Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Ikea utökar sortimentet med vegansk korv.

Ikea har sedan slutet av 1980-talet serverat prisvärd varmkorv för hungriga kunder och nu kan även de som inte äter kött ta till sig av den nu tämligen traditionsenliga korven då varuhuset lanserar en vegansk korv.

Läs också: Max vill skaka om Way out West

Korven är mer klimatsmart och består av ingredienser som grönkål, röda linser, morötter, gurkmeja och ingefära. Korven serveras med en topping som består av picklad rödkål, sötstark senap och rostad lök.

– Vi på Ikea vill ha en positiv påverkan på människor och vår planet. En del i detta arbete är att utveckla och ta fram riktigt goda och mer hållbara maträtter. Den veganska korven ger ungefär en sjundedel så litet koldioxidutsläpp som en klassisk varmkorv, säger Marie Gustavsson, marknadschef för Ikea Sveriges restauranger i en kommentar.

Korven har testats med framgång på Ikeas varuhus i Malmö och lanseras nu på samtliga varuhus i Europa. I september kommer korven till Nordamerika och nästa år kommer den även till Asien.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Han går till Qvanti

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig som ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Ny nod för life science och livsmedel

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Nyhetsbrev

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Arkiv

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

Upprop i restaurangbranschen - vill öka efterfrågan på svenska råvaror

Efter sommarens torka uppmanas restauranger och måltidsverksamheter välja svenskt kött, frukt och grönt för att stötta bönder efter sommarens torka.

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Norsk kedja expanderar i Sverige

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bordsservering på McDonald´s

Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.152