23948sdkhjf

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

App för matsvinn tar in nya miljoner och bland investerarna finns Kinnevik och Electrolux.

Investmentbolaget Kinnevik, hemelektronikjätten Electrolux och amerikanska Bessemer Venture Partners investerar i Karma som får 12 miljoner dollar, 110 miljoner kronor, i kapitaltillskott. 

Därtill går befintliga aktieägarna e.ventures också in med ytterligare kapital i bolaget. Kapitalet ska användas för att utöka personalstyrkan, vidareutveckla produkte, inte minst inom dagligvaruhandeln, samt fortsatt expansion i Europa.  I februari i år lanserades appen i Storbritannien och nu sker samarbete med över 400 restauranger och caféer i London.

Läs också: Så ska Espresso House minska svinnet


- Vi är otroligt glada för den här investeringen! Den gör att vi nu kan öka takten för att nå vårt mål att minska matsvinnet globalt. Vi har känt teamet på Kinnevik länge, de har ett långsiktigt perspektiv och en operativ expertis som är precis det vi letar efter hos en partner. Vi ser också fram emot att få jobba med fantastiska samarbetspartners som Bessemer Venture Partners och Electrolux som båda bidrar med ovärderlig erfarenhet inom deras respektive områden, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, medgrundare och vd på Karma i en kommentar.

Samtidigt inleder Electrolux och Karma ett strategiskt partnerskap för att tillsammans utröna hur matsvinn kan minskas.

Maträddarappen lanserades i november 2016 och har i dag 350 000 användare och fler än 1 500 anslutna restauranger, caféer och matbutiker anslutna. I Sverige är bland annat Hemköp, Coop och ICA-butiker samt Ruta Baga och Vassa Eggen och hotellkedjorna Nordic Choice och Scandic Hotels anslutna till appen.

Karma har tidigare tagit in drygt 6 miljoner dollar i riskkapital.

Mer om: Karma
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här öppnar Taco Bar restaurang nr 45

Veganskt intresserar på nätet

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Espresso House tar in ärtdryck

Nya kocktävlingar ska fånga upp gymnasieelever

Max på offensiven mot fossilbaserad plast

Nyhetsbrev

Potatisdrycksföretag tar in 11 miljoner

Arkiv

Brödernas tredje och fjärde restaurang

Planerar att expandera med 20-talet restauranger.

1

Tre nytillskott i kocklandslaget

Inte en enda kvinna i det Svenska kocklandslaget.

Hon är Ekstedts nya köksmästare

Norska läskproducenten förlorar mot Coca-Cola – igen

Västerbottensost blir dokumentär

Unik sushirestaurang får tillfällig replika i Stockholm

Restaurangchefen för Nadeshiko Sushi öppnar pop up.

Nu rullar kedjan sushi även på Ica

Ska brygga öl med helt ny robotcell

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Tyskland tog sommelier-guldet

Överraskande vinnare i sommelier-VM.

Ungas matval styrs av värderingar

Finalisterna i sommelier-VM klara

Innovativa bakverk av Årets bagare 2019

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Här är Årets rätt – av Årets kock

Sveriges bästa unga bagare korad

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Fredrik Lindfors vidare i Sommelier-VM

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Framtidens mat – så tänkte vi förr och så tänker vi nu

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Kennedy Bakircioglü får egen öl

Efter kritiken: Max avbryter veganmärkningen

Martin & Servera drar ned på plasten

Stockholm Fisk i ny tappning

Max inför veganmärkning

Poke bowl-koncept växer i Göteborg

Coca-Cola lanserar läsk med biljakt

Ökad tillväxt men stora utmaningar för Mackmyra

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156