Svensk whiskyproducent tvingas till namnbyte

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Namnkonflikt med Bacardi-ägda Compass Box blir för dyrt, ser whisky-tillverkaren Box destilleri, som istället lägger pengarna på varumärkesbyte.

Under förra året uppmärksammades whiskytillverkaren Box destilleri, baserade norr om Kramfors, på likheterna mellan deras namn och det Bacardi-ägda whiskyföretaget Compass Box.

Enligt Compass Box, som sedan tidigare etablerat sig på flera internationella marknader, fanns det risk för förvirring bland konsumenterna eftersom namnen var så pass lika.

I stället för att gå in i en strid om namnrättigheterna har den svenska producenten nu valt att byta namn på både varumärke och produktionsanläggning, skriver man i ett pressmeddelande.

Framöver kommer anläggningen heta High Coast Distillery och märket High Coast Whisky. Det är ett byte som visserligen kostar, men det är mycket mindre än vad en varumärkeskonflikt skulle kosta, menar företaget.

– Det kommer att kosta flera miljoner för oss att byta varumärke och en hel del arbete. Men att gå i konflikt med det internationella företaget skulle kosta oss betydligt mycket mer, säger vd Thomas Larsson till SVT Nyheter Västernorrland.

Det nya namnet signalerar också något annat – nämligen att man siktar på att fortsätta expandera till fler marknader. För att bygga för en större kapacitet tar man in nya kopparpannor och jäskärl, vilket till sommaren innebär en fördubbling av produktionen.

Det är också i sommar som själva namnbytet går igenom, vilket sker under den egna whiskyfestivalen i slutet av juni.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sibylla öppnade i Lund

Ny restaurang på stationen.

Norska pizzajätten öppnade i Gävle

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

Lämnar vd-posten på Operakällaren

Ny samverkansarena ska lyfta branschen till toppen

– Vi vill utveckla livsmedelssektorn till en svensk kärnsektor i världsklass, säger Per Arfvidsson, ordförande i styrgruppen för nya Sweden food arena.

Vegansk snabbmat på Fältöversten

Nyhetsbrev

Sommelierer i Nord- och Sydamerika gör upp

Arkiv

De vill förbättra folkhälsan med hotellsamarbete

Duon bakom hälsobloggen och podden Food Pharmacy samarbetar med hotellkedja.

Vuxenglass

Baileys samarbetar med Stockholmsbaserad glassproducent och lanserar glassmaker och glassbil för vuxna.

De står för kaffet

Italiensk kaffeleverantör har skrivit avtal med Stureplansgruppen.

Han blir tv-kock

Ekstedts gastronomiska möte

Pizzakedjan till Borås

Från kloak till flaska

Nya Carnegie-bryggeriet och IVL brygger öl – på renat avloppsvatten.

Kopparbergs gjorde vinst

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på kaféverksamheten – växer med 30 till 40 procent per år.

Triumf Glass kör helgpass i värmen

Ny ordförande i DLF

Norska ”Swish” tar över från servitörerna

Appen Vipps sköter beställningarna.

Monster ville få bort svensk logga – fick nej

Smakbruket i Tomelilla fick rätt mot energidrycksjätten.

Prata Mat:Bruce Hill

Möt Bruce Hill, kock från Kalifornien som gav försmak på sitt gästspel som äger rum i höst på Vassa Eggen.

Esperanto öppnar Sommarsalongen

När matsalen tar sommarpaus öppnar pop up-restaurang i loungen.

Årets Sibylling korad

Prisades på kedjans konvent.

Svensktillverkad Manhattan-vodka blir första på nästan 100 år

Första lagliga destilleriet sedan 1920-talet.

Här öppnar 7-eleven sin deli

Ny ordförande för Fiskbranschen

Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Prata Mat: Peter Halldén

Reitan blir postombud

Efter Gast Kavalleriet

1

Wolt till Gävle

Från Lund till Malmö

Första färskpotatisen är här

Snabbmatskedjan står för bröllopsmaten

Framgång för McDonalds strategi

Restaurangerna fortsätter att växa

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.168