23948sdkhjf

E-handel för B2B halkar efter

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Företagskunderna efterfrågar en ökad möjlighet till e-handel men partihandlarna släpar efter.

E-handeln för konsumenter går stadigt uppåt. Utvecklingen går snabbt och e-handeln konkurrerar allt mer med fysisk handel i butik. När det gäller B2B går det betydligt långsammare. Det visar en undersökning som genomförts av HUI Research på uppdrag av Collector Bank.

Läs också: Coop anställer kockar till e-handeln

Undersökningen presenteras i rapporten Convert. Den visar att 80 procent av alla partihandelsbolag i Sverige saknar e-handel, trots att 7 av 10 företag gör inköp via nätet idag. Av dessa utför ungefär hälften 50 procent av sina köp online. 44 procent av dem som handlar via nätet räknar dessutom med att göra detta i ännu större utsträckning redan i år.

Efterfrågan på e-handel är således stor. Större än möjligheten att faktiskt köpa varor via nätet. Det leder till att många av företagen istället handlar på sajter som egentligen inriktar sig mot konsumenter.

- Idag handlar vart femte företag från digitala inköpskanaler som egentligen är riktade till konsumenter, säger Mikael Anstrin, ansvarig för affärsutveckling på Collector Bank.

De anledningar som lyfts fram i rapporten till att e-handeln för B2B utvecklas så trögt är dels att för få produkter finns tillgängliga online men även att 60 procent av företagskunderna anser att det är krångligt att e-handla. Särskilt svårt upplever de att det är att registrera sig som kund (24 %) och att betala (21 %). Utöver detta är det även flera säljföretag som anser att kunderna inte är redo att handla på nätet.

- Många företag ställer frågan varför det ska vara svårare att handla på jobbet än hemma. Nu måste företagen som säljer produkter och tjänster bli bättre på att visa sitt sortiment och göra det enklare för kunden att både handla och betala. Sedan några månader tillbaka finns det betallösningar som gör det lika enkelt för företag som för privatpersoner att handla över nätet, säger Mikael Anstrin.

De viktigaste aspekterna vid val av e-handelsleverantör:

  • Snabba leveranser (73 %)
  • Bra sökfunktion (50 %)
  • Tillgänglig kundtjänst (49 %)
  • Anpassat innehåll (45 %)

Vad beställer man?

  • Förbrukningsvaror (75 %)
  • Insatsvaror (53 %)
  • Resor (51 %)

Företag i storstadsregionerna handlar mer online än företag i övriga landet. En möjlig förklaring till detta är enligt rapporten att tjänstebranschen, som har kommit långt i sitt digitaliseringsarbete, är mer koncentrerad där.

Rapporten Convert baseras på intervjuer med 100 ekonomichefer i partihandelsföretag och 200 chefer på ledningsnivå i företag med upp till 49 anställda. HUI Research har även genomfört mer djupgående intervjuer med B2B-företag som har eller håller på att starta upp e-handel.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Tyska bron vill bygga restaurangbrygga

Nu återinvigs klassisk saluhall

Nyöppnar efter omfattande renovering med flera restauranger och handel.

Från Sabis till Clarion Hotel Sign

Myllymäkis meny tonsatt av Gessle

Nu introducerar Finnair ett musiksamarbete mellan kocken och artisten för att skapa optimal matupplevelse ombord.

Lanserar svensk ekologisk sriracha

Här öppnar Harrys

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger i veckan (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Prisas ånyo för hållbarhet och envetet fokus på matsvinn

I veckan utsågs han av Vi Konsumenter till Årets Hållbarhetskock.

Arkiv

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Vegetarisk rätt Söderbornas favorit

Prisas för viltmat

Hon vann Mack-SM med klimatsmartare alternativ

Stockholmsbagare bakom Sveriges bästa macka.

Trio till köpcentrum

Så vill Martin & Servera och Kronfågel minska matsvinnet

Ska ta vara på gamla värphöns som slaktas utan att köttet används.

Det här är årets bästa charkuterier

Slowfood på ny nivå

Hantverksbageri till NK Parkaden

En bransch i uppgång

Från Arla till LRF

Mejerijättens kommunikationschef efterträder Linda Segerblom på LRF.

Ny lunchresturang i Solna

De öppnar restaurang Handelshuset

Välmeriterad duo satsar på fransk bistromat och bakverk i Handelshuset i Saltsjöbaden.

Hjälp oss att utveckla RS Restauranger & Storkök

Delta i vår läsarundersökning.

O´Learys vd kliver av

Efter knappt tre år lämnar Christian Bellander vd-posten. Han får nu styrelsepost i företaget.

En lagledares julbordsfavoriter

På RS Restauranger & Storköks Facebooksida tipsar Svenska Kocklandslagets lagledare Fredrik Andersson om fem julbordsmåsten.

15 koncept till Kungälv

Här är kafé- och restaurangkoncepten som tar plats i Kongahälla Food Hall som öppnar i slutet av mars nästa år.

Urban Deli firar tio år med ny bar

Jobb & Karriär
Han blir ny CFO för Menigo

Ölbrist är inte ett problem – ännu

Mer vegetariskt på tallriken

Här öppnar gastropub

1

Restauranggalan 2018
Luzette bjuder på årets kroginteriör

Till bords!

Kockduo till Frippes

Dumplingkedja öppnar fjärde restaurangen i år

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Da Matteo med orangeri

Norsk läsk byter namn efter påtryckningar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.166