Livsmedelsföretagen brister i plastkunskap

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Sju av tio vet inte vilken plast som får användas till vad och serveringarna är sämst.

Enligt en undersökning utförd av Livsmedelsverket saknar sju av tio företag tillräckliga kunskaper om vilken plast som ska användas till vilka livsmedel.

Livsmedelsföretagen ska känna till vad lagen kräver när de ska välja vilket material de kan använda vid produktion, försäljning eller servering av livsmedel.

I undersökningen som Livsmedelsverket utförde tillsammans med 21 kommuner framkom det att endast tre av tio känner till lagkraven. Femtio procent har viss kunskap, medan resterande cirka tjugo procent inte alls känner till lagkraven. Bäst koll har livsmedelstillverkare och butiker, medan serveringar har sämre kunskaper om vad lagen säger.

– De anläggningar som har minst kännedom om kraven i lagstiftningen är serveringar. En förklaring kan vara att många serveringar är små och har begränsat med resurser, för att sätta sig in i lagstiftningen som är komplicerad och komplex, säger Åsa Kjellgren på Livsmedelsverket.

Vad blir konsekvenserna av kunskapsbrist?

– Generellt sett är riskerna med ämnen från material i kontakt med livsmedel mycket små. Hälsoeffekterna är oftast inte akuta men kan ge problem på sikt. Främst handlar det om migration, det vill säga vandring av oönskade ämnen från material till livsmedlet, som kan ge hälsoeffekter, men även lukt- och smakdefekter, säger Åsa Kjellgren.



Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Fazers minskade matsvinn: 750 ton mat

Fazer Food Services har minskat matsvinnet i restaurangerna och omräknat har 760 000 måltider sparats från att hamna i soptunnan.

Mattjänster i dust efter KKV-anmälan

Finländsk snabbmatskedja riktar sig mot Sverige

Med nytt koncept vill Kotipizza expandera mot nya marknader – däribland Sverige.

Sibylla till Öland

Kedjan öppnar restaurang i nya Triangeln i Borgholm.

McDonald´s satsar veganskt

Orkla Foods Anamma ha utvecklat vegansk burgare tillsammans med burgerkedjan.

Johan och Nyström expanderar i Göteborg

Rosteriet går från noll till tre kaféer i staden – och satsar även på kontorsförsäljning i området.

Nyhetsbrev

Pizzan som kulturarv

Nu är beslutet taget och det är fastslaget att napolitansk pizza är ett kulturarv.

Arkiv

Burgerkedja till Södermalm

Ny chef på Fazer Bageri

Starbucks storöppnar

Största coffeeshopen i världen har öppnat.

Jureskogs finalburgare

Hamburgerkedjan och kocken avslutar samarbetet efter två år med en finalburgare.

Burgare per cykel -Burger Bike

Istället för food truck- food bike. Trio satsar på matfranchisekoncept på cykel.

KFC hem

Tillbaka på Food for Progress

Polfärskt får ny vd

Hans Jacobson lämnar familjeföretaget Polfärsktgruppen efter 35 år och nära 20 år som vd.

Saltå Kvarns vd lämnar

Johan Ununger lämnar Saltå Kvarn efter 15 år som vd.

Hon vill expandera sushikoncept

Efter tre restauranger i Uppsala ska sushikonceptet expanderas.

Brittisk kedja satsar på kaffebar i butiker

De öppnar hälsokafé

Göteborgs mesta kafé

Atria säljer till Sibyllas franchisetagare

Med ätbara insekter i fokus

Nio svenska insektsmatsföretag står bakom nya livsmedels- och branschorganisation Insektsföretagen.

Reitan convenience vill dubbla matförsäljningen

Pressbyrån utvecklar sortimentet – lanserar lussekorv

Harrys till Eslöv

Pressbyrån och 7-Eleven slutar räkna kontanter

OKQ8 sätter personalen i rampljuset

H&M lockar med kaffe

Potatismjölken snart här

Social underjordisk odling

Veganska produktionen samlas i Eslöv

Livsmedelsföretagen brister i plastkunskap

Repövning på hamburgerkedja

Prego med sushi

Norsk pizza till Söder

Kedjorna vill se lagstiftning om energidryck

Sänd till en kollega

0.131