Största minskningen av köttätande på nära 30 år

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Under förra året sjönk köttförbrukningen med 2,6 procent. Det motsvarar den största minskningen sedan 1990.

Förra året var första gången på länge som den totala förbrukningen av kött minskade tydligt. Från 1990 till 2017 har förbrukningen ökat med 41 procent, men de senaste åren har volymen legat stabilt på runt 87,7 kilo per person.

När Jordbruksverket summerar 2017 ser man däremot den största årliga minskningen för förbrukningen sedan 1990: 2,6 procent, vilket motsvarar 2,2 kilo. Under 2017 landade förbrukningen därmed på 85,5 kilo per person, en siffra som räknar in hela slaktvikten – själva konsumtionen är ungefär hälften av detta.

Minskningen syns för alla köttslag, förutom lamm, som ökade med 0,1 kilo. Framförallt minskade förbrukningen av nötkött, som gick ner 1,1 kilo.

Läs också: Största minskningen av köttätande på nära 30 år

Jordbruksverket har sedan tidigare presenterat siffror som visar att produktionen i landet ökar för alla köttslag – vi väljer helt enkelt svenskt kött i allt högre utsträckning, förutom när det kommer till lamm.

Läs också: Bucht sätter igång stort matsvinnsarbete

– Förtroendet för det svenska köttet är alltså högt idag, även om vi äter mindre kött totalt. Det finns många orsaker till den minskade förbrukningen av kött, men vegotrenden, klimatdebatten, hälsoaspekter och etiska skäl är några, säger Åsa Lannhard Öberg, jordbrukspolitisk utredare vid Jordbruksverket.

Vad gäller utvecklingen av marknaden ser Jordbruksverket även att importen minskar, medan exporten ökar. Samtidigt pekar statistiken över förprövade djurstallar mot att produktionen kommer fortsätta öka framöver.

Förbrukning av kött 2017 i kilo per person (2016)
Griskött: 32,7 (33,5)
Nötkött: 24,5 (25,6)
Fågel: 23,2 (23,6)
Lamm: 1,9 (1,8)
Övrigt: 3,2 (3,2)


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sibylla öppnade i Lund

Ny restaurang på stationen.

Norska pizzajätten öppnade i Gävle

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

Lämnar vd-posten på Operakällaren

Ny samverkansarena ska lyfta branschen till toppen

– Vi vill utveckla livsmedelssektorn till en svensk kärnsektor i världsklass, säger Per Arfvidsson, ordförande i styrgruppen för nya Sweden food arena.

Vegansk snabbmat på Fältöversten

Nyhetsbrev

Sommelierer i Nord- och Sydamerika gör upp

Arkiv

De vill förbättra folkhälsan med hotellsamarbete

Duon bakom hälsobloggen och podden Food Pharmacy samarbetar med hotellkedja.

Vuxenglass

Baileys samarbetar med Stockholmsbaserad glassproducent och lanserar glassmaker och glassbil för vuxna.

De står för kaffet

Italiensk kaffeleverantör har skrivit avtal med Stureplansgruppen.

Han blir tv-kock

Ekstedts gastronomiska möte

Pizzakedjan till Borås

Från kloak till flaska

Nya Carnegie-bryggeriet och IVL brygger öl – på renat avloppsvatten.

Kopparbergs gjorde vinst

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på kaféverksamheten – växer med 30 till 40 procent per år.

Triumf Glass kör helgpass i värmen

Ny ordförande i DLF

Norska ”Swish” tar över från servitörerna

Appen Vipps sköter beställningarna.

Monster ville få bort svensk logga – fick nej

Smakbruket i Tomelilla fick rätt mot energidrycksjätten.

Prata Mat:Bruce Hill

Möt Bruce Hill, kock från Kalifornien som gav försmak på sitt gästspel som äger rum i höst på Vassa Eggen.

Esperanto öppnar Sommarsalongen

När matsalen tar sommarpaus öppnar pop up-restaurang i loungen.

Årets Sibylling korad

Prisades på kedjans konvent.

Svensktillverkad Manhattan-vodka blir första på nästan 100 år

Första lagliga destilleriet sedan 1920-talet.

Här öppnar 7-eleven sin deli

Ny ordförande för Fiskbranschen

Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Prata Mat: Peter Halldén

Reitan blir postombud

Efter Gast Kavalleriet

1

Wolt till Gävle

Från Lund till Malmö

Första färskpotatisen är här

Snabbmatskedjan står för bröllopsmaten

Framgång för McDonalds strategi

Restaurangerna fortsätter att växa

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.162