Karma till Storbritannien

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Matsvinnsapp startar samarbete med H&M-gruppens nya kedja Arket och Michelinrestaurangen Aquavit i London.

Ett femtiotal restauranger och kaféer har anslutit sig till appen och därmed kan privatpersoner köpa mat som blivit över från restauranger, kaféer och matbutiker till lägre priser även i London.

Läs också: Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Att expandera till Storbritannien kändes som ett naturligt nästa steg för Karma. Varje år slängs över 10 miljoner ton mat i Storbritannien och vi hoppas kunna rädda en betydande del av den maten”, säger Elsa Bernadotte, operativ chef och medgrundare av Karma. 

Karma lanserades i november 2016 och har i dag 250 000 användare och fler än 1 000 restauranger, kaféer och matbutiker är anslutna. Enligt företagets beräkningar har 65 ton mat räddats från att slängas under första verksamhetsåret.

- Att expandera till Storbritannien kändes som ett naturligt nästa steg för Karma. Varje år slängs över 10 miljoner ton mat i Storbritannien och vi hoppas kunna rädda en betydande del av den maten, säger Elsa Bernadotte, operativ chef och medgrundare av Karma i en kommentar.

Även personalstyrkan har utvidgats från 5 till 30 och i höstas rekryterades Alex Spain från riskkapitalbolaget Atomico.

Hans uppdrag är att leda internationell expansion. I somras tog företaget in mellan 30 till 40 miljoner kronor i investering från bland andra  e.ventures och svenska Eequity för att kunna utvecklas internationellt.

Mer om: Karma


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Max vd hoppas på 50 år till

Richard Bergfors i intervju om kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Han går till Qvanti

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nyhetsbrev

Ny nod för life science och livsmedel

Arkiv

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

Upprop i restaurangbranschen - vill öka efterfrågan på svenska råvaror

Efter sommarens torka uppmanas restauranger och måltidsverksamheter välja svenskt kött, frukt och grönt för att stötta bönder efter sommarens torka.

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bordsservering på McDonald´s

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14