23948sdkhjf

Framåt för Fairtrade

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Årets höstkampanj för Fairtrade har avslutats och intresset för produktsegmentet har ökat markant.

Intresset för Fairtrade växer och ett stort antal butiker runtom i Sverige har bidragit med information och provsmakningar.

– Det finns ett stort engagemang för Fairtrade och det syns verkligen under kampanjveckorna. När butikerna har kampanjpriser, anordnar provsmakningar eller på andra sätt deltar i kampanjen ökar det kunskapen både i butik och hos konsumenter, säger Maria Granefelt, tf generalsekretare för Fairtrade Sverige.


Läs också: Lantmännen Cerealia-chef tar över Fairtrade

Under årets kampanj har 125 Ica Kvantum-butiker tävlat om att få fler att välja Fairtrade-märkta produkter. Tävlingen vanns av Ica Kvantum Karlshamn som ökade antalet kundkorgar med Fairtrade-produkter med 83 procent under kampanjveckorna.

Samtidigt fortsätter Fairtrades produkter att sälja allt mer generellt, både i Sverige och världen. I Sverige ökade försäljningen av Fairtrade-märkta produkter med tio procent under 2016, Svensken handlar nu Fairtrade-märkt för i genomsnitt 360 kr per person och år, det vill säga totalt 3,6 miljarder kronor.

Bananer är den enskilda produkt som säljer bäst och idag är 17 procent av alla bananer Fairtrade-märkta. Globalt, där försäljningen av Fairtrade-märkta produkter uppgick till 7,8 enligt senaste årsredovisningen, säljer kakao bäst med en ökning på 34 procent under det senaste året.

Mer om:Fairtrade


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Wallmans Group tappar vd

Bartenderduo bygger meny enligt klassiskt spel

Vd-skifte på Martin & Servera

Martin & Serveras vd och koncernchef lämnar i mars nästa år.

Kalvracks och chartreuse i Bocuse d’Or

Nu skapas rätterna som blir hyllningar till Paul Bocuse och Joël Robuchon.

Så ska Avenyfamiljen bli mer klimatsmarta

När O´Learys själva får välja

Här är de åtta franchisetagarna som hyllas av restaurangkedjan internt.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger i veckan (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ny vd för Lindvalls Chark

Fjärde generationen tar över.

Arkiv

Fika hos Gina Tricot

Hälsokaféet Flik är ett samarbete mellan modekedjan och Juiceverket.

Löfbergs rekordinvesterar i Karlstad

Satsningen kan bli den största investeringen i företagets historia.

Tyska bron vill bygga restaurangbrygga

Nu återinvigs klassisk saluhall

Nyöppnar efter omfattande renovering med flera restauranger och handel.

Från Sabis till Clarion Hotel Sign

Myllymäkis meny tonsatt av Gessle

Nu introducerar Finnair ett musiksamarbete mellan kocken och artisten för att skapa optimal matupplevelse ombord.

Lanserar svensk ekologisk sriracha

Här öppnar Harrys

Prisas ånyo för hållbarhet och envetet fokus på matsvinn

I veckan utsågs han av Vi Konsumenter till Årets Hållbarhetskock.

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Vegetarisk rätt Söderbornas favorit

Prisas för viltmat

Hon vann Mack-SM med klimatsmartare alternativ

Stockholmsbagare bakom Sveriges bästa macka.

Trio till köpcentrum

Så vill Martin & Servera och Kronfågel minska matsvinnet

Ska ta vara på gamla värphöns som slaktas utan att köttet används.

Det här är årets bästa charkuterier

Slowfood på ny nivå

En bransch i uppgång

Urban Deli firar tio år med ny bar

Jobb & Karriär
Han blir ny CFO för Menigo

Ölbrist är inte ett problem – ännu

Mer vegetariskt på tallriken

Här öppnar gastropub

1

Restauranggalan 2018
Luzette bjuder på årets kroginteriör

Till bords!

Kockduo till Frippes

Dumplingkedja öppnar fjärde restaurangen i år

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Da Matteo med orangeri

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.148