23948sdkhjf

Svensk whiskyproducent tvingas till namnbyte

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Namnkonflikt med Bacardi-ägda Compass Box blir för dyrt, ser whisky-tillverkaren Box destilleri, som istället lägger pengarna på varumärkesbyte.

Under förra året uppmärksammades whiskytillverkaren Box destilleri, baserade norr om Kramfors, på likheterna mellan deras namn och det Bacardi-ägda whiskyföretaget Compass Box.

Enligt Compass Box, som sedan tidigare etablerat sig på flera internationella marknader, fanns det risk för förvirring bland konsumenterna eftersom namnen var så pass lika.

I stället för att gå in i en strid om namnrättigheterna har den svenska producenten nu valt att byta namn på både varumärke och produktionsanläggning, skriver man i ett pressmeddelande.

Framöver kommer anläggningen heta High Coast Distillery och märket High Coast Whisky. Det är ett byte som visserligen kostar, men det är mycket mindre än vad en varumärkeskonflikt skulle kosta, menar företaget.

Läs också: Destilleriet får tillstånd för att dubbla

– Det kommer att kosta flera miljoner för oss att byta varumärke och en hel del arbete. Men att gå i konflikt med det internationella företaget skulle kosta oss betydligt mycket mer, säger vd Thomas Larsson till SVT Nyheter Västernorrland.

Det nya namnet signalerar också något annat – nämligen att man siktar på att fortsätta expandera till fler marknader. För att bygga för en större kapacitet tar man in nya kopparpannor och jäskärl, vilket till sommaren innebär en fördubbling av produktionen.

Det är också i sommar som själva namnbytet går igenom, vilket sker under den egna whiskyfestivalen i slutet av juni.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Tyska bron vill bygga restaurangbrygga

Nu återinvigs klassisk saluhall

Nyöppnar efter omfattande renovering med flera restauranger och handel.

Från Sabis till Clarion Hotel Sign

Myllymäkis meny tonsatt av Gessle

Nu introducerar Finnair ett musiksamarbete mellan kocken och artisten för att skapa optimal matupplevelse ombord.

Lanserar svensk ekologisk sriracha

Här öppnar Harrys

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger i veckan (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Prisas ånyo för hållbarhet och envetet fokus på matsvinn

I veckan utsågs han av Vi Konsumenter till Årets Hållbarhetskock.

Arkiv

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Vegetarisk rätt Söderbornas favorit

Prisas för viltmat

Hon vann Mack-SM med klimatsmartare alternativ

Stockholmsbagare bakom Sveriges bästa macka.

Trio till köpcentrum

Så vill Martin & Servera och Kronfågel minska matsvinnet

Ska ta vara på gamla värphöns som slaktas utan att köttet används.

Det här är årets bästa charkuterier

Slowfood på ny nivå

Hantverksbageri till NK Parkaden

En bransch i uppgång

Från Arla till LRF

Mejerijättens kommunikationschef efterträder Linda Segerblom på LRF.

Ny lunchresturang i Solna

De öppnar restaurang Handelshuset

Välmeriterad duo satsar på fransk bistromat och bakverk i Handelshuset i Saltsjöbaden.

Hjälp oss att utveckla RS Restauranger & Storkök

Delta i vår läsarundersökning.

O´Learys vd kliver av

Efter knappt tre år lämnar Christian Bellander vd-posten. Han får nu styrelsepost i företaget.

En lagledares julbordsfavoriter

På RS Restauranger & Storköks Facebooksida tipsar Svenska Kocklandslagets lagledare Fredrik Andersson om fem julbordsmåsten.

15 koncept till Kungälv

Här är kafé- och restaurangkoncepten som tar plats i Kongahälla Food Hall som öppnar i slutet av mars nästa år.

Urban Deli firar tio år med ny bar

Jobb & Karriär
Han blir ny CFO för Menigo

Ölbrist är inte ett problem – ännu

Mer vegetariskt på tallriken

Här öppnar gastropub

1

Restauranggalan 2018
Luzette bjuder på årets kroginteriör

Till bords!

Kockduo till Frippes

Dumplingkedja öppnar fjärde restaurangen i år

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Da Matteo med orangeri

Norsk läsk byter namn efter påtryckningar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.657