23948sdkhjf

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

App för matsvinn tar in nya miljoner och bland investerarna finns Kinnevik och Electrolux.

Investmentbolaget Kinnevik, hemelektronikjätten Electrolux och amerikanska Bessemer Venture Partners investerar i Karma som får 12 miljoner dollar, 110 miljoner kronor, i kapitaltillskott. 

Därtill går befintliga aktieägarna e.ventures också in med ytterligare kapital i bolaget. Kapitalet ska användas för att utöka personalstyrkan, vidareutveckla produkte, inte minst inom dagligvaruhandeln, samt fortsatt expansion i Europa.  I februari i år lanserades appen i Storbritannien och nu sker samarbete med över 400 restauranger och caféer i London.

Läs också: Nu lanserar Karma sin kyl på bred front


- Vi är otroligt glada för den här investeringen! Den gör att vi nu kan öka takten för att nå vårt mål att minska matsvinnet globalt. Vi har känt teamet på Kinnevik länge, de har ett långsiktigt perspektiv och en operativ expertis som är precis det vi letar efter hos en partner. Vi ser också fram emot att få jobba med fantastiska samarbetspartners som Bessemer Venture Partners och Electrolux som båda bidrar med ovärderlig erfarenhet inom deras respektive områden, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, medgrundare och vd på Karma i en kommentar.

Samtidigt inleder Electrolux och Karma ett strategiskt partnerskap för att tillsammans utröna hur matsvinn kan minskas.

Maträddarappen lanserades i november 2016 och har i dag 350 000 användare och fler än 1 500 anslutna restauranger, caféer och matbutiker anslutna. I Sverige är bland annat Hemköp, Coop och ICA-butiker samt Ruta Baga och Vassa Eggen och hotellkedjorna Nordic Choice och Scandic Hotels anslutna till appen.

Karma har tidigare tagit in drygt 6 miljoner dollar i riskkapital.

Mer om: Karma
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hit kommer Bastard Burgers och asiatiska koncept

Max går från amerikanskt till svenskt kaffe

Onlinepizza och Hungrig försvinner – går upp i Foodora

Sushi Yama flyttar gränsen norrut

Kajsas Fisk en av många matnyheter i fjällen

Här är nya styrelsen för Årets kock

Nyhetsbrev

Ken's tredje restaurang i Uppsala

Arkiv

Edward Bloms korv: ”Vild och vågad”

Snart kommer Coca-Colas hallonsmak

Tävling
Kål och morot på årets godaste macka

SM-titeln till Viktor Lind för veganskt alternativ.

Niklas Ekstedts nya eldiga tv-serie

Hedda Spendrup lanserar nytt bryggeri

Ny Harrys i återuppbyggt träkvarter

Vassa Eggens 20-årsfirande i musikens tecken

La Colline ut – ny brasserisatsning in

Kändisagentur ger sig in i restaurangbranschen ihop med krogprofilen Kenneth Hallström.

Martin & Servera blir helägt av Axel Johnson

De ska testa pant på take away-förpackningar

McDonald's sparkar sin vd – kärleksaffär bröt mot reglerna

1

Lista: Sveriges största ölbryggerier

Oppigårds bryggeri i Hedemora är landets största mikrobryggeri.

Restaurangerna fortsätter ta andelar från dagligvaruhandeln

Då öppnar Max på Kungsholmen

Specialutgåva av Blossa lanseras i sju länder

McDonald's tillbaka i Skellefteå efter tolv år

Nu ska det destilleras gin i Kalix

Carlsberg höjer åter utsikterna för 2019

Impossible foods vill till Europa

Alkoläsken ökar kraftigt

Caketails på NK:s nya Schweizeri

Judas Priest lanserar egen rom

Japansk cocktailbar öppnar på Tak

Gourmet Food tar in nya delägare

Fortsatt uppåt för restaurangerna – särskilt i city

Vrå nyöppnar med spårbar meny

Fiskfoderprojekt ska ge hållbart odlad gourmetfisk

Världens första ölflaska i papper

Rabatt på kaffe leder till färre muggar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134