Godis kan klassas som nyttigt

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Planerad märkning kan förvirra konsumenterna.

Flera globala livsmedelsföretag planerar att introducera en ny sorts färgkodad märkning för att särskilja hälsosamma produkter. Men enligt kritiker kan den nya märkningen snarare förvilla.

Märkningen baseras på portioner som kritiker anser vara godtyckliga. En portion chips är enligt den föreslagna märkningen 30 gram, en handfull och motsvarande mängd choklad är fyra bitar av en chokladkaka. Enligt bland annat föreningen Sveriges Konsumenter kan den här märkningen snarare förvirra än upplysa.

- När det gäller speciellt onyttiga livsmedel tycker vi att portionsstorlekarna ofta är konstiga och godtyckliga, och ger utrymme för manipulationer. Det kan bli orealistiskt utifrån hur många chips man faktiskt äter åt gången, säger Jan Bertoft, Sveriges Konsumenters generalsekreterare till testfakta.se.
På Livsmedelsverket har man ännu inte tagit ställning till livsmedelsföretagens initiativ, dock finns det vissa farhågor:

Men branschen håller inte riktigt med om den analysen.

Läs också: Träningshajpen skapar nya mellanmål

– Vårt intresse är inte att sätta ett grönt ljus på choklad. Idén med portionsstorlekarna är att få realistiska portioner, alltså i linje med vad människor konsumerar, säger Steve Mann, kommunikationssamordnare på Mondelez som äger märket Marabou till testfakta.se.

Läs också: Premiär för Coops saluhall – på nätet

Inom dagligvaruhandeln har iallafall Coop bestämt sig för att konsekvent använda sig av 100 gram som jämförelsevikt istället för portionsvikt.

- Vi har bestämt oss för att inte använda portionsbaserad deklarering på våra egna varumärken, då det försvårar snarare än förenklar för våra kunder. Det gäller främst produkter som är mindre hälsosamma, säger Kajsa Liljegren, presskontakt på Coop till testfakta.se.



Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Fazers minskade matsvinn: 750 ton mat

Fazer Food Services har minskat matsvinnet i restaurangerna och omräknat har 760 000 måltider sparats från att hamna i soptunnan.

Mattjänster i dust efter KKV-anmälan

Finländsk snabbmatskedja riktar sig mot Sverige

Med nytt koncept vill Kotipizza expandera mot nya marknader – däribland Sverige.

Sibylla till Öland

Kedjan öppnar restaurang i nya Triangeln i Borgholm.

McDonald´s satsar veganskt

Orkla Foods Anamma ha utvecklat vegansk burgare tillsammans med burgerkedjan.

Johan och Nyström expanderar i Göteborg

Rosteriet går från noll till tre kaféer i staden – och satsar även på kontorsförsäljning i området.

Nyhetsbrev

Pizzan som kulturarv

Nu är beslutet taget och det är fastslaget att napolitansk pizza är ett kulturarv.

Arkiv

Burgerkedja till Södermalm

Ny chef på Fazer Bageri

Starbucks storöppnar

Största coffeeshopen i världen har öppnat.

Jureskogs finalburgare

Hamburgerkedjan och kocken avslutar samarbetet efter två år med en finalburgare.

Burgare per cykel -Burger Bike

Istället för food truck- food bike. Trio satsar på matfranchisekoncept på cykel.

KFC hem

Tillbaka på Food for Progress

Polfärskt får ny vd

Hans Jacobson lämnar familjeföretaget Polfärsktgruppen efter 35 år och nära 20 år som vd.

Saltå Kvarns vd lämnar

Johan Ununger lämnar Saltå Kvarn efter 15 år som vd.

Hon vill expandera sushikoncept

Efter tre restauranger i Uppsala ska sushikonceptet expanderas.

Brittisk kedja satsar på kaffebar i butiker

De öppnar hälsokafé

Göteborgs mesta kafé

Atria säljer till Sibyllas franchisetagare

Med ätbara insekter i fokus

Nio svenska insektsmatsföretag står bakom nya livsmedels- och branschorganisation Insektsföretagen.

Reitan convenience vill dubbla matförsäljningen

Pressbyrån utvecklar sortimentet – lanserar lussekorv

Harrys till Eslöv

Pressbyrån och 7-Eleven slutar räkna kontanter

OKQ8 sätter personalen i rampljuset

H&M lockar med kaffe

Potatismjölken snart här

Social underjordisk odling

Veganska produktionen samlas i Eslöv

Livsmedelsföretagen brister i plastkunskap

Repövning på hamburgerkedja

Prego med sushi

Norsk pizza till Söder

Kedjorna vill se lagstiftning om energidryck

Sänd till en kollega

0.146