23948sdkhjf

”Konsumenter vill göra rätt”

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Handeln kan hjälpa konsumenten att välja rätt för att samhället ska bli mer hållbart, enligt Anna Lilja, miljöansvarig på Konsumentföreningen Stockholm som är en av delägarna i Coop Sverige.

På ett seminarium om cirkulär ekonomi, arrangerat av Fri Köpenskap i Almedalen, konstaterade hon att undersökningar visar att de flesta kunder vill göra rätt och handla hållbart och miljövänligt.

Läs också: Ny roll för leverantörer

– Men alla orkar inte ända fram eftersom det är så många andra val som kunderna måste göra. Då kan handeln göra det vi är bäst på; hjälpa konsumenten att fatta rätt beslut genom att exempelvis placera varor i hyllorna på ett visst sätt.

Erik Elivingsson Hedén, vd i konsultföretaget SB Insight, ansåg att företagen inom handeln måste driva på utvecklingen och ligga steget före.

– Antingen gör man det i dag eller också finns man inte kvar som varumärke om tio år, sade han.

Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel, ser frågorna om matsvinn och plast som de största utmaningarna för att kunna uppnå en cirkulär ekonomi där varor återanvänds och slutprodukterna är biologiskt nedbrytbara.

– Plast är den förpackning vi återvinner minst av, och återvinningskvaliteten är också sämst, sade hon.

Mer om: Almedalsveckan
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så sålde restaurangerna

Ökning för hotell- och trafiknära restauranger medan omsättning i personalrestauranger backade rejält under tredje kvartalet enligt siffror från Restaurangindex.

Här öppnar Linnea & Basilika

Historiskt låg skörd av matpotatis

Från Vigårda till Mosebacke

Meriterad köksmästare till Södra Teaterns restaurang.

Guldregn över de svenska lagen

Kocklandslaget och ytterligare två lag kommer hem med seger i Culinary World Cup.

Systembolaget öppnar utlämningsställe

Här ska nytt koncept för e-handeln testas.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger i veckan (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Trio nominerad till Årets Fast Casual

Kale & Crave, Dogfood och Scandwich är nominerade i kategorin Årets Fast Casual i Fast Food Awards 2019.

Arkiv

Sushikedja öppnar nytt

Dansk juice och asiatiskt till Gallerian

Stora utmaningar med ursprungsmärkning av kött och fisk på restaurang

Mindre marginaler - men storleken spelar ingen roll

Inspirerat av spanska saluhallar

Matverk Närke 2019 vanns av sBread

"När svinn blir win och botten blir toppen"

Kock och konditor laddar inför Nobelfest

Daniel Roos är Nobelkonditor för femte gången. Han gör middagen tillsammans med Tom Sjöstedt som är Nobelkock för andra året.

Sia glass byter vd

De sätter guldkant på fikastunden

Ett 50-talskafé, ett konditori med franska förtecken och anrikt Stockholmskafé är nominerade i kategorin Årets Coffee Shop.

Crêperie till galleria

Från OKQ8 till Fazer Food Services Sverige

Hon är ny kommunikationsdirektör hos måltidsleverantören.

Gateau gästar H&M

Fazerägt hantverksbageri öppnar pop up i modekoncernens inredningsbutiker i december.

Fortsatt höga konkurstal inom hotell- och restaurangbranschen

Från Sturehof till Taverna Brillo

Hon byter jobb inom Svenska Brasserier och blir restaurangchef på restaurangen vid Stureplan.

Hotell ingår samarbete med Foodloopz

Så ska Clarion Hotel Stockholm minska matsvinnet.

Hon tar över på Svenskt Kött

Julskinkan fortsatt ohotad på julbordet

Ny vd på Siljans Chark

Matleveranstjänst till Malmö

Här öppnar Sabis nytt

Han är ny hos Altia

Läppja på GW

Här öppnar It´s Pleat

Här är årets bästa matböcker

Nya matkoncept till Täby centrum

Restaurangkedja säger upp personal

Orkla lägger bud på Kotipizza

Götgatsbacken för burgerkedja

Wallmans Group tappar vd

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.17