23948sdkhjf

Internationella matjournalister upplever lokal matkultur

Resan går till Jokkmokk och Jukkasjärvi.
Kaffeost i Kangos, samiska mattraditioner i Jokkmokk och mat serverad på is i Jukkasjärvi är något av det som sju internationella matjournalister kommer få uppleva i norra Sverige denna vecka. Idag startar en kulinarisk akademi med fokus på lokal matkultur, som ska stärka marknadsföringen av Sverige och Swedish Lapland i Europa och USA. Visit Sweden och Swedish Lapland Visitors Board arrangerar resan.

Idag kommer sju toppskribenter inom mat, resor och livsstil från Tyskland, Storbritannien, Frankrike och USA till Norrbotten för att djupdyka i den lokala matkulturen. I fem dagar ska de få uppleva allt från bastukultur till en gourmetmiddag under norrsken för att kunna förmedla sin bild av det unika i Swedish Lapland. Resan utgör årets Culinary Academy of Sweden, Visit Swedens koncept för utländska journalister som vill lära känna svensk matkultur på djupet.

Journalisterna som Visit Sweden och Swedish Lapland Visitors Board har bjudit in skriver för kända tidningar som National Geograhic Traveller Food, New York Magazine, Condé Nast Traveler, Telegraph Travel, Der Feinschmecker och Leroutard, och har stora följarskaror på Facebook, Instagram och Twitter.

– Många Sverigebesökare vill lära känna landet genom mat och Visit Sweden gör en extra satsning på måltidsturism mellan 2017 och 2021. Att få visa upp maten och kulturen i denna spännande region för dedikerade journalister är viktigt och fantastiskt roligt, säger Ewa Lagerqvist, vd på Visit Sweden, i ett pressmeddelande.

Deltagarna kommer att besöka Tornedalen, Kangos, Kiruna, Jukkasjärvi, Abisko och Jokkmokk. De får bland annat grilla sik, baka samisk gahkku, smaka kaffeost i olika former och montera gourmetmat på is, och dessutom utforska svampodling i Kirunagruvan, bastukultur i Kukkola, norrsken i Abisko samt samiska smaker och kultur. Besöket ska öka nyfikenheten på svensk och samisk matkultur och få fler utländska turister att välja Sverige för sin nästa semester.

– Vi är mycket glada att Visit Sweden har valt att lägga sin Culinary Academy i Swedish Lapland i år. Vi ser att intresset för lokal kultur och matupplevelser ökar hos resvana och nyfikna besökare. I linje med detta är det flera företag i regionen som satsar på att låta mat och kultur ta större plats i upplevelsen. Att få visa upp det för så här bra medier betyder mycket för alla inblandade, säger Petronella Modin, tf vd för Swedish Lapland Visitors Board.
Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094