Coop prisar väderleksföretag

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Väderprognoser i Afrika gav företaget Änglamarkspriset.

Det var under söndagen som företaget Ignitia mottog en prischeck på 100 000 kronor från Coops marknadsdirektör Björn Larsson på Sollidens scen på Skansen för sitt arbete med väderprognoser i västra Afrika.

Prognoserna skickas ut i lättlästa sms vilket bidrar till att bönderna kan planera sin skörd mer träffsäkert och hållbart. De kan till exempel minska sitt användande av bekämpningsmedel och använda de begränsade vattenresurserna endast när det behövs tack vare de precisa prognoserna.

På bara 400 dagar har 160 000 bönder anslutits till systemet och böndernas skörd har enligt uppgift växt med i genomsnitt 47 procent med hjälp av Ignitias prognoser.

Läs också: Träningshajpen skapar nya mellanmål

Änglamarkspriset röstas fram av svenska folket och en jury och har delats ut sedan 2002 och i år var temat food-tech.

Läs också: Premiär för Coops saluhall – på nätet

Övriga finalister 2017 var:

Grönska: Lokalt odlade grönsaker och örter som odlas med ett innovativt odlingssystem och som gör att vi kan odla grödor inomhus i urban miljö och året runt.
Simris Alg: Ett pionjärföretag på Österlen som odlar alger.
Tebrito: Utvecklar proteinpulver från mjölmask.
Impact Vision: Vill skapa ett mer transparent och säkert globalt livsmedelssystem med hjälp av hyperspektralteknik.



Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Veganska produktionen samlas i Eslöv

Atria med ny vd

Han kliver på som vd för Atrias svenska verksamhet och har rekryterats från de egna leden.

Maten är vinnare i citykärnan

Stadskärnorna förändras inte så mycket - men det gör innehållet.

Livsmedelsföretagen brister i plastkunskap

Kafékedja till Baronen

Repövning på hamburgerkedja

Nyhetsbrev

Prego med sushi

Arkiv

Norsk pizza till Söder

Polarbröd skickar brödet på tåget

OK satsar på ”Den vilda kocken”

OK Västerbotten plockar in ett lokalproducerat koncept från ”Den vilda kocken” till flera av sina stationer i länet.

Träningshajpen skapar nya mellanmål

Kedjorna vill se lagstiftning om energidryck

Kiosk med nytt namn

Webhallen får kafébesök

Ny vd för McDonald´s Norden

Han är ny vd för restaurangkedjan i Norden. Därtill har restaurangkoncernen en ny finanschef.

Rasta förvärvar Gastropub

Menigo tar in ny affärsområdesdirektör

Restaurangkedjor till Söder

De öppnar i nya Söder, tidigare Söderpunkten, i Helsingborg.

Pinchos vd en vinnare

Risifrutti drar ned på sockret

Stationspris till Rondellen

Malmökafé prisat

För kunden i farten

Mindre mjölsäckar - bättre arbetsmiljö

Arbetsförhållande för anställda inom bagerier och konditorier ska underlättas med nya lättare mjölsäckar. Säckarnas vikt är lägre än branschstandard.

Medelhavshetta lyfter Coca-Cola

Max kan vinna åtråvärt hederspris

Premiär för Coops saluhall – på nätet

Fazer förvärvar Froosh

Pinchos-grundare i entreprenörstävling

Johan & Nyström till Göteborg

Med Oumph hos Whole foods

Två nya medlemmar i Kött- och charkföretagen

Bensinstationskedja med ny vd

Chefsduo lämnar McDonald´s

Högt förtroende för livsmedelsindustrin

Juicekoncept till Femman

Sänd till en kollega

0.16