E-handel för B2B halkar efter

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Företagskunderna efterfrågar en ökad möjlighet till e-handel men partihandlarna släpar efter.

E-handeln för konsumenter går stadigt uppåt. Utvecklingen går snabbt och e-handeln konkurrerar allt mer med fysisk handel i butik. När det gäller B2B går det betydligt långsammare. Det visar en undersökning som genomförts av HUI Research på uppdrag av Collector Bank.

Läs också: Nätvinhandlare får ny delägare

Undersökningen presenteras i rapporten Convert. Den visar att 80 procent av alla partihandelsbolag i Sverige saknar e-handel, trots att 7 av 10 företag gör inköp via nätet idag. Av dessa utför ungefär hälften 50 procent av sina köp online. 44 procent av dem som handlar via nätet räknar dessutom med att göra detta i ännu större utsträckning redan i år.

Efterfrågan på e-handel är således stor. Större än möjligheten att faktiskt köpa varor via nätet. Det leder till att många av företagen istället handlar på sajter som egentligen inriktar sig mot konsumenter.

- Idag handlar vart femte företag från digitala inköpskanaler som egentligen är riktade till konsumenter, säger Mikael Anstrin, ansvarig för affärsutveckling på Collector Bank.

De anledningar som lyfts fram i rapporten till att e-handeln för B2B utvecklas så trögt är dels att för få produkter finns tillgängliga online men även att 60 procent av företagskunderna anser att det är krångligt att e-handla. Särskilt svårt upplever de att det är att registrera sig som kund (24 %) och att betala (21 %). Utöver detta är det även flera säljföretag som anser att kunderna inte är redo att handla på nätet.

- Många företag ställer frågan varför det ska vara svårare att handla på jobbet än hemma. Nu måste företagen som säljer produkter och tjänster bli bättre på att visa sitt sortiment och göra det enklare för kunden att både handla och betala. Sedan några månader tillbaka finns det betallösningar som gör det lika enkelt för företag som för privatpersoner att handla över nätet, säger Mikael Anstrin.

De viktigaste aspekterna vid val av e-handelsleverantör:

  • Snabba leveranser (73 %)
  • Bra sökfunktion (50 %)
  • Tillgänglig kundtjänst (49 %)
  • Anpassat innehåll (45 %)

Vad beställer man?

  • Förbrukningsvaror (75 %)
  • Insatsvaror (53 %)
  • Resor (51 %)

Företag i storstadsregionerna handlar mer online än företag i övriga landet. En möjlig förklaring till detta är enligt rapporten att tjänstebranschen, som har kommit långt i sitt digitaliseringsarbete, är mer koncentrerad där.

Rapporten Convert baseras på intervjuer med 100 ekonomichefer i partihandelsföretag och 200 chefer på ledningsnivå i företag med upp till 49 anställda. HUI Research har även genomfört mer djupgående intervjuer med B2B-företag som har eller håller på att starta upp e-handel.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Restaurangen som blir navet i nya Bank Hotel

Så firar Vassa Eggen och TAKO Europride

Tar fram regnbågsmenyer till förmån för välgörenhet.

TV: Intervju med Sebastian Gibrand

Krönika: I kvalet inför valet

Chefredaktör Lisbeth Rauden skriver om demokrati, humanism och Bruce Hills gastronomiska budskap.

LISTA: Felen du ska undvika vid restaurangstart

Andreas Moene, vd konsultföretaget PreOpening verksamma inom hotell, restaurang och hospotality, guidar med sina bästa tips.

Kända ansikten tar över NK:s saluhall

Nyhetsbrev

Esperanto i konkurs

Arkiv

Värmdö-cider bäst i landet

"Det är en ciderrevolution på gång i Sverige", säger anordnaren Spritmuseum, som också pekar på hög kvalitet bland årets tävlande.

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bärfrämjandet: Jordgubbsbrist i hetaste veckan

Bordsservering på McDonald´s

Kocknätverk gästade Svenska Kocklandslaget

Livsmedelsverket synar blodiga trendburgare

I ett nytt kontrollprojekt ska 500 inspektioner av restauranger genomföras i landet –

Här är finalisterna i Årets Kock

Åtta kockar möts under finaldagarna i september.

EM-silver till Sverige i Bocuse

Fem till final i Årets Konditor

Här är finalisterna till årets upplaga av tävlingen. Finalen äger rum i Stockholm i oktober.

Rekryteringsräd för Fredrik Eriksson

Kocken och krögaren utökar personalstyrkan och därtill går några medarbetare in på nya positioner inför stundande öppning av Restaurang Nationalmuseum i höst.

Tävling
Konditorerna tog EM-guld

Svenska konditorlandslaget vann europeiska mästerskapen i konditori i Turin.

Trio bakom ny vinbar

De ligger bakom nya vinbaren Oas på Drottninggatan i Stockholm.

Bryggeriet gör öl-debut med nygammalt märke

Vasa bryggeri tar till en början hjälp av mer etablerade ölbryggare när Sundsvalls öl gör comeback.

Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

25 producenter prisade för "bästa landskapsmat"

Han tar plats i Stureplansgruppen

Petter Stordalens investeringsbolag blir en av hotell- och restaurangföretagets största ägare.

Fontana vann nyinstiftat pris

Restaurangerna fortsätter att öka

Skapar eventdel om 4 000 kvadratmeter

Max expanderar i Skåne

Tävling
Följ Bocuse direkt

Tävling
Team Sweden kör så det ångar

Paolo Robertos pizza kommer till macken

Från ölhak till bageri

Max lanserar klimatpositiva burgare

Tävling
Gibrands totala Bocuse-satsning

Jobb & Karriär
Ny chef på Max

Stoppar en miljon sugrör - för miljön

Jobb & Karriär
Starbucks ordförande avgår

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.135