23948sdkhjf

Ny snabbmatsaktör vänder branschlogiken

Gigafood heter en startup som med minimal miljöpåverkan ska sälja nyttig, god och vacker snabbmat.

Gigafood startade den 8 mars i år av Ida Högberg och Rebecka Carlsson. Ett enda facebookinlägg räckte för att beställningarna skulle rasa in. Det finns uppenbarligen ett stort intresse för färgrik mat utan vare sig socker, gluten eller grädde. Hittills har de sålt för 350 000 – men målet är mycket högt satt:

– Vi började tänka mat för miljarder då vi beräknas vara 10 miljarder människor samma år som vi ska ha noll klimatutsläpp – 2050. Namnet innebär även en digital flört med tanke på gigabyte och annat. Mycket av vår produktion sker visserligen hands on, men det är genom det digitala vi hoppas skala upp snabbt, säger Ida Högberg till Veckans Affärer.

Ida Högberg berättar också att hon själv blivit mer energisk sedan hon började äta mer hälsosam mat:

- Jag brukar säga att det var som att sudda bort imman från rutan, säger hon till VA.

Just nu pågår förhandlingar med investerare om en första emissionsrunda på 5 miljoner kronor för att genom Stockholm visa proof of concept, bygga säljorganisation och rulla ut till fler städer i Sverige och globalt .

De berättar att hela menyn är ekologisk, att förpackningarna är komposterbara och att de endast användercykeltransporter. 

De två entreprenörerna är övertygade om att yngre målgrupper kan finna maten extra intressant  och hänvisar till senaste Ungdomsbarometern som visade att var fjärde person 15-24 år helt eller delvis undviker kött.

Källa: Gigafood

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125