Fairtrade-försäljning ökade med mer än 200 miljoner

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Svensken handlade Fairtrade-märkta varor för i genomsnitt 376 kronor under förra året.

Under 2017 såldes Fairtrade-märkta varor för drygt 3,8 miljarder kronor – 6 procent mer än under 2016. Det innebär att svensken i genomsnitt handlar Fairtrade för 376 kronor om året.

Bland de varugrupper som ökade allra mest i fjol syns godis och te. Inom dessa grupper ökade försäljningen med 54 procent respektive 16 procent. Även Fairtrade-märkt glass pekar uppåt – en ökning på 10 procent innebär att den märkta glassen står för omkring 9 procent av marknaden, beräknar Fairtrade Sverige.

De varugrupperna som sett liten eller ingen förändring sedan 2016 läggs kaffe, kakao/choklad samt socker och honung. Bland de grupper som minskade återfinns vin (volymförändring på -25 procent) och bananer (volymförändring med -7 procent). Sammanlagt finns nu drygt 2 260 produkter med märkningen.

Läs också: Framåt för Fairtrade

Trots att aktörer inom flera olika marknader upplever att svenskmärkning i dag är viktigare för konsumenten än en ekologisk märkning, ser man hos Fairtrade att efterfrågan på ekologiskt ökar. I dagsläget är cirka 67 procent av konsumtionen av Fairtrade-märkta produkter på den svenska marknaden ekologiskt certifierade.

Mer detaljerad statistik finns hos Fairtrade Sverige.
Mer om:Fairtrade


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sibylla öppnade i Lund

Ny restaurang på stationen.

Norska pizzajätten öppnade i Gävle

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

Lämnar vd-posten på Operakällaren

Ny samverkansarena ska lyfta branschen till toppen

– Vi vill utveckla livsmedelssektorn till en svensk kärnsektor i världsklass, säger Per Arfvidsson, ordförande i styrgruppen för nya Sweden food arena.

Vegansk snabbmat på Fältöversten

Nyhetsbrev

Sommelierer i Nord- och Sydamerika gör upp

Arkiv

De vill förbättra folkhälsan med hotellsamarbete

Duon bakom hälsobloggen och podden Food Pharmacy samarbetar med hotellkedja.

Vuxenglass

Baileys samarbetar med Stockholmsbaserad glassproducent och lanserar glassmaker och glassbil för vuxna.

De står för kaffet

Italiensk kaffeleverantör har skrivit avtal med Stureplansgruppen.

Han blir tv-kock

Ekstedts gastronomiska möte

Pizzakedjan till Borås

Från kloak till flaska

Nya Carnegie-bryggeriet och IVL brygger öl – på renat avloppsvatten.

Kopparbergs gjorde vinst

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på kaféverksamheten – växer med 30 till 40 procent per år.

Triumf Glass kör helgpass i värmen

Ny ordförande i DLF

Norska ”Swish” tar över från servitörerna

Appen Vipps sköter beställningarna.

Monster ville få bort svensk logga – fick nej

Smakbruket i Tomelilla fick rätt mot energidrycksjätten.

Prata Mat:Bruce Hill

Möt Bruce Hill, kock från Kalifornien som gav försmak på sitt gästspel som äger rum i höst på Vassa Eggen.

Esperanto öppnar Sommarsalongen

När matsalen tar sommarpaus öppnar pop up-restaurang i loungen.

Årets Sibylling korad

Prisades på kedjans konvent.

Svensktillverkad Manhattan-vodka blir första på nästan 100 år

Första lagliga destilleriet sedan 1920-talet.

Här öppnar 7-eleven sin deli

Ny ordförande för Fiskbranschen

Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Prata Mat: Peter Halldén

Reitan blir postombud

Efter Gast Kavalleriet

1

Wolt till Gävle

Från Lund till Malmö

Första färskpotatisen är här

Snabbmatskedjan står för bröllopsmaten

Framgång för McDonalds strategi

Restaurangerna fortsätter att växa

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131