23948sdkhjf

Nya vd:n trycker på gasen: ”Minst 20 nya butiker per år”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

På måndag börjar Pressbyrån och 7-Elevens nya vd, Mariette Kristenson. Mat och dryck ligger i fokus när kedjan expanderar snabbare än någonsin tidigare.

På måndag den 1 oktober görs en större omställning hos Reitan Convenience som driver 7-Eleven och Pressbyrån. Nuvarande vd Magnus Carlsson kliver av efter tio år på posten. Men det är knappast någon duvunge som tar över. Nya vd:n Mariette Kristenson har spenderat sex år som vd för den norska verksamheten.

Läs också: 7-eleven satsar på satelliter

Marknaderna är ganska lika och jag kliver på i en väldigt expansiv fas vilket är mycket roligt, säger hon till Fri Köpenskap.

Sedan samma period förra året har Reitan Sverige öppnat 20 nya butiker, vilket är den snabbaste takten i modern tid. Och hastigheten beräknas inte avta. Mariette Kristenson vill gasa ytterligare.

Vi siktar på att öppna minst lika många framöver. Konkurrensen har blivit stentuff och alla tävlar med alla. Kaféer, dagligvarubutiker, apotek, restauranger och kiosker. Trenderna passar vår verksamhet och kunderna gillar oss, men vi ska bli ännu bättre, konstaterar Mariette Kristenson.

Fördelningen förväntas ligga på ungefär 80 procent Pressbyrån och 20 procent 7-Eleven. De sistnämnda butikerna etableras främst i Stockholm, Göteborg och Malmö medan Pressbyrån vidgar vyerna över hela landet.

Läs också: Explosionen: Öppnar 104 butiker

– Det är en modell som har fungerat bra och som vi kommer att fortsätta med.

Från sin tid i Norge kommer hon med mycket färsk kunskap. Sockerskatten har påverkat försäljningen negativt då kunderna väljer att bunkra billigt godis men kedjan har lyckats kryssa sig förbi vägblocken och hittat nya affärsmöjligheter.

– Förutom sockerskatten så är marknaderna ganska lika med i princip samma utmaningar. I Norge har vi fokuserat mycket på logistiken. Vi har kapat kostnader genom att effektivisera och minska antalet leveranser, ökat färskheten och tagit vårt ansvar i klimatfrågan. Det har varit en vinst på alla fronter, säger hon.

Blir logistiken en knäckfråga i Sverige också?

Absolut, logistiken kommer att vara ett viktigt fokusområde. Det hänger ihop med att effektivisera leveranserna och erbjuda kunderna färska produkter av hög kvalitet. Störst fokus kommer att ligga just på segmentet mat och dryck. Efterfrågan på klassiska kioskvaror som spel, biljetter, tobak och tidningar minskar till förmån för nya måltidslösningar.

– Konsumenterna är ständigt i rörelse och äter oftare men mindre måltider. Det är här vår största potential finns så det gäller att hela tiden vässa vårt erbjudande med bra och prisvärda produkter. Tiden då man kunde fokusera på konkurrenterna är förbi. Nu måste man tänka kundnytta.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Massor av sommarjobb i restaurangbranschen

Linnea & Basilika fortsätter växa

Öppnar tredje restaurangen hittills i år – och en fjärde är på gång.

Han går från Spotify till Gastrofy

Världens dyraste whiskyprovning

Ichiro's Malt Card-serie provas i Göteborg i november.

Mackmyra ökar omsättning – och förlust

De samarbetar för hållbar restaurangdrift

Nyhetsbrev

Nu finns Max även i Täby – med restaurang 142

Arkiv

Nu kommer ölglassen

Skaldjursäventyr i Bohuslän

Klassiska Stortorgskällaren gör comeback

Därför ställdes 7-Eleven om till pizzerior

Näringslivsmedalj med kunglig glans till Fabrique

Dystert läge för 4 av 10 matfiskar

Ny vd på Pizza Hut

Poké bowl-kedjans åttonde restaurang

B2B nästa för Karma och Martin & Servera

Rökt och grillat på krogveteranernas nya restaurang

Stjärnkrögare flyttar in i toppen på nytt landmärke

Världens största öltilverkare ansöker om börsnotering

Årets kock-vinnare startar eget med nytt koncept

Urban Deli öppnar restaurang på Centralen

Foodstock – Ekstedts nya gastronomifestival

Fjäderholmarna blir matmecka under två sommardagar.

Hungrig.se uppköpta av Delivery Hero

Uniqlo i restaurangsamarbete

Kopparbergs i två nya produktkategorier

Poppels söker miljoner i crowdfunding-kampanj

Vill etablera sig som Stockholms färskvarucentrum

Tre nya dryckesproducenter – varje vecka

Oumph lanseras hos snabbmatskedjan

Svensk mästare i hembryggd öl

Beyond Meat värderas till över en miljard

Slutet för Götgatsbackens äldsta krog

Restaurang Tak – nu även Krav-märkt

Menigo köper ut Arla – ensam ägare av Restaurangakademien

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Efter köttkrig – restauranggrossist i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14