23948sdkhjf

Läskförsäljningen sjönk som en sten

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Norska försäljningen minskar efter sockerskatt.

Den norska läskförsäljningen har gått ner med 12,48 procent på ett år, det konstaterar den norska bryggarföreningen Bryggeri- og drikkevareforeningen i sin senaste statistik. Den kraftiga nedgången sägs bero på införandet av en ny sockerskatt.

Läs också: Coca-cola gick bättre än väntat

– Det är helt uppenbart att försäljningsnedgången beror på avgiften. Folk väljer hellre att handla annat, säger Petter Nome från Bryggeri- og drikkevareforeningen till norska P4.

Men det är inte bara läsk innehållande socker som minskat i försäljning, även den sockerfria läsken minskade med 8,52 procent och läsk med tillsatta fruktjuice minskade med hela 37,16 procent.

Den kraftiga minskningen sägs dock inte endast bero på skatten då många hamstrat läsk i förutseende syfte. Den ökande gränshandeln med Sverige tros också påverka försäljningen negativt. Och enligt Petter Nome innebär detta inte att norrmännen dricker mindre läsk.

– Jag tror inte att folk köper mindre läsk. Allt tyder på att hälsoeffekten av den här avgiften är negativ eftersom folk hamstrar från både nätet och från gränshandeln istället för att köpa normala mängder i Norge, säger han.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Nets testar swishmodul i restaurangmiljö

Pappersmuggar mest miljövänliga enligt livscykelanalys

Porslinskopp måste användas minst 350 gånger för att ge mindre koldioxidavtryck.

Jobb & Karriär
Två nya driftschefer på Sabis

Utökat matutbud går hem hos Circle K

Tävling
De slåss om titeln Årets konditor 2019

McDonald's äger inte sitt avfall

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Marcus Ekman tillbaka hos Pontus

Stjärnkrögaren även aktuell med ny gotländsk krog.

Arkiv

Paul Svenssons senaste svinnprojekt – ihop med Coop

Sallader och sushi till Kungsholmens nya knutpunkt

Skänker 44 ton mat direkt från lagret

Martin och Servera har hittat ett sätt att hantera mat som blir svinn redan på lagret.

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Jamie Olivers Gatwick-restauranger räddas

Tennstopet får bakficka med nytt koncept

Ny vd hämtad från Grand Central.

Framgång för Poppels crowdfunding

Göteborgsmodell mot matsvinn blir rikstäckande

Big Mac – i sommar även med bacon

Tävling
En kvinna kvar i Årets kock-racet

Här är de åtta finalisterna.

Lanserar drinkar av matsvinn från hotellfrukosten

Ny snabbmatskedja född – satsar på latinamerikanskt

Panamigas erbjuder bilresenärer alternativ till ”slentrianmässiga hamburgaren”.

Fazer säljer restaurangverksamheten

1000 restauranger säljs till multinationell jätte.

Klassiska Four Seasons stänger för gott

Skippar svart plast i restauranger

Med pizzabotten på väg mot toppen

Zeinas kitchen tar Mellanöstern till butikshyllan

Jobb & Karriär
Han ska styra media på Max

Absolut med återvunnet glas

Beyond Burger får produktion i Europa

Jobb & Karriär
Världsmästare tar över i stadshuset

De vill få svenskarna att äta finskt kött

Butikskonsult köper restaurangspecialist

Jobb & Karriär
Spendrups tar marknadschef från Paulig

Coca-Cola blir energidryck

Kändiskocken i rätten – nekar till att ha tafsat

Hållbart kafé öppnar på Drottninggatan

Striden om vegoburgarna intensifieras

Nu kommer svenskodlad Pak Choi

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134