23948sdkhjf

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Ikea utökar sortimentet med vegansk korv.

Ikea har sedan slutet av 1980-talet serverat prisvärd varmkorv för hungriga kunder och nu kan även de som inte äter kött ta till sig av den nu tämligen traditionsenliga korven då varuhuset lanserar en vegansk korv.

Läs också: Espresso House tar in ärtdryck

Korven är mer klimatsmart och består av ingredienser som grönkål, röda linser, morötter, gurkmeja och ingefära. Korven serveras med en topping som består av picklad rödkål, sötstark senap och rostad lök.

– Vi på Ikea vill ha en positiv påverkan på människor och vår planet. En del i detta arbete är att utveckla och ta fram riktigt goda och mer hållbara maträtter. Den veganska korven ger ungefär en sjundedel så litet koldioxidutsläpp som en klassisk varmkorv, säger Marie Gustavsson, marknadschef för Ikea Sveriges restauranger i en kommentar.

Korven har testats med framgång på Ikeas varuhus i Malmö och lanseras nu på samtliga varuhus i Europa. I september kommer korven till Nordamerika och nästa år kommer den även till Asien.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hållbart kafé öppnar på Drottninggatan

Pinchos satsar internationellt – och byter vd

Striden om vegoburgarna intensifieras

Jamie Olivers krogimperium har kollapsat – över 1 000 jobb drabbas

Ny marknadschef för Årets kock

Nu kommer svenskodlad Pak Choi

Nyhetsbrev

Frantzén bästa restaurangen i Europa

Sju svenska krogar bland de 200 bästa europeiska restaurangerna på ODA:s lista.

Arkiv

Kopparbergs backar

Massor av sommarjobb i restaurangbranschen

Linnea & Basilika fortsätter växa

Öppnar tredje restaurangen hittills i år – fjärde är på gång.

Han går från Spotify till Gastrofy

Världens dyraste whiskyprovning

Ichiro's Malt Card-serie provas i Göteborg i november.

Mackmyra ökar omsättning – och förlust

De samarbetar för hållbar restaurangdrift

Nu finns Max även i Täby – med restaurang 142

Nu kommer ölglassen

Skaldjursäventyr i Bohuslän

Klassiska Stortorgskällaren gör comeback

Därför ställdes 7-Eleven om till pizzerior

Näringslivsmedalj med kunglig glans till Fabrique

Dystert läge för 4 av 10 matfiskar

Ny vd på Pizza Hut

Poké bowl-kedjans åttonde restaurang

B2B nästa för Karma och Martin & Servera

Världens största öltilverkare ansöker om börsnotering

Urban Deli öppnar restaurang på Centralen

Hungrig.se uppköpta av Delivery Hero

Uniqlo i restaurangsamarbete

Kopparbergs i två nya produktkategorier

Poppels söker miljoner i crowdfunding-kampanj

Vill etablera sig som Stockholms färskvarucentrum

Tre nya dryckesproducenter – varje vecka

Oumph lanseras hos snabbmatskedjan

Svensk mästare i hembryggd öl

Beyond Meat värderas till över en miljard

Slutet för Götgatsbackens äldsta krog

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.145