Framåt för Fairtrade

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Årets höstkampanj för Fairtrade har avslutats och intresset för produktsegmentet har ökat markant.

Intresset för Fairtrade växer och ett stort antal butiker runtom i Sverige har bidragit med information och provsmakningar.

– Det finns ett stort engagemang för Fairtrade och det syns verkligen under kampanjveckorna. När butikerna har kampanjpriser, anordnar provsmakningar eller på andra sätt deltar i kampanjen ökar det kunskapen både i butik och hos konsumenter, säger Maria Granefelt, tf generalsekretare för Fairtrade Sverige.

Under årets kampanj har 125 Ica Kvantum-butiker tävlat om att få fler att välja Fairtrade-märkta produkter. Tävlingen vanns av Ica Kvantum Karlshamn som ökade antalet kundkorgar med Fairtrade-produkter med 83 procent under kampanjveckorna.

Samtidigt fortsätter Fairtrades produkter att sälja allt mer generellt, både i Sverige och världen. I Sverige ökade försäljningen av Fairtrade-märkta produkter med tio procent under 2016, Svensken handlar nu Fairtrade-märkt för i genomsnitt 360 kr per person och år, det vill säga totalt 3,6 miljarder kronor.

Bananer är den enskilda produkt som säljer bäst och idag är 17 procent av alla bananer Fairtrade-märkta. Globalt, där försäljningen av Fairtrade-märkta produkter uppgick till 7,8 enligt senaste årsredovisningen, säljer kakao bäst med en ökning på 34 procent under det senaste året.

Mer om:Fairtrade


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Veganska produktionen samlas i Eslöv

Atria med ny vd

Han kliver på som vd för Atrias svenska verksamhet och har rekryterats från de egna leden.

Maten är vinnare i citykärnan

Stadskärnorna förändras inte så mycket - men det gör innehållet.

Livsmedelsföretagen brister i plastkunskap

Kafékedja till Baronen

Repövning på hamburgerkedja

Nyhetsbrev

Prego med sushi

Arkiv

Norsk pizza till Söder

Polarbröd skickar brödet på tåget

OK satsar på ”Den vilda kocken”

OK Västerbotten plockar in ett lokalproducerat koncept från ”Den vilda kocken” till flera av sina stationer i länet.

Träningshajpen skapar nya mellanmål

Kedjorna vill se lagstiftning om energidryck

Kiosk med nytt namn

Webhallen får kafébesök

Ny vd för McDonald´s Norden

Han är ny vd för restaurangkedjan i Norden. Därtill har restaurangkoncernen en ny finanschef.

Rasta förvärvar Gastropub

Menigo tar in ny affärsområdesdirektör

Restaurangkedjor till Söder

De öppnar i nya Söder, tidigare Söderpunkten, i Helsingborg.

Pinchos vd en vinnare

Risifrutti drar ned på sockret

Stationspris till Rondellen

Malmökafé prisat

För kunden i farten

Mindre mjölsäckar - bättre arbetsmiljö

Arbetsförhållande för anställda inom bagerier och konditorier ska underlättas med nya lättare mjölsäckar. Säckarnas vikt är lägre än branschstandard.

Medelhavshetta lyfter Coca-Cola

Max kan vinna åtråvärt hederspris

Premiär för Coops saluhall – på nätet

Fazer förvärvar Froosh

Pinchos-grundare i entreprenörstävling

Johan & Nyström till Göteborg

Med Oumph hos Whole foods

Två nya medlemmar i Kött- och charkföretagen

Bensinstationskedja med ny vd

Chefsduo lämnar McDonald´s

Högt förtroende för livsmedelsindustrin

Juicekoncept till Femman

Sänd till en kollega

0.177