Godis kan klassas som nyttigt

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Planerad märkning kan förvirra konsumenterna.

Flera globala livsmedelsföretag planerar att introducera en ny sorts färgkodad märkning för att särskilja hälsosamma produkter. Men enligt kritiker kan den nya märkningen snarare förvilla.

Märkningen baseras på portioner som kritiker anser vara godtyckliga. En portion chips är enligt den föreslagna märkningen 30 gram, en handfull och motsvarande mängd choklad är fyra bitar av en chokladkaka. Enligt bland annat föreningen Sveriges Konsumenter kan den här märkningen snarare förvirra än upplysa.

- När det gäller speciellt onyttiga livsmedel tycker vi att portionsstorlekarna ofta är konstiga och godtyckliga, och ger utrymme för manipulationer. Det kan bli orealistiskt utifrån hur många chips man faktiskt äter åt gången, säger Jan Bertoft, Sveriges Konsumenters generalsekreterare till testfakta.se.
På Livsmedelsverket har man ännu inte tagit ställning till livsmedelsföretagens initiativ, dock finns det vissa farhågor:

Men branschen håller inte riktigt med om den analysen.

– Vårt intresse är inte att sätta ett grönt ljus på choklad. Idén med portionsstorlekarna är att få realistiska portioner, alltså i linje med vad människor konsumerar, säger Steve Mann, kommunikationssamordnare på Mondelez som äger märket Marabou till testfakta.se.

Inom dagligvaruhandeln har iallafall Coop bestämt sig för att konsekvent använda sig av 100 gram som jämförelsevikt istället för portionsvikt.

- Vi har bestämt oss för att inte använda portionsbaserad deklarering på våra egna varumärken, då det försvårar snarare än förenklar för våra kunder. Det gäller främst produkter som är mindre hälsosamma, säger Kajsa Liljegren, presskontakt på Coop till testfakta.se.



Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

En pizza på Kvantum

Icabutik i Umeå satsar på snabbmat.

Ny vd för Santa Maria

Paulig Group internrekryterar.

Originalbagarn ska baka mer

Bagerijätte i nytt utökat avtal med Coop.

Branschmässa 10-årsjubilerar

I september är det dags för Fastfood & Café och Restaurangexpo i Göteborg.

Nu öppnar Västra Porten

Jubileumsvecka för Carlsberg

På måndagen inviger bryggerikoncernen jubileumsveckan med anledning av bryggerikoncernens 170-åriga födelsedag.

Station med snabbmatssatsning

Arkiv

Veganskt hos Konstfack

Nu har The Plant öppnat andra restaurangen.

Pizzabakeren i expansionstagen

Asiatiskt till Ekholmen

I vår utökas restaurangutbudet vid Ekholmen centrum i Linköping.

Framtidens läskflaska är gjord av trä

Max till Rotebro

Hamburgerkedajn öppnar andra restaurangen i Sollentuna.

Arla i rekryteringstagen

Mejerijätten plockar logistikdirektör från P&G Norden. Hon tar även plats i ledningsgruppen.

Amazon vill sälja ofryst färdigmat

Han är världens bästa konditor

Smålänning har korats av bagare från hela världen.

Restaurangerna ökade under juni

Godis kan klassas som nyttigt

Coop öppnar butik med enbart snacks

Boulebar storsatsar

I september öppnar tionde restaurangen, denna gång i ett tidigare tryckeri.

Ny sushi i Vellinge

Pinchos till Piteå

Restaurangkedjan planerar för fler restauranger i Norrland.

Ny vd för Visita

Nu stänger vi för semester. Öppnar åter i augusti.

Svenskar vill äta svenskt på snabbmatställen

Härmapor belönas

Branschen öppnar dörren till Sverige

”Konsumenter vill göra rätt”

Lönsamt med direktkontakt

Måltidsbegrepp luckras upp

Möjligt minska matsvinnet

Ny roll för leverantörer

Ny vd på iFoodbag

Tar kryddan till högre höjder

Kyckling-kedja intar Västerås

Ny snabbmatsaktör vänder branschlogiken

Sänd till en kollega

0.136