23948sdkhjf

Nytt samarbete ska skjuta in Nicks på glassmarknaden

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Inom kort går man in i en ny kategori med hjälp av nya samarbetspartnern Alvestaglass.

Företaget Nicks, som mest gjort sig kända för chokladkakor och bars, är redo att ta sig in på en ny marknad.

Genom ett samarbete med Alvestaglass kommer man under månaden att lansera en ny produktlinje för glass under sitt egna varumärke, som likt de andra produkterna i sortimentet inte har något tillsatt socker.

Enligt Nicks har man under fjolåret satsat på att förstärka sitt utvecklingsteam, vilket enligt bolaget gör att man har "unik kompetens" inom både konfektyr och glass.

Det ska enligt dem själva göra att man kan göra en bättre version av den amerikanska förebilden Halo Tops glass, ett företag som vuxit rejält i hemlandet. Bara under de senaste två åren har man tagit fem procent av den amerikanska glassmarknaden och ryktades nyligen vara aktuella för att bli uppköpta av Unilever.

Läs också: Triumf Glass kör helgpass i värmen

– Halo Top har bara ett problem. Det känns som att tugga på en spånskiva. Ändå har de tagit stora marknadsandelar, säger Nicks medgrundare Niclas Luthman angående hur man försökt göra en bättre produkt.

Precis som förebilden är glassen gjord på mjölk och grädde, men utan tillsatt socker. Man använder sig av en bas på polydextros, tillsammans med steviolglykosider samt sockeralkoholen erytritol.

Från Alvestaglass håll ser man att produkten kommer att finnas brett i hela landet, och lanseringen kommer också följas åt av en rikstäckande kampanj under våren.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tapas på svenskt vis på HaQ

Yux Mexican och Yuc Latasian följs av husmanskost på HaQ.

Östermalms saluhall – försenad och fördyrad

Renoveringen av Östermalmshallen 400 miljoner dyrare än planerat.

Årets Lilly Bollinger-tävling igång

Finaldags för Årets unga kock

Två Michelin-stjärnor till Gastrologik

Krögarduon har väntat sex år på att få lägga till ytterligare en stjärna.

Mr Cake till Göteborg

Nyhetsbrev

De kan bli bästa krog på White Guides gala

Arkiv

KFC-chef dömd för diskriminering

130 år gammalt bageri räddas

Här är finalisterna i Unga bagare 2019

Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Tillträder senast i oktober.

Lista: 89 nya krogar i White Guide

Här är alla nya restauranger som tagit sig in i årets upplaga.

Kafékedjan öppnar i Kina

Joe & The Juice-grundaren avgår som vd

Kaspar Basse har varit den snabbväxande kedjans vd sedan starten 2002.

Nio nya Bastard Burgers-restauranger

Norrländska streetfoodkedjan i snabb expansion – och satsar på helt vegansk meny.

Fullersägt mikrobryggeri till Sverige

Vietnamesiskt på Götgatan

De tilldelas årets Gulddrakar

Gulddrakar till tre restauranger, en bar och ett kafé i Stockholm.

Mackmyra behöver pengar

Coca-Colas första nya smak på tio år

The Fishery till Täby

The Artesian gästspelar på Grand Hôtel

De blir störst på fisk i Sverige

Kvalitetsfisk och Fisk Idag går ihop och skapar Sveriges största fiskgrossist.

Björn Ulvaeus köper Hasselbacken

På väg att förverkliga sin nöjesvision på Djurgården.

Vigårda till Västerås

Han är årets viltkock

Gröna Lund startar restaurangskola

Årets Kombo går till Doktor Mat

Årets street food serveras av Korrito

Östermalmskafé blir Årets Coffee Shop

Världens första veganska Happy Meal

Dags för tionde Krogveckan

Sverige världens fjärde mest veganvänliga land

Restaurangleverantör slutar med tobak

Sologäster välkomnas till Oaxen

Systembolaget varnar vinleverantör

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156