23948sdkhjf

Svensk whiskyproducent tvingas till namnbyte

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Namnkonflikt med Bacardi-ägda Compass Box blir för dyrt, ser whisky-tillverkaren Box destilleri, som istället lägger pengarna på varumärkesbyte.

Under förra året uppmärksammades whiskytillverkaren Box destilleri, baserade norr om Kramfors, på likheterna mellan deras namn och det Bacardi-ägda whiskyföretaget Compass Box.

Enligt Compass Box, som sedan tidigare etablerat sig på flera internationella marknader, fanns det risk för förvirring bland konsumenterna eftersom namnen var så pass lika.

I stället för att gå in i en strid om namnrättigheterna har den svenska producenten nu valt att byta namn på både varumärke och produktionsanläggning, skriver man i ett pressmeddelande.

Framöver kommer anläggningen heta High Coast Distillery och märket High Coast Whisky. Det är ett byte som visserligen kostar, men det är mycket mindre än vad en varumärkeskonflikt skulle kosta, menar företaget.

Läs också: Destilleriet får tillstånd för att dubbla

– Det kommer att kosta flera miljoner för oss att byta varumärke och en hel del arbete. Men att gå i konflikt med det internationella företaget skulle kosta oss betydligt mycket mer, säger vd Thomas Larsson till SVT Nyheter Västernorrland.

Det nya namnet signalerar också något annat – nämligen att man siktar på att fortsätta expandera till fler marknader. För att bygga för en större kapacitet tar man in nya kopparpannor och jäskärl, vilket till sommaren innebär en fördubbling av produktionen.

Det är också i sommar som själva namnbytet går igenom, vilket sker under den egna whiskyfestivalen i slutet av juni.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Veganskt intresserar på nätet

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Espresso House tar in ärtdryck

Nya kocktävlingar ska fånga upp gymnasieelever

Max på offensiven mot fossilbaserad plast

Potatisdrycksföretag tar in 11 miljoner

Nyhetsbrev

Brödernas tredje och fjärde restaurang

Planerar att expandera med 20-talet restauranger.

Arkiv
1

Tre nytillskott i kocklandslaget

Inte en enda kvinna i det Svenska kocklandslaget.

Hon är Ekstedts nya köksmästare

Norska läskproducenten förlorar mot Coca-Cola – igen

Västerbottensost blir dokumentär

Unik sushirestaurang får tillfällig replika i Stockholm

Restaurangchefen för Nadeshiko Sushi öppnar pop up.

Nu rullar kedjan sushi även på Ica

Ska brygga öl med helt ny robotcell

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Tyskland tog sommelier-guldet

Överraskande vinnare i sommelier-VM.

Ungas matval styrs av värderingar

Finalisterna i sommelier-VM klara

Innovativa bakverk av Årets bagare 2019

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Här är Årets rätt – av Årets kock

Sveriges bästa unga bagare korad

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Fredrik Lindfors vidare i Sommelier-VM

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Framtidens mat – så tänkte vi förr och så tänker vi nu

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Kennedy Bakircioglü får egen öl

Efter kritiken: Max avbryter veganmärkningen

Martin & Servera drar ned på plasten

Stockholm Fisk i ny tappning

Max inför veganmärkning

Poke bowl-koncept växer i Göteborg

Coca-Cola lanserar läsk med biljakt

Ökad tillväxt men stora utmaningar för Mackmyra

Burkvinet är här

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.169