Framåt för Fairtrade

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Årets höstkampanj för Fairtrade har avslutats och intresset för produktsegmentet har ökat markant.

Intresset för Fairtrade växer och ett stort antal butiker runtom i Sverige har bidragit med information och provsmakningar.

– Det finns ett stort engagemang för Fairtrade och det syns verkligen under kampanjveckorna. När butikerna har kampanjpriser, anordnar provsmakningar eller på andra sätt deltar i kampanjen ökar det kunskapen både i butik och hos konsumenter, säger Maria Granefelt, tf generalsekretare för Fairtrade Sverige.

Under årets kampanj har 125 Ica Kvantum-butiker tävlat om att få fler att välja Fairtrade-märkta produkter. Tävlingen vanns av Ica Kvantum Karlshamn som ökade antalet kundkorgar med Fairtrade-produkter med 83 procent under kampanjveckorna.

Samtidigt fortsätter Fairtrades produkter att sälja allt mer generellt, både i Sverige och världen. I Sverige ökade försäljningen av Fairtrade-märkta produkter med tio procent under 2016, Svensken handlar nu Fairtrade-märkt för i genomsnitt 360 kr per person och år, det vill säga totalt 3,6 miljarder kronor.

Bananer är den enskilda produkt som säljer bäst och idag är 17 procent av alla bananer Fairtrade-märkta. Globalt, där försäljningen av Fairtrade-märkta produkter uppgick till 7,8 enligt senaste årsredovisningen, säljer kakao bäst med en ökning på 34 procent under det senaste året.

Mer om:Fairtrade


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Burgerkedjan börjar med biokol

Coca-Cola sätter spelare på burken

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Program GastroNord 24-27 april 2018

Starbucks stänger ner och undervisar

Nedräkning inför Pizza-SM

Nyhetsbrev

Butik och restaurang till Kiruna

Arkiv

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Fler än fyrtio nya caféer

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

De öppnar Sveriges längsta salladsbar

De blev årets Convenience-butik

Härnösandsbutik känd för sina semlor vann pris.

Ta en taco när du landar

Juicekedja till Bromma

De har fått nog av duvorna

Cafékedja i konkurs

Skånska franchisekedjan är satt i konkurs på egen begäran efter att rekonstruktionen misslyckats.

Foodtruck à la Pontus

Cava, burgare och tapas - Här öppnar fyra nya restauranger

Burgerkedjan vill ta över Norden

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Urban Deli stannar på marken

Slutar med flygtransporterad frukt och grönt.

Fyra rätter på fyra minuter på Centralstationen

Snabb avsmakningsmeny i specialbyggd restaurangvagn.

Napolitansk pizza till Piteå

Napolitansk pizzeria öppnar på Östermalm

Efter 45 år – nu lämnar den klassiska korvkiosken Malmö

Beijing8 blir två

Kyparen avskedades – var för ”fransk”

Nu öppnar Jureskogs

Här är de nominerade i Pizza-SM

De öppnar i nytt i Uppsala

McDonalds inför bordsservering

Tre ska bli sju -Taku Taku expanderar

Öl från stammen

VM-korv med namn

Ny grön våg på Max

Sushi Yama öppnar nytt i Norrköping

Sänd till en kollega

0.147