23948sdkhjf

Reitan convenience vill dubbla matförsäljningen

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Franchisegivaren inspireras av Whole foods när sortimentet ska utvecklas.

I oktober sjösatte Reitan convenience ett nytt koncept för kedjorna Pressbyrån och Seven-eleven – med hjälp av två lokala produktionskök och ett samarbete med Greenfood och Axfood närlivs kunde man börja leverera färsk mat till 130 butiker i Stockholm och Göteborg, sex dagar i veckan.

Nu uttrycker man ett mål om att dubbla matförsäljningen inom de närmsta tre åren, samtidigt som man planerar att utveckla sortimentet.

Läs också: Reitan köper kafékedja

– Nu kan vi titta mer på trender och exakt vad det är kunderna efterfrågar, vilket är just flexibilitet, hög kvalitet och funktionell mat. Vi tittar en del på Whole foods i USA som har ett varierande och hälsosamt sortiment som skulle tilltala våra kunder, säger Fredrik Klein, inköpschef för Reitan convenience Sverige, i ett pressmeddelande.

Läs också: Nya vd:n trycker på gasen: ”Minst 20 nya butiker per år”

Bland de nytillskott i sortimentet som man tittar på inkluderar bland annat färskskuren frukt, tillsammans med utvecklande av färdigrätter som kunder kan ta med sig för att värma.

Vid lanseringen av konceptet i oktober meddelade Reitan convenience att man hoppas kunna rulla ut det i minst hälften av de 490 butiker man har i Sverige framöver.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Massor av sommarjobb i restaurangbranschen

Linnea & Basilika fortsätter växa

Öppnar tredje restaurangen hittills i år – och en fjärde är på gång.

Han går från Spotify till Gastrofy

Världens dyraste whiskyprovning

Ichiro's Malt Card-serie provas i Göteborg i november.

Mackmyra ökar omsättning – och förlust

De samarbetar för hållbar restaurangdrift

Nyhetsbrev

Nu finns Max även i Täby – med restaurang 142

Arkiv

Nu kommer ölglassen

Skaldjursäventyr i Bohuslän

Klassiska Stortorgskällaren gör comeback

Därför ställdes 7-Eleven om till pizzerior

Näringslivsmedalj med kunglig glans till Fabrique

Dystert läge för 4 av 10 matfiskar

Ny vd på Pizza Hut

Poké bowl-kedjans åttonde restaurang

B2B nästa för Karma och Martin & Servera

Rökt och grillat på krogveteranernas nya restaurang

Stjärnkrögare flyttar in i toppen på nytt landmärke

Världens största öltilverkare ansöker om börsnotering

Årets kock-vinnare startar eget med nytt koncept

Urban Deli öppnar restaurang på Centralen

Foodstock – Ekstedts nya gastronomifestival

Fjäderholmarna blir matmecka under två sommardagar.

Hungrig.se uppköpta av Delivery Hero

Uniqlo i restaurangsamarbete

Kopparbergs i två nya produktkategorier

Poppels söker miljoner i crowdfunding-kampanj

Vill etablera sig som Stockholms färskvarucentrum

Tre nya dryckesproducenter – varje vecka

Oumph lanseras hos snabbmatskedjan

Svensk mästare i hembryggd öl

Beyond Meat värderas till över en miljard

Slutet för Götgatsbackens äldsta krog

Restaurang Tak – nu även Krav-märkt

Menigo köper ut Arla – ensam ägare av Restaurangakademien

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Efter köttkrig – restauranggrossist i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.106