Livsmedelsföretagen brister i plastkunskap

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Sju av tio vet inte vilken plast som får användas till vad och serveringarna är sämst.

Enligt en undersökning utförd av Livsmedelsverket saknar sju av tio företag tillräckliga kunskaper om vilken plast som ska användas till vilka livsmedel.

Läs också: Livsmedelsverket synar blodiga trendburgare

Livsmedelsföretagen ska känna till vad lagen kräver när de ska välja vilket material de kan använda vid produktion, försäljning eller servering av livsmedel.

I undersökningen som Livsmedelsverket utförde tillsammans med 21 kommuner framkom det att endast tre av tio känner till lagkraven. Femtio procent har viss kunskap, medan resterande cirka tjugo procent inte alls känner till lagkraven. Bäst koll har livsmedelstillverkare och butiker, medan serveringar har sämre kunskaper om vad lagen säger.

– De anläggningar som har minst kännedom om kraven i lagstiftningen är serveringar. En förklaring kan vara att många serveringar är små och har begränsat med resurser, för att sätta sig in i lagstiftningen som är komplicerad och komplex, säger Åsa Kjellgren på Livsmedelsverket.

Vad blir konsekvenserna av kunskapsbrist?

– Generellt sett är riskerna med ämnen från material i kontakt med livsmedel mycket små. Hälsoeffekterna är oftast inte akuta men kan ge problem på sikt. Främst handlar det om migration, det vill säga vandring av oönskade ämnen från material till livsmedlet, som kan ge hälsoeffekter, men även lukt- och smakdefekter, säger Åsa Kjellgren.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Långa köer kostar 16,4 miljarder

Norsk citronläsk retar Coca-Cola

Glada dagar för stadskärnorna

Med fokus på fisk och grönt

Kock- och krögarduo inviger två nya restauranger i Gallerian i Stockholm i oktober.

Så ska Max minska klimatutsläppen

Stureplansgruppen öppnar app-restaurang

Här öppnar restaurangkoncernen konceptet Taqueria med mexikansk snabbmat.

Nyhetsbrev

Ännu ett franskt pris till Picadeli

Arkiv

Årets första hummer näst dyrast

Retrotrend ritar om kartan för ölproducenter

Delstaten Oregon har introducerat en ny glasflaska som kan omdefiniera hur öl ska drickas i hela USA. Flaskans hemlighet? Den är standardiserad och kan återanvändas.

Onlinepizzas vd kliver av

Jureskog öppnar igen

I oktober öppnar andra restaurangen i det ska som ska bli en snabbmatskedja signerad kocken och krögaren Johan Jureskog.

Han ska lyfta fram estniska smaker

Lagunitas gästar Dogfood

Modemärke startar pop up-nattklubb

Ny hos Poppels

Växtbaserat på gourmetnivå

Nu nyöppnar Cassi

Oumph till Pizza Hut

Hon vann Lily Bollinger Award

Hanna Eriksson från Köksbaren i Umeå knep vinsten i årets upplaga av sommeliertävlingen.

Uppgifter: Coca-Cola utforskar cannabis-dryck

Färdiglagat à la Operakällaren

Nätverk med hållbara vinnare - här är finalisterna

Hälsingestintan vill ta in mer kapital

Viking Line förlänger med landslaget

Rederiet förlänger samarbetet med Svenska Kocklandslaget och Svenska Juniorlandslaget i ytterligare två år.

Årets Arbetsplats – fyra finalistfilmer

Inbromsad tillväxt i restaurangnäringen

Från Copenhagen Plaza till The Lodge

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

Jobb & Karriär
Ny inköpsdirektör på kaffeföretaget

Mikrobryggeri får utökad distribution

Saknad apa dök upp på McDonalds

Svensk ost prisad i Hongkong

Här öppnar Bastard Burgers

Kopparbergs ökar vinsten

Restaurangkedja med tidning

Kafésatsning på gymmet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.235