23948sdkhjf

Internationella matjournalister upplever lokal matkultur

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Resan går till Jokkmokk och Jukkasjärvi.

Kaffeost i Kangos, samiska mattraditioner i Jokkmokk och mat serverad på is i Jukkasjärvi är något av det som sju internationella matjournalister kommer få uppleva i norra Sverige denna vecka. Idag startar en kulinarisk akademi med fokus på lokal matkultur, som ska stärka marknadsföringen av Sverige och Swedish Lapland i Europa och USA. Visit Sweden och Swedish Lapland Visitors Board arrangerar resan.

Idag kommer sju toppskribenter inom mat, resor och livsstil från Tyskland, Storbritannien, Frankrike och USA till Norrbotten för att djupdyka i den lokala matkulturen. I fem dagar ska de få uppleva allt från bastukultur till en gourmetmiddag under norrsken för att kunna förmedla sin bild av det unika i Swedish Lapland. Resan utgör årets Culinary Academy of Sweden, Visit Swedens koncept för utländska journalister som vill lära känna svensk matkultur på djupet.

Journalisterna som Visit Sweden och Swedish Lapland Visitors Board har bjudit in skriver för kända tidningar som National Geograhic Traveller Food, New York Magazine, Condé Nast Traveler, Telegraph Travel, Der Feinschmecker och Leroutard, och har stora följarskaror på Facebook, Instagram och Twitter.

– Många Sverigebesökare vill lära känna landet genom mat och Visit Sweden gör en extra satsning på måltidsturism mellan 2017 och 2021. Att få visa upp maten och kulturen i denna spännande region för dedikerade journalister är viktigt och fantastiskt roligt, säger Ewa Lagerqvist, vd på Visit Sweden, i ett pressmeddelande.

Deltagarna kommer att besöka Tornedalen, Kangos, Kiruna, Jukkasjärvi, Abisko och Jokkmokk. De får bland annat grilla sik, baka samisk gahkku, smaka kaffeost i olika former och montera gourmetmat på is, och dessutom utforska svampodling i Kirunagruvan, bastukultur i Kukkola, norrsken i Abisko samt samiska smaker och kultur. Besöket ska öka nyfikenheten på svensk och samisk matkultur och få fler utländska turister att välja Sverige för sin nästa semester.

– Vi är mycket glada att Visit Sweden har valt att lägga sin Culinary Academy i Swedish Lapland i år. Vi ser att intresset för lokal kultur och matupplevelser ökar hos resvana och nyfikna besökare. I linje med detta är det flera företag i regionen som satsar på att låta mat och kultur ta större plats i upplevelsen. Att få visa upp det för så här bra medier betyder mycket för alla inblandade, säger Petronella Modin, tf vd för Swedish Lapland Visitors Board.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Nets testar swishmodul i restaurangmiljö

Pappersmuggar mest miljövänliga enligt livscykelanalys

Porslinskopp måste användas minst 350 gånger för att ge mindre koldioxidavtryck.

Jobb & Karriär
Två nya driftschefer på Sabis

Utökat matutbud går hem hos Circle K

Tävling
De slåss om titeln Årets konditor 2019

McDonald's äger inte sitt avfall

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Marcus Ekman tillbaka hos Pontus

Stjärnkrögaren även aktuell med ny gotländsk krog.

Arkiv

Paul Svenssons senaste svinnprojekt – ihop med Coop

Sallader och sushi till Kungsholmens nya knutpunkt

Skänker 44 ton mat direkt från lagret

Martin och Servera har hittat ett sätt att hantera mat som blir svinn redan på lagret.

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Jamie Olivers Gatwick-restauranger räddas

Tennstopet får bakficka med nytt koncept

Ny vd hämtad från Grand Central.

Framgång för Poppels crowdfunding

Göteborgsmodell mot matsvinn blir rikstäckande

Big Mac – i sommar även med bacon

Tävling
En kvinna kvar i Årets kock-racet

Här är de åtta finalisterna.

Lanserar drinkar av matsvinn från hotellfrukosten

Ny snabbmatskedja född – satsar på latinamerikanskt

Panamigas erbjuder bilresenärer alternativ till ”slentrianmässiga hamburgaren”.

Fazer säljer restaurangverksamheten

1000 restauranger säljs till multinationell jätte.

Klassiska Four Seasons stänger för gott

Skippar svart plast i restauranger

Med pizzabotten på väg mot toppen

Zeinas kitchen tar Mellanöstern till butikshyllan

Jobb & Karriär
Han ska styra media på Max

Absolut med återvunnet glas

Beyond Burger får produktion i Europa

Jobb & Karriär
Världsmästare tar över i stadshuset

De vill få svenskarna att äta finskt kött

Butikskonsult köper restaurangspecialist

Jobb & Karriär
Spendrups tar marknadschef från Paulig

Coca-Cola blir energidryck

Kändiskocken i rätten – nekar till att ha tafsat

Hållbart kafé öppnar på Drottninggatan

Striden om vegoburgarna intensifieras

Nu kommer svenskodlad Pak Choi

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131