23948sdkhjf

Åttonde raka kvartalet med tillväxt för convenience

Försäljningsutveckling för det första kvartalet var återigen positivt för conveniencehandeln.

Den svenska conveniencebranschens försäljningsutveckling för det första kvartalet 2023 uppgick till 4,6 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Det innebär att branschen haft en positiv utveckling i åtta månader i rad. 

Utvecklingen på årsbasis, sett över de senaste 12 månaderna, uppgick till 5,4 procent, visar nya Convenience Stores Index-siffror som tas fram av Convenience Stores Sweden och HUI Research.

Ökningen under det första kvartalet var starkare än de två föregående kvartalet då tillväxten landade på 2,6 respektive 3,7 procent. Men siffrorna var långt i från utvecklingen under under Q1 och Q2 2022. Då ökade försäljningen med 7,8 respektive 10,4 procent när nästan hela nedgången under pandemin togs igen.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Två nya trendiga takterasser
Boston-inspirerat på O'Learys nya nöjespalats
Katastrofmånad för restaurangbranschen
Bolt stänger abrupt ner sin matbudsverksamhet
Största danska burgarkedjan vill erövra Sverige
Hammars Bryggeri gör nytt förvärv – ”unik möjlighet”
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079