De startar Sveriges första bryggeri för energidrycker

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Bolaget 13:e Protein import köper småländskt Kopparbergsbryggeri – siktar mot en produktion av minst 20 miljoner burkar om året.

Banco bryggeri i småländska Skruv, med anor från 1870-talet, har nyligen bytt ägare. Ciderjätten Kopparbergs säljer maskinerna och lokalerna till det Stockholmsbaserade företaget 13:e Protein import, som i sin tur har storslagna planer i kikaren.

Bolaget, som bland annat producerar protein och kosttillskott, ska under det närmsta året börja producera energidrycker och vitaminberikat, smaksatt vatten. Starten beräknas till augusti, då man också planerar ha anställt omkring åtta personer till produktionen, rapporterar Smålandsposten.

Tidigare har 13:e Protein import fått sina energidrycker tillverkade i Tyskland och Österrike. Nu vill man dock starta upp vad som blir landets första bryggeri fokuserat på energidrycker för att kunna tillverka själva, och har målet fastlagt:

– Vi måste tillverka mellan 20 och 30 miljoner burkar om året, minst. Annars har vi misslyckats, säger Magnus Westberg, produktutvecklare från 13:e Protein import, till tidningen.

Läs också: Från kloak till flaska

Inom ett år planerar man att ha kommit igång rejält, och ser då också att man behöver en personalstyrka på runt 15 anställda.

Läs också: Monster ville få bort svensk logga – fick nej

För Kopparbergs, som använt bryggeriet mellan övertagandet 2002 fram till 2014, innebär det att man efter några år av letande fått en köpare till bryggeriet.
– Vi har väntat i fyra år på den här dagen och är jätteglada eftersom vi inte ville stänga ner bryggeriet, säger Peter Bronsman, vd för Kopparbergs bryggeri, till SVT Nyheter Småland.

13:e Protein import har sin bas i Haninge strax söder om Stockholm, med omkring 46 anställda.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sibylla öppnade i Lund

Ny restaurang på stationen.

Norska pizzajätten öppnade i Gävle

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

Lämnar vd-posten på Operakällaren

Ny samverkansarena ska lyfta branschen till toppen

– Vi vill utveckla livsmedelssektorn till en svensk kärnsektor i världsklass, säger Per Arfvidsson, ordförande i styrgruppen för nya Sweden food arena.

Vegansk snabbmat på Fältöversten

Nyhetsbrev

Sommelierer i Nord- och Sydamerika gör upp

Arkiv

De vill förbättra folkhälsan med hotellsamarbete

Duon bakom hälsobloggen och podden Food Pharmacy samarbetar med hotellkedja.

Vuxenglass

Baileys samarbetar med Stockholmsbaserad glassproducent och lanserar glassmaker och glassbil för vuxna.

De står för kaffet

Italiensk kaffeleverantör har skrivit avtal med Stureplansgruppen.

Han blir tv-kock

Ekstedts gastronomiska möte

Pizzakedjan till Borås

Från kloak till flaska

Nya Carnegie-bryggeriet och IVL brygger öl – på renat avloppsvatten.

Kopparbergs gjorde vinst

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på kaféverksamheten – växer med 30 till 40 procent per år.

Triumf Glass kör helgpass i värmen

Ny ordförande i DLF

Norska ”Swish” tar över från servitörerna

Appen Vipps sköter beställningarna.

Monster ville få bort svensk logga – fick nej

Smakbruket i Tomelilla fick rätt mot energidrycksjätten.

Prata Mat:Bruce Hill

Möt Bruce Hill, kock från Kalifornien som gav försmak på sitt gästspel som äger rum i höst på Vassa Eggen.

Esperanto öppnar Sommarsalongen

När matsalen tar sommarpaus öppnar pop up-restaurang i loungen.

Årets Sibylling korad

Prisades på kedjans konvent.

Svensktillverkad Manhattan-vodka blir första på nästan 100 år

Första lagliga destilleriet sedan 1920-talet.

Här öppnar 7-eleven sin deli

Ny ordförande för Fiskbranschen

Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Prata Mat: Peter Halldén

Reitan blir postombud

Efter Gast Kavalleriet

1

Wolt till Gävle

Från Lund till Malmö

Första färskpotatisen är här

Snabbmatskedjan står för bröllopsmaten

Framgång för McDonalds strategi

Restaurangerna fortsätter att växa

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.122