs säljer maskinerna och lokalerna till det Stockholmsbaserade företaget 13:e Protein import, som i sin tur har storslagna planer i kikaren.

Bolaget, som bland annat producerar protein och kosttillskott, ska under det närmsta året börja producera energidrycker och vitaminberikat, smaksatt vatten. Starten beräknas till augusti, då man också planerar ha anställt omkring åtta personer till produktionen, rapporterar Smålandsposten.

Tidigare har 13:e Protein import fått sina energidrycker tillverkade i Tyskland och Österrike. Nu vill man dock starta upp vad som blir landets första bryggeri fokuserat på energidrycker för att kunna tillverka själva, och har målet fastlagt:

– Vi måste tillverka mellan 20 och 30 miljoner burkar om året, minst. Annars har vi misslyckats, säger Magnus Westberg, produktutvecklare från 13:e Protein import, till tidningen.

Läs också: Glassbolag och bryggerier rekordnjuter i majvärmen

Inom ett år planerar man att ha kommit igång rejält, och ser då också att man behöver en personalstyrka på runt 15 anställda.

Läs också: Från kloak till flaska

För Kopparbergs, som använt bryggeriet mellan övertagandet 2002 fram till 2014, innebär det att man efter några år av letande fått en köpare till bryggeriet.
– Vi har väntat i fyra år på den här dagen och är jätteglada eftersom vi inte ville stänga ner bryggeriet, säger Peter Bronsman, vd för Kopparbergs bryggeri, till SVT Nyheter Småland.

13:e Protein import har sin bas i Haninge strax söder om Stockholm, med omkring 46 anställda.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Han går till Qvanti

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig som ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Ny nod för life science och livsmedel

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Nyhetsbrev

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Arkiv

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

Upprop i restaurangbranschen - vill öka efterfrågan på svenska råvaror

Efter sommarens torka uppmanas restauranger och måltidsverksamheter välja svenskt kött, frukt och grönt för att stötta bönder efter sommarens torka.

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Norsk kedja expanderar i Sverige

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bordsservering på McDonald´s

Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.165