23948sdkhjf

Läskförsäljningen sjönk som en sten

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Norska försäljningen minskar efter sockerskatt.

Den norska läskförsäljningen har gått ner med 12,48 procent på ett år, det konstaterar den norska bryggarföreningen Bryggeri- og drikkevareforeningen i sin senaste statistik. Den kraftiga nedgången sägs bero på införandet av en ny sockerskatt.

Läs också: Coca-cola gick bättre än väntat

– Det är helt uppenbart att försäljningsnedgången beror på avgiften. Folk väljer hellre att handla annat, säger Petter Nome från Bryggeri- og drikkevareforeningen till norska P4.

Men det är inte bara läsk innehållande socker som minskat i försäljning, även den sockerfria läsken minskade med 8,52 procent och läsk med tillsatta fruktjuice minskade med hela 37,16 procent.

Den kraftiga minskningen sägs dock inte endast bero på skatten då många hamstrat läsk i förutseende syfte. Den ökande gränshandeln med Sverige tros också påverka försäljningen negativt. Och enligt Petter Nome innebär detta inte att norrmännen dricker mindre läsk.

– Jag tror inte att folk köper mindre läsk. Allt tyder på att hälsoeffekten av den här avgiften är negativ eftersom folk hamstrar från både nätet och från gränshandeln istället för att köpa normala mängder i Norge, säger han.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Couet och Thureson satsar på mat med bröd

Dos Gringos ut och Manufacture in när matscenen i Ringens köpcentrum förnyas.

Värsta yrkesgruppen att servera

De är bäst på att rädda mat

Sverige världens fjärde mest veganvänliga land

Sveriges första rödbetskokeri

Sydgrönts vd om den nya produktionen i Findus gamla lokaler i Bjuv.

Restaurangleverantör slutar med tobak

Nyhetsbrev

Sologäster välkomnas till Oaxen

Arkiv

Skånska matprofiler prisade

Restaurang Vollmers utsedd till Årets skånska krog för andra året i rad.

Sveriges första kattcafé

Kvalitetsfisk växer med förvärv nummer tre

Svensk Nobelhyllning i Bocuse d'Or

Sebastian Gibrand: Jag har inför VM förberett mitt livs måltid.

Dahlgren och Naess öppnar hotellbistro

Parisisk atmosfär när stjärnduon står för maten på nytt boutiquehotell.

Systembolaget varnar vinleverantör

Burger King planerar kraftig expansion

Restauranger och storkök börjar med returlådor

Så ska Martin & Servera bli mer hållbart

Projekt gör matsvinn lönsamt för restauranger

Vinnova har beviljat medel för att lösa transport- och logistikfrågorna.

”Lång lista på spännande innovationer”

Erik Wallin på foodtech-bolaget Gastrofy rapporterar i en gästkrönika från CES i Las Vegas.

Guldregn över de svenska lagen

Kocklandslaget och ytterligare två lag kommer hem med seger i Culinary World Cup.

Stark jobbprognos

Upp 12 procent för hotell- och restaurangbranschen.

Pontus Frithiof rivstartar året i hälsans tecken

Pontus in the air ska bli Arlandas bästa arbetsplats med hjälp av hälsoprofil och inspiratör.

Stillahavsostron testodlas på västkusten

Svampgruvan i Kiruna stängs

Fandado flyttar till city

Nystart för Stockholmskrogen med meny på esperanto.

Ny vd på Circle K

Bagerierna sanerar surdegsbröd

Styckmästarn med ny vd

Tillbaka till Nordic Choice Hotels

Burgerkedja med ny marknadschef

Klassiskt bakverk tas ur sortimenten

Köttfest på Stockholmsrestaurang

Picadeli växer på kontinenten

Ska expandera i södra Sverige

Utvecklar barkoncept

Dole säljer i Sverige och Finland

Populär chokladmjölk återkallas – flaskan kan gå sönder

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.105