23948sdkhjf

De är Sveriges bästa franchisekedja

Motiveringen pekar bland annat på statistik om kedjans franchisetagare: "Närmare 90 procent av dem kan rekommendera andra att bli franchisetagare"
Vid årets Frannygalan, som anordnas av intresseorganisationen Svensk Franchise, delade man bland annat ut priser som årets franchisebragd och årets nytänkare – och självklart toppriset för årets franchisekedja överlag.

I år gick priset till Pressbyrån, som därmed vinner priset för andra gången (senast 2007). Utöver vinnaren utgjordes finalisterna av Card Group och Specsavers. I motiveringen lyfte juryn bland annat fram kulturen inom kedjan:

”Vår vinnare har aldrig stått stilla utan har alltid varit modiga och framåtlutade i allt de gör. Franchisetagarna är affärsmän varje dag och alla vill ständigt bli bättre. Närmare 90 procent av dem kan rekommendera andra att bli franchisetagare vilket innebär att de måste vara väldigt nöjda och stolta", lyder en del av motiveringen.

Bolaget bakom Pressbyrån, Reitan convenience, är förklarligt glad över utmärkelsen:

– Jag ser det som ett bevis på att Pressbyrån som franchisekedja tillsammans med våra köpmän går mot samma målbild – att vara den bästa franchisekedjan, både när kunderna, leverantörerna och branschen får bestämma. Vår positiva tillväxt är ett bevis på det, säger Magnus Carlsson, vd för Reitan convenience Sverige, i en kommentar.

Priset för årets franchisekedja ska enligt Svensk Franchise gå till den kedja som under året bäst lyckats skapa tillväxt och lönsamhet – men också har nöjda franchisetagare och fungerar som bra ambassadörer för franchiseformen.

Det har delats ut sedan 2004 och har tidigare vunnits av bland annat Sibylla, McDonald's och O'Learys. Den senare fick under galan också en vinst i och med att grundaren Jonas Reinholdsson prisades för årets franchisebragd.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064