E-handel för B2B halkar efter

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Företagskunderna efterfrågar en ökad möjlighet till e-handel men partihandlarna släpar efter.

E-handeln för konsumenter går stadigt uppåt. Utvecklingen går snabbt och e-handeln konkurrerar allt mer med fysisk handel i butik. När det gäller B2B går det betydligt långsammare. Det visar en undersökning som genomförts av HUI Research på uppdrag av Collector Bank.

Läs också: Nätvinhandlare får ny delägare

Undersökningen presenteras i rapporten Convert. Den visar att 80 procent av alla partihandelsbolag i Sverige saknar e-handel, trots att 7 av 10 företag gör inköp via nätet idag. Av dessa utför ungefär hälften 50 procent av sina köp online. 44 procent av dem som handlar via nätet räknar dessutom med att göra detta i ännu större utsträckning redan i år.

Efterfrågan på e-handel är således stor. Större än möjligheten att faktiskt köpa varor via nätet. Det leder till att många av företagen istället handlar på sajter som egentligen inriktar sig mot konsumenter.

- Idag handlar vart femte företag från digitala inköpskanaler som egentligen är riktade till konsumenter, säger Mikael Anstrin, ansvarig för affärsutveckling på Collector Bank.

De anledningar som lyfts fram i rapporten till att e-handeln för B2B utvecklas så trögt är dels att för få produkter finns tillgängliga online men även att 60 procent av företagskunderna anser att det är krångligt att e-handla. Särskilt svårt upplever de att det är att registrera sig som kund (24 %) och att betala (21 %). Utöver detta är det även flera säljföretag som anser att kunderna inte är redo att handla på nätet.

Läs också: Ännu en utmanare på nätmatscenen

- Många företag ställer frågan varför det ska vara svårare att handla på jobbet än hemma. Nu måste företagen som säljer produkter och tjänster bli bättre på att visa sitt sortiment och göra det enklare för kunden att både handla och betala. Sedan några månader tillbaka finns det betallösningar som gör det lika enkelt för företag som för privatpersoner att handla över nätet, säger Mikael Anstrin.

Företag i storstadsregionerna handlar mer online än företag i övriga landet. En möjlig förklaring till detta är enligt rapporten att tjänstebranschen, som har kommit långt i sitt digitaliseringsarbete, är mer koncentrerad där.

Rapporten Convert baseras på intervjuer med 100 ekonomichefer i partihandelsföretag och 200 chefer på ledningsnivå i företag med upp till 49 anställda. HUI Research har även genomfört mer djupgående intervjuer med B2B-företag som har eller håller på att starta upp e-handel.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Retrotrend ritar om kartan för ölproducenter

I spåren av den blomstrande ölindustrin har delstaten Oregon introducerat en ny glasflaska som kan omdefiniera hur öl ska drickas i hela USA. Flaskans hemlighet? Den är standardiserad och kan återanvändas.

Onlinepizzas vd kliver av

Jureskog öppnar igen

I oktober öppnar andra restaurangen i det ska som ska bli en snabbmatskedja signerad kocken och krögaren Johan Jureskog.

Han ska lyfta fram estniska smaker

Lagunitas gästar Dogfood

Modemärke startar pop up-nattklubb

Nyhetsbrev

Ny hos Poppels

Arkiv

Växtbaserat på gourmetnivå

Nu nyöppnar Cassi

Oumph till Pizza Hut

Hon vann Lily Bollinger Award

Hanna Eriksson från Köksbaren i Umeå knep vinsten i årets upplaga av sommeliertävlingen.

Uppgifter: Coca-Cola utforskar cannabis-dryck

Färdiglagat à la Operakällaren

Nätverk med hållbara vinnare - här är finalisterna

Hälsingestintan vill ta in mer kapital

Viking Line förlänger med landslaget

Rederiet förlänger samarbetet med Svenska Kocklandslaget och Svenska Juniorlandslaget i ytterligare två år.

De ligger bakom mässa för drycker från Skåne

Lantmännen Cerealia-chef tar över Fairtrade

Cecilia Ceder blir ny vd för Fairtrade Sverige.

Löfbergs nya samarbete del av strategin

Amerikanska Humm Kombucha väljer Löfbergs som säljpartner i Sverige – för rosteriet är det i linje med satsningen på nya affärsområdet Ready to.

Svenska dumplings tar plats i norska butiker

Ett utökat samarbete med Norgesgruppen gör att Beijing 8 får en bredare lansering.

De fick Livsmedelspriset

Årets Arbetsplats – fyra finalistfilmer

Ännu hetare käk längs med vägen

Bensinstationskedjan hottar upp samarbetet med restaurangkonceptet Käk.

Matsvinnsapp i samarbete med stor aktör

Inbromsad tillväxt i restaurangnäringen

Från Copenhagen Plaza till The Lodge

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

Jobb & Karriär
Ny inköpsdirektör på kaffeföretaget

Mikrobryggeri får utökad distribution

Saknad apa dök upp på McDonalds

Svensk ost prisad i Hongkong

Här öppnar Bastard Burgers

Kopparbergs ökar vinsten

Restaurangkedja med tidning

Kafésatsning på gymmet

Scandi Standard investerar i dansk premiumkyckling

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.153