23948sdkhjf

De är Sveriges grönaste varumärken

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Max vinnare i sin kategori för tionde året i rad.

SJ och Änglamark är Sveriges grönaste varumärken, i alla fall enligt konsultföretaget Differs kundundersökning som utförts sedan 2008.

Läs också: Max storsatsar på Polen med ny direktör

Inom kategorin snabbmat vann Max första pris för tionde året i rad. Denna gång följt av Subway och Sibylla.

– Det senaste året har vi plastbantat och lanserat nya goda gröna burgare och med världens första klimatpositiva meny fick vi pris av FN. Nu gläds vi åt att allt fler företag börjar sälja klimatpositiva produkter precis som vi. Det största vi kan göra är att inspirera fler att göra mer, säger Kaj Török, Informations- och hållbarhetschef på Max som en kommentera till förstaplaceringen.

Undersökningen bedömde grönheten hos 105 varumärken och SJ stod, för sjunde gången, som vinnare. När de tillfrågade fick välja fritt bland varumärken placerades Änglamark högst med god marginal, vilket var nionde året i rad varumärket hamnade på första plats. På andra plats i båda kategorierna placerades Coop som även hamnade högst upp på listan i kategorin dagligvaruhandel, följt av Ica och Willys.

– Det är tydligt att den gröna trenden växer sig allt starkare. Konsumenterna är mer medvetna än någonsin, och många väljer bort varumärken som de inte tycker håller måttet inom grönhet. Både SJ och Änglamark är varumärken som lyckats bygga ett förtroende hos kunderna genom ett konsekvent och aktivt hållbarhetsarbete, säger Clara Boëthius på Differ.

I undersökningsdelen ingick närmare 1 000 respondenter i åldrarna 15-75. Datainsamlingen genomfördes under december år 2019.

Mer om: Änglamark | Coop | Max | SJ
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dubbla franchisepriser till Pinchos

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Take away-drinkar i New York – svåra att förpacka

35 restauranger i upprop för #vartannatbord

Vill göra restaurangbesöken säkrare genom att öka avståndet mellan gästerna.

Hyresstöd för restauranger i regeringens åtgärdspaket

Ölprovning på distans ska hjälpa små bryggerier

Nyhetsbrev

Gastro Nord flyttad till oktober

Arkiv

Vassa Eggen stänger – för att överleva

Endast bordsservering tillåts på krogen

Restriktioner för restauranger, kaféer, nattklubbar och barer ska minska smittspridningen.

Melanders group i rekonstruktion

Koncernen där Melanders fisk, Edsbacka Wärdshus, Konstnärsbaren och Ulla Winbladh ingår har tappat 90 procent av intäkterna.

57-procentig ökning av konkurser i mars

Teamet som ska skapa ostupplevelser

Ikea stänger alla sina restauranger i Sverige

Här säljer Maxibutiken restaurangernas mat

Systembolaget begränsar öppettiderna

Mitt i krisen – Poppels öppnar restaurang

Ännu ett bryggeri satsar på kombinationen öl och mat.

”Ta ert ansvar – sälj restaurangernas mat”

Absolut tillverkar desinficeringssprit

Gateau säger upp 85 provanställda

Åtgärderna ingen hjälp för convenience-branschen

Menupay permitterar 60 procent av personalen

Här är Årets rätt

20 000 jobb i fara inom hotell och restaurang

Visitas vd: ”Vi är en näring i fritt fall”.

McDonald's planerar stödåtgärder för franchisetagare

Även Systembolaget ser "coronaboost"

Impossible Foods tar in halv miljard dollar

Dubbel Dubbel-premiär i Stockholm

Tävling
Hög lägstanivå gav ung bagare SM-guld

Karensdagen slopas – och stopp för stora sammankomster

Här öppnar nästa Harrys – med nöjesinriktning

H&M stänger sina kaféer – ska justera konceptet

Från mode till whisky – ny vd på Mackmyra

Den utdragna pizzan har kommit till Sverige

Nu kommer Arlas havredryck – till Danmark

Stor vinmässa inställd på grund av coronoaviruset

Disney och Impossible Foods i samarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11