De är Sveriges bästa franchisekedja

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Motiveringen pekar bland annat på statistik om kedjans franchisetagare: "Närmare 90 procent av dem kan rekommendera andra att bli franchisetagare"

Vid årets Frannygalan, som anordnas av intresseorganisationen Svensk Franchise, delade man bland annat ut priser som årets franchisebragd och årets nytänkare – och självklart toppriset för årets franchisekedja överlag.

I år gick priset till Pressbyrån, som därmed vinner priset för andra gången (senast 2007). Utöver vinnaren utgjordes finalisterna av Card Group och Specsavers. I motiveringen lyfte juryn bland annat fram kulturen inom kedjan:

”Vår vinnare har aldrig stått stilla utan har alltid varit modiga och framåtlutade i allt de gör. Franchisetagarna är affärsmän varje dag och alla vill ständigt bli bättre. Närmare 90 procent av dem kan rekommendera andra att bli franchisetagare vilket innebär att de måste vara väldigt nöjda och stolta", lyder en del av motiveringen.

Bolaget bakom Pressbyrån, Reitan convenience, är förklarligt glad över utmärkelsen:

Läs också: Årets köpmän korade

– Jag ser det som ett bevis på att Pressbyrån som franchisekedja tillsammans med våra köpmän går mot samma målbild – att vara den bästa franchisekedjan, både när kunderna, leverantörerna och branschen får bestämma. Vår positiva tillväxt är ett bevis på det, säger Magnus Carlsson, vd för Reitan convenience Sverige, i en kommentar.

Läs också: Pressbyrån utvecklar sortimentet – lanserar lussekorv

Priset för årets franchisekedja ska enligt Svensk Franchise gå till den kedja som under året bäst lyckats skapa tillväxt och lönsamhet – men också har nöjda franchisetagare och fungerar som bra ambassadörer för franchiseformen.

Det har delats ut sedan 2004 och har tidigare vunnits av bland annat Sibylla, McDonald's och O'Learys. Den senare fick under galan också en vinst i och med att grundaren Jonas Reinholdsson prisades för årets franchisebragd.


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Burgerkedjan börjar med biokol

Coca-Cola sätter spelare på burken

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Program GastroNord 24-27 april 2018

Starbucks stänger ner och undervisar

Nedräkning inför Pizza-SM

Nyhetsbrev

Butik och restaurang till Kiruna

Arkiv

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Fler än fyrtio nya caféer

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

De öppnar Sveriges längsta salladsbar

De blev årets Convenience-butik

Härnösandsbutik känd för sina semlor vann pris.

Ta en taco när du landar

Juicekedja till Bromma

De har fått nog av duvorna

Cafékedja i konkurs

Skånska franchisekedjan är satt i konkurs på egen begäran efter att rekonstruktionen misslyckats.

Foodtruck à la Pontus

Cava, burgare och tapas - Här öppnar fyra nya restauranger

Burgerkedjan vill ta över Norden

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Urban Deli stannar på marken

Slutar med flygtransporterad frukt och grönt.

Fyra rätter på fyra minuter på Centralstationen

Snabb avsmakningsmeny i specialbyggd restaurangvagn.

Napolitansk pizza till Piteå

Napolitansk pizzeria öppnar på Östermalm

Efter 45 år – nu lämnar den klassiska korvkiosken Malmö

Beijing8 blir två

Kyparen avskedades – var för ”fransk”

Nu öppnar Jureskogs

Här är de nominerade i Pizza-SM

De öppnar i nytt i Uppsala

McDonalds inför bordsservering

Tre ska bli sju -Taku Taku expanderar

Öl från stammen

VM-korv med namn

Ny grön våg på Max

Sushi Yama öppnar nytt i Norrköping

Sänd till en kollega

0.132