Små bryggerier tror på sig själva

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Lönsamheten för många mikrobryggerier uppges vara låg, enligt en enkätundersökning genomförd av LRF. Samtidigt är framtidstron stark och en stor del tror på snabb vändning.

Sverige har i dag 550 tillverkare av alkoholdrycker, varav drygt 300 är mindre bryggerier – branschen i sig sysselsätter cirka 5 000 personer av vilka hälften arbetar i mindre och medelstora företag.

Det är några av slutsatserna som Lantbrukarnas Riksförbund, tillsammans med flera aktörer inom den svenska dryckesbranschen, funnit i och med framtagandet av Dryckesrapporten 2018.

Främst står alltså mikrobryggerierna, som tillsammans omsätter omkring 1,5 miljarder kronor och sysselsätter 1 700 personer. Segmentet har sett en explosionsartad ökning av producenter, som för tio år sedan endast var 40 stycken.

Läs också: Förbund vill att jägare ska få sälja vildsvinskött

I rapporten har man frågat ett 40-tal bryggerier om både dagsläget och framtiden, där många – trots osäkra siffror – tror starkt på framtiden.

Drygt hälften av de tillfrågade uppger att lönsamheten är ganska dålig eller mycket dålig. Resterande har svarat antingen tvekande/vet ej eller att den är ganska god – ingen svarade att den är mycket god. Samtidigt tror många att de kan vända på myntet. Av de tillfrågade förväntar sig 74 procent att lönsamheten kommer bli mycket eller ganska god inom de två närmsta åren.

Läs också: Mikrobryggeriet satsar nationellt med läsk

Även destillerier och vingårdar har tillfrågats genom enkäter, där flera lutar mot att expandera och anställa fler. Inom dessa områden är det oftast kringverksamhet som dryckesprovningar som drar in pengarna.

Från LRF ser man att potentialen är stor för mer tillväxt, men menar att reglerna bör ändras för att underlätta för dryckesföretagen.

– En viktig faktor är exempelvis att det ges möjlighet att få sälja sina egna produkter i gårdsbutiken. Om branschen får möjlighet att utveckla sin potential så kommer det att på tio års sikt leda till tusentals nya arbete på landsbygden, säger Anders Källström, vd för LRF, i ett pressmeddelande.

Utöver LRF medverkade Box Destilleri, Föreningen Sveriges Oberoende Småbryggerier, Föreningen Svenskt Vin, Mackmyra Whisky, The Absolut Company och Saturnus i att ta fram rapporten.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Beslut tagna kring produktionskök i Uppsala

Utökat restaurangutbud när Torp byggs om för 700 miljoner

Kafékedja till Vetlanda

Yngsta franchisetagaren i kedjans historia öppnar kafé i det nybyggda kvarteret Spinnaren.

Svenska ägg kan bli dyrare efter extrema värmen

Anledningen: Ökat pris på foder.

Årets bästa viltmatsrestaurang och Årets viltmatskock utses i höst

Nomineringsprocessen är i full gång.

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Nyhetsbrev

Hotell Borgholm med ny ägare

I mars aviserade Karin och Owe Fransson att verksamheten var till salu och nu är det klart med ny ägare.

Arkiv

Därför kommer inte Max att börsnoteras

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Han går till Qvanti

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Ny nod för life science och livsmedel

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.162