Smoothies tog Rynkeby över miljarden

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Men verksamhetsköp och stora investeringar gav minusresultat för juicejätten.

Hos Rynkeby foods, en av Nordens största producenter av juice och saft, steg försäljningen med drygt 300 miljoner danska kronor (motsvarande cirka 413 miljoner kronor) under 2017, vilket gjorde att man sprängde miljardgränsen.

Men samtidigt visade man röda siffror i resultatet – ett underskott på 4 miljoner danska kronor (drygt 5,5 miljoner kronor) före skatt, vilket också går i linje med 2016 års resultat.

Bakom siffrorna syns framförallt stora investeringar. Under fjolåret satsade man totalt 154 miljoner danska kronor (drygt 212 miljoner kronor) i verksamheten, där majoriteten av summan gick till en ny höghastighetslinje som ersätter två äldre produktionslinjer.

Dessutom bytte man IT-system och påbörjade produktionen av färskpressade juice under varumärket Brämhults juice, en produktion som man flyttat till Fyn från ursprungsorten Borås.

Smoothie-försäljningen ökade under 2017
Försäljningen för de olika produktkategorierna skiftade också under fjolåret: smoothies ökade med 9 procent i värde samt 4 procent i volym, medan färskpressad juice steg med 8 procent i värde samt 5,6 procent i volym.

Läs också: Stor reklamsatsning efter nytt sortiment

Samtidigt sjönk försäljningen av såväl juice från koncentrat som saft samt fruktdrycker, där den senare dök 13,2 procent i värde samt 19,2 procent i volym.

Läs också: Brämhults bantar förpackning

Enligt företagets ledning ser man att det är trender som kommer att hålla i sig under året. Man förväntar sig också att den svenska produktionen fortsatt kommer att vara under inkörning under 2018, men att intjäningen ska bli bättre.

Vid slutet av 2017 beräknade Rynkeby också att man hade en marknadsandel på 30,8 procent i Skandinavien.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Max vd hoppas på 50 år till

Richard Bergfors i intervju om kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Han går till Qvanti

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nyhetsbrev

Ny nod för life science och livsmedel

Arkiv

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

Upprop i restaurangbranschen - vill öka efterfrågan på svenska råvaror

Efter sommarens torka uppmanas restauranger och måltidsverksamheter välja svenskt kött, frukt och grönt för att stötta bönder efter sommarens torka.

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bordsservering på McDonald´s

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.119