Ny snabbmatsaktör vänder branschlogiken

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Gigafood heter en startup som med minimal miljöpåverkan ska sälja nyttig, god och vacker snabbmat.

Gigafood startade den 8 mars i år av Ida Högberg och Rebecka Carlsson. Ett enda facebookinlägg räckte för att beställningarna skulle rasa in. Det finns uppenbarligen ett stort intresse för färgrik mat utan vare sig socker, gluten eller grädde. Hittills har de sålt för 350 000 – men målet är mycket högt satt:

– Vi började tänka mat för miljarder då vi beräknas vara 10 miljarder människor samma år som vi ska ha noll klimatutsläpp – 2050. Namnet innebär även en digital flört med tanke på gigabyte och annat. Mycket av vår produktion sker visserligen hands on, men det är genom det digitala vi hoppas skala upp snabbt, säger Ida Högberg till Veckans Affärer.

Ida Högberg berättar också att hon själv blivit mer energisk sedan hon började äta mer hälsosam mat:

- Jag brukar säga att det var som att sudda bort imman från rutan, säger hon till VA.

Just nu pågår förhandlingar med investerare om en första emissionsrunda på 5 miljoner kronor för att genom Stockholm visa proof of concept, bygga säljorganisation och rulla ut till fler städer i Sverige och globalt .

De berättar att hela menyn är ekologisk, att förpackningarna är komposterbara och att de endast användercykeltransporter. 

De två entreprenörerna är övertygade om att yngre målgrupper kan finna maten extra intressant  och hänvisar till senaste Ungdomsbarometern som visade att var fjärde person 15-24 år helt eller delvis undviker kött.

Källa: Gigafood


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Produkterna som kan bli ”Årets matbluff”

Fem produkter tävlar om skamligt pris.

Wiggo Wraps expanderar

I vinter öppnar måltidskonceptet fjärde och femte enheten och därefter väntar större expansion för konceptet som blir en wrapkedja.

Sockrets hälsoeffekter ska utredas

Vegme levererar till restaurangkedja

De ska ta tillbaka korvkiosken

Mikael Norberg och Roland "Rolle" Persson är duon bakom nya Korvkultur, ett nytt koncept för gourmetkorv.

Bakar du Sveriges bästa pizza?

Nu är det dags att anmäla sig till årets upplaga av Pizza-SM.

Nyhetsbrev

Domino´s storsatsar

Ska öppna 100 restauranger och butiker i Sverige. Den svenska expansionen ska ledas av en tidigare chef på Scandic Hotels.

Arkiv

Här öppnar Bastard Burgers

I april öppnar hamburgerkedjan i centrala Östersund.

Bjärefågel i samarbete med Tareq Taylor

Tillsammans med kändiskocken lanserar man nytt matkoncept till dagligvaruhandeln.

Här är årets ”udda” semlor

Pinchos med cityetablering

Ikea Food services lanserar globala inköpskriterier

Krav för kycklingproduktion först ut när Ikea Food services lanserar program för hållbart jordbruk.

Klimatutmaningar för kaffeodlarna

Kafékedja till Luleå

Paulig får ny vd

Digital nystart

Finsk tacokedja till Sverige

Beijing8 satsar i Norge

Restaurangnätverk i Umeå

Kommunen har dragit igång restaurangnätverk för arbete med hållbarhets- och miljöfrågor.

Här öppnar KFC

Tex Mex till Eskilstuna

Matsvinnstorg i Söderhallarna

Hon öppnar pop up för minska matsvinnet och delar ut livsmedelsprodukter som annars skulle kastas.

Oumph fick norskt food service-pris

Skärpt straff för matfusk föreslås

Unbakery till NK

"En spänstig deg är pizzans själ"

Sju produkter står för hälften av matsvinnet

Möte för livsmedelsexport

Sushi Yama till Ica

Burgerkedja till Södermalm

Ny chef på Fazer Bageri

KFC hem

Tillbaka på Food for Progress

Brittisk kedja satsar på kaffebar i butiker

Göteborgs mesta kafé

Atria säljer till Sibyllas franchisetagare

Harrys till Eslöv

Sänd till en kollega

0.182