Största minskningen av köttätande på nära 30 år

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Under förra året sjönk köttförbrukningen med 2,6 procent. Det motsvarar den största minskningen sedan 1990.

Förra året var första gången på länge som den totala förbrukningen av kött minskade tydligt. Från 1990 till 2017 har förbrukningen ökat med 41 procent, men de senaste åren har volymen legat stabilt på runt 87,7 kilo per person.

När Jordbruksverket summerar 2017 ser man däremot den största årliga minskningen för förbrukningen sedan 1990: 2,6 procent, vilket motsvarar 2,2 kilo. Under 2017 landade förbrukningen därmed på 85,5 kilo per person, en siffra som räknar in hela slaktvikten – själva konsumtionen är ungefär hälften av detta.

Minskningen syns för alla köttslag, förutom lamm, som ökade med 0,1 kilo. Framförallt minskade förbrukningen av nötkött, som gick ner 1,1 kilo.

Läs också: Största minskningen av köttätande på nära 30 år

Jordbruksverket har sedan tidigare presenterat siffror som visar att produktionen i landet ökar för alla köttslag – vi väljer helt enkelt svenskt kött i allt högre utsträckning, förutom när det kommer till lamm.

Läs också: Bucht sätter igång stort matsvinnsarbete

– Förtroendet för det svenska köttet är alltså högt idag, även om vi äter mindre kött totalt. Det finns många orsaker till den minskade förbrukningen av kött, men vegotrenden, klimatdebatten, hälsoaspekter och etiska skäl är några, säger Åsa Lannhard Öberg, jordbrukspolitisk utredare vid Jordbruksverket.

Vad gäller utvecklingen av marknaden ser Jordbruksverket även att importen minskar, medan exporten ökar. Samtidigt pekar statistiken över förprövade djurstallar mot att produktionen kommer fortsätta öka framöver.

Förbrukning av kött 2017 i kilo per person (2016)
Griskött: 32,7 (33,5)
Nötkött: 24,5 (25,6)
Fågel: 23,2 (23,6)
Lamm: 1,9 (1,8)
Övrigt: 3,2 (3,2)


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Max vd hoppas på 50 år till

Richard Bergfors i intervju om kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Han går till Qvanti

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nyhetsbrev

Ny nod för life science och livsmedel

Arkiv

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

Upprop i restaurangbranschen - vill öka efterfrågan på svenska råvaror

Efter sommarens torka uppmanas restauranger och måltidsverksamheter välja svenskt kött, frukt och grönt för att stötta bönder efter sommarens torka.

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bordsservering på McDonald´s

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.148