23948sdkhjf

Rätt musik ökar försäljningen

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

När rätt musik spelas i butiker och restauranger ökar försäljningen. Det kan professor Sven-Olof Daunfeldt slå fast efter ha genomfört världens största undersökning av musikens påverkan i kommersiella miljöer.

Vid ett frukostseminarium arrangerat av Retail House och Handelsrådet presenterade han de viktigaste slutsatserna från undersökningen ”The impact of music in restaurants”.

Det är den största undersökning som gjorts av musikens påverkan på konsumtion i kommersiella miljöer. Undersökningen är gjord i en snabbmatskedja, men slutsatserna stämmer lika bra i dagligvaruhandeln och andra butiker och restauranger.

Tidigare forskning på området lider enligt Daunfeldt av stora brister.

– Det har handlat om en enstaka butik eller restaurang under extremt begränsad tid, säger han.

Det har fram till nu bland annat varit svårt att samordna så att samma musik spelas i flera butiker eller restauranger samtidigt för att kunna jämföra.

För att komma runt den begränsningen har Daunfeldts forskarteam samarbetat med Spotifys B2B-bolag Soundtrack Your Brand, som specialiserat sig på att skräddarsy musiklösningar till företag.

Med hjälp av företagets streamingsystem kunde forskarna genomföra en undersökning på en helt annan skala.

– Det handlar om 16 snabbmatsrestauranger under fem månader, säger Sven-Olof Daunfeldt.

         Fakta
  • Varumärkesanpassad musik med både topplistemusik och okänd musik har störst positiv påverkan på försäljningen.

  • Enbart topplistemusik är sämre än ingen musik för försäljningen.

Under undersökningens lopp gjordes 1,8 miljoner inköp och genomfördes drygt 2 000 kundenkäter.

Med det underlaget kunde forskargruppen komma fram till en rad viktiga slutsatser.

– Med varumärkesanpassad musik ökade försäjningen med i genomsnitt 9,1 procent, säger Sven-Olof Daunfeldt.

För undersökning gjordes fyra, eller snarare tre, olika spellistor:

  • En med varumärkesanpassad musik, som både innehöll topplistemusik och mindre känd musik.
  • En med varumärkesanpassad topplistemusik.
  • En med slumpmässigt utvald topplistemusik.
  • Ingen musik.

Den bästa försäljningseffekten uppnåddes med musik i samklang med varumärkets kärnvärden som både innehöll topplistemusik och mindre känd musik. Ökningen med 9,1 procent är jämfört med enbart topplistemusik, som alltså var sämre för försäljningen än ingen musik alls.

Det står alltså klart att musik har en betydande påverkan på försäljningen.

– Allra störst påverkan har den om den påverkar oss på ett omedvetet plan, säger Sven-Olof Daunfeldt. Att spela varumärkesanpassad musik väcker också en rad positiva känslor hos kunderna.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Stockholm Culinary Team - galamatens mästare

Världens bästa regionala kocklandslag, Stockholm Culinary Team, lagade maten under Restauranggalan. Här är menyn.

Här öppnar pizzakedjan nytt

Restauranggalan 2018
Här är Restauranggalans alla vinnare!

Pristagare från hela landet hyllades under den tionde upplagan av Restauranggalan.

Restauranggalan 2018
Årets arbetsplats - Långbro Värdshus

Personalen ska vara lika nöjda som gästerna när det lämnar arbetet för dagen, sa krögaren och kocken Fredrik Eriksson när han mottog priset under Restauranggalan.

Restauranggalan 2018
Hon är årets hederspristagare

En märkbart rörd Karin Fransson förärades RS Restauranger & Storköks och Svenska kockars Hederspris.

Restauranggalan 2018
Operakällaren är årets krog

"Beviset på att fine dining aldrig går ur tiden".

Nyhetsbrev

Restauranggalan 2018
En leverantör att lita på

Årets Leverantör är Rational.

Arkiv

Restauranggalan 2018
Årets krögare verkar i Helsingborg

Per Dahlberg på Restaurang Gastro är Årets Krögare.

Restauranggalan 2018
Årets matsalsteam arbetar på Gastrologik

Att involvera alla i allt är ledord för Stockholmskrogen där årets matsalsteam arbetar.

Restauranggalan 2018
Årets kulturrestaurang ligger i Värnamo

Restaurang Syltan på konst- och designmuseet Vandalorum är Årets Kulturrestaurang.

Restauranggalan 2018
Han är årets innovatör

Kocken och krögaren Paul Svensson är en gastronomisk innovatör som sätter råvaror från växtriket främst.

Restauranggalan 2018
Årets klassiker finns i Malmö

Skånsk krog tog hem utmärkelsen Årets Klassiker, Årstiderna.

Restauranggalan 2018
Han är årets smakskapare

Rutabagas Mathias Dahlgren tilldelas utmärkelsen Årets Smakskapare.

Restauranggalan 2018
Årets Hållbara krog är K-Märkt Garnisonen

Nära samarbete med leverantörerna och matfilosofin att inte slänga något ledde till vinst i kategorin Årets Hållbara Krog.

1

Restauranggalan 2018
Luzette bjuder på årets kroginteriör

Till bords!

Restauranggalan 2018
Ölgäris gick segrande ur striden

Årets Ölutvecklare är Ölgäris, ett community för ölintresserad kvinnor och ickebinära som vill lära mer om och dricka öl, startat av Josefine Törnqvist.

Restauranggalan 2018
Årets Sommelier - Peter Halldén

Han är utsedd till Årets Sommelier.

Restauranggalan 2018
Årets Framtidslöfte - Fabian Olli Johanson

Han är korad till Årets Framtidslöfte vid Restauranggalan på Cirkus på måndagskvällen.

Restauranggalan 2018
Holy Greens får utmärkelsen Årets Hälsokrog

Restauranggalan 2018
Årets barkoncept finns i Uppsala

Årets Barkoncept är 7 Flaskor i Uppsala.

Restauranggalan 2018
Första priset utdelat - Årets Stipendiat

Han tiilldelades Svenska Kockars Förenings Ungdomsstipendium.

Restauranggalan 2018
Dags för Restauranggalan!

Ikväll äger Restauranggalan rum på Cirkus i Stockholm.

Kockduo till Frippes

Dumplingkedja öppnar fjärde restaurangen i år

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Da Matteo med orangeri

Norsk läsk byter namn efter påtryckningar

Rosen blir Quan

Dansk startup ska utmana restaurangerna

Bagerikedja mer innehållstransparenta

Livsmedelsverket stoppar försäljning av 52 ton nuggets

Bro Burger öppnar nytt

Två gånger gästspel

Burgerkedja på offensiven

De kan vinna Utstickarpriset 2018

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157