23948sdkhjf

Internationella matjournalister upplever lokal matkultur

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Resan går till Jokkmokk och Jukkasjärvi.

Kaffeost i Kangos, samiska mattraditioner i Jokkmokk och mat serverad på is i Jukkasjärvi är något av det som sju internationella matjournalister kommer få uppleva i norra Sverige denna vecka. Idag startar en kulinarisk akademi med fokus på lokal matkultur, som ska stärka marknadsföringen av Sverige och Swedish Lapland i Europa och USA. Visit Sweden och Swedish Lapland Visitors Board arrangerar resan.

Idag kommer sju toppskribenter inom mat, resor och livsstil från Tyskland, Storbritannien, Frankrike och USA till Norrbotten för att djupdyka i den lokala matkulturen. I fem dagar ska de få uppleva allt från bastukultur till en gourmetmiddag under norrsken för att kunna förmedla sin bild av det unika i Swedish Lapland. Resan utgör årets Culinary Academy of Sweden, Visit Swedens koncept för utländska journalister som vill lära känna svensk matkultur på djupet.

Journalisterna som Visit Sweden och Swedish Lapland Visitors Board har bjudit in skriver för kända tidningar som National Geograhic Traveller Food, New York Magazine, Condé Nast Traveler, Telegraph Travel, Der Feinschmecker och Leroutard, och har stora följarskaror på Facebook, Instagram och Twitter.

– Många Sverigebesökare vill lära känna landet genom mat och Visit Sweden gör en extra satsning på måltidsturism mellan 2017 och 2021. Att få visa upp maten och kulturen i denna spännande region för dedikerade journalister är viktigt och fantastiskt roligt, säger Ewa Lagerqvist, vd på Visit Sweden, i ett pressmeddelande.

Deltagarna kommer att besöka Tornedalen, Kangos, Kiruna, Jukkasjärvi, Abisko och Jokkmokk. De får bland annat grilla sik, baka samisk gahkku, smaka kaffeost i olika former och montera gourmetmat på is, och dessutom utforska svampodling i Kirunagruvan, bastukultur i Kukkola, norrsken i Abisko samt samiska smaker och kultur. Besöket ska öka nyfikenheten på svensk och samisk matkultur och få fler utländska turister att välja Sverige för sin nästa semester.

– Vi är mycket glada att Visit Sweden har valt att lägga sin Culinary Academy i Swedish Lapland i år. Vi ser att intresset för lokal kultur och matupplevelser ökar hos resvana och nyfikna besökare. I linje med detta är det flera företag i regionen som satsar på att låta mat och kultur ta större plats i upplevelsen. Att få visa upp det för så här bra medier betyder mycket för alla inblandade, säger Petronella Modin, tf vd för Swedish Lapland Visitors Board.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klassiskt konditori ersätts av indisk restaurang

Max förstärker ledningen

Upper House får Årets kock-medaljör i köket

50 maltsorter i ny hembryggningsbutik

Han vann titeln Årets Ekokock

Hon är Sveriges bästa kvinnliga sommelier

Nyhetsbrev

Mentorpriset till Ulrika Brydling

Arkiv

Årets kock 2019 bytte silver mot guld

Martin Moses svensk mästare i professionell matlagning.

Utredning om skatt på engångsartiklar

Hungrig läggs ned

Scandic och Spendrups gör öl på överblivet bröd

Öppningsdatum för Östermalms saluhall – renoverad för en miljard

Öppnar igen i januari två år försenad.

Mr Cake är årets företagare i bageribranschen

Mathias Dahlgren tolkar Söders snabbmatspärlor

Stjärnkocken öppnar pop up under matfestival i Teatern.

Atria lanserar vegetariskt varumärke

Naturlig matupplevelse i slottsmiljö

Kändiskockarnas hållbara restaurang har öppnat

Korv och potatis i centrum för Årets kock-finalisterna

De lanserar svensk pizzaskinka

Inget Krubb i sjöstan

Bohuslänsk vinst i Food Truck-SM

Foodoras cykelbud utvidgar strejken i Norge

Här ska O'Learys relansera sitt koncept

Löfbergs har halverat sin klimatpåverkan

Hungrig.se kan försvinna – fyra månader efter uppköpet

Kopparbergs vd: Zeunerts julmust ohotad

Street food intar Kungsträdgården

Färre krogkonkurser när fler semestrar hemma

Mackmyra minskar förlusten

Minskad efterfrågan på Absolut

”Restauranger och livsmedelsbutiker måste få äga sitt matavfall”

Usine-gänget startar Bistro Bibblan

KFC och Beyond Meat lagar vegetarisk kyckling

Räddat "svinnkaffe" blir till ny vild blandning

Enkla åtgärder minskar take away-skräp

Punk Royale tar över klassisk kvarterskrog

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.178