Godis kan klassas som nyttigt

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Planerad märkning kan förvirra konsumenterna.

Flera globala livsmedelsföretag planerar att introducera en ny sorts färgkodad märkning för att särskilja hälsosamma produkter. Men enligt kritiker kan den nya märkningen snarare förvilla.

Märkningen baseras på portioner som kritiker anser vara godtyckliga. En portion chips är enligt den föreslagna märkningen 30 gram, en handfull och motsvarande mängd choklad är fyra bitar av en chokladkaka. Enligt bland annat föreningen Sveriges Konsumenter kan den här märkningen snarare förvirra än upplysa.

- När det gäller speciellt onyttiga livsmedel tycker vi att portionsstorlekarna ofta är konstiga och godtyckliga, och ger utrymme för manipulationer. Det kan bli orealistiskt utifrån hur många chips man faktiskt äter åt gången, säger Jan Bertoft, Sveriges Konsumenters generalsekreterare till testfakta.se.
På Livsmedelsverket har man ännu inte tagit ställning till livsmedelsföretagens initiativ, dock finns det vissa farhågor:

Men branschen håller inte riktigt med om den analysen.

Läs också: Coop prisar väderleksföretag

– Vårt intresse är inte att sätta ett grönt ljus på choklad. Idén med portionsstorlekarna är att få realistiska portioner, alltså i linje med vad människor konsumerar, säger Steve Mann, kommunikationssamordnare på Mondelez som äger märket Marabou till testfakta.se.

Inom dagligvaruhandeln har iallafall Coop bestämt sig för att konsekvent använda sig av 100 gram som jämförelsevikt istället för portionsvikt.

- Vi har bestämt oss för att inte använda portionsbaserad deklarering på våra egna varumärken, då det försvårar snarare än förenklar för våra kunder. Det gäller främst produkter som är mindre hälsosamma, säger Kajsa Liljegren, presskontakt på Coop till testfakta.se.



Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Onlinepizza satsar brett

Närbutikskedja varumärkesskyddar matsatsning

En modern tesalong

På Hälsingegatan i Stockholm öppnar Dear Tea Society.

Wayne´s Coffe till A6

Så styrs restauranggästen rätt

Här är knepen till att få restauranggästen att minska köttkonsumtionen till förmån för vegetarisk mat, enligt en ny doktorsavhandling i beteendeekonomi.

Ny vd för Sydgrönt

Sydgrönt rekryterar från Findus.

Max Sverigechef prisad

Christoffer Bergfors har tilldelats utmärkelsen Hållbart Ledarskap 2017.

Arkiv

Compass Group med ny vd

Han tar över rollen som vd efter Jonas Siljhammar. Rekryteringen har skett internt.

Espresso House till Forumgallerian

OKQ8 förlänger med Rasta

Han fixar lunchmat av svinn

Stockholms Stadsmission öppnar café och lunchrestaurangen MatRätt.

Restaurangkoncept till Flygstaden

Två restaurangkoncept klara till nya volymhandelsområdet i Eslöv.

Vapiano till Klara C

Hawaii Poké öppnar nytt

Två nya restauranger för konceptet ser dagens ljus.

Uppåt för restauranger och caféer

Så mycket ökade hushållens konsumtion inom restauranger och caféer i augusti, enligt siffror från SCB.

Ny meny för SAS

Så ska franchisetvister lösas

Branschorganisationen lanserar medling som ny lösning vid tvister inom franchise.

Cater förlänger med Pinchos

Matgrossist förlänger avtal med restaurangkedjan.

Ny giv för O´Learys

Max till Varberg

I veckan öppnade hamburgerkedjan restaurang i Varberg.

Starbucks stänger ned e-handeln

De är bäst på kontorskaffe

Visita i väntat utspel

Ekologisk kyckling för Beijing8

Matkedja samarbetar med ny leverantör för att endast använda i ekologisk råvar i kycklingdumplings och baos.

Icabutiken räddade klassiskt bröd

Kyckling på macken

Food for Progress rekryterar ny chef

Han är ny chef hos Lantmännen

Nu kommer årets rosa produkter

Mer mjölkfritt hos Vapiano

Algföretaget knep årets Livsmedelspris

Svensk Fågel i snabbmatsutspel

Ny chef till Arla

Orkla skapar dryckescentrum

Vd-byte hos Duni

Snabbmatsklassiker till Luleå

Sänd till en kollega

0.13