23948sdkhjf

Internationella matjournalister upplever lokal matkultur

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Resan går till Jokkmokk och Jukkasjärvi.

Kaffeost i Kangos, samiska mattraditioner i Jokkmokk och mat serverad på is i Jukkasjärvi är något av det som sju internationella matjournalister kommer få uppleva i norra Sverige denna vecka. Idag startar en kulinarisk akademi med fokus på lokal matkultur, som ska stärka marknadsföringen av Sverige och Swedish Lapland i Europa och USA. Visit Sweden och Swedish Lapland Visitors Board arrangerar resan.

Idag kommer sju toppskribenter inom mat, resor och livsstil från Tyskland, Storbritannien, Frankrike och USA till Norrbotten för att djupdyka i den lokala matkulturen. I fem dagar ska de få uppleva allt från bastukultur till en gourmetmiddag under norrsken för att kunna förmedla sin bild av det unika i Swedish Lapland. Resan utgör årets Culinary Academy of Sweden, Visit Swedens koncept för utländska journalister som vill lära känna svensk matkultur på djupet.

Journalisterna som Visit Sweden och Swedish Lapland Visitors Board har bjudit in skriver för kända tidningar som National Geograhic Traveller Food, New York Magazine, Condé Nast Traveler, Telegraph Travel, Der Feinschmecker och Leroutard, och har stora följarskaror på Facebook, Instagram och Twitter.

– Många Sverigebesökare vill lära känna landet genom mat och Visit Sweden gör en extra satsning på måltidsturism mellan 2017 och 2021. Att få visa upp maten och kulturen i denna spännande region för dedikerade journalister är viktigt och fantastiskt roligt, säger Ewa Lagerqvist, vd på Visit Sweden, i ett pressmeddelande.

Deltagarna kommer att besöka Tornedalen, Kangos, Kiruna, Jukkasjärvi, Abisko och Jokkmokk. De får bland annat grilla sik, baka samisk gahkku, smaka kaffeost i olika former och montera gourmetmat på is, och dessutom utforska svampodling i Kirunagruvan, bastukultur i Kukkola, norrsken i Abisko samt samiska smaker och kultur. Besöket ska öka nyfikenheten på svensk och samisk matkultur och få fler utländska turister att välja Sverige för sin nästa semester.

– Vi är mycket glada att Visit Sweden har valt att lägga sin Culinary Academy i Swedish Lapland i år. Vi ser att intresset för lokal kultur och matupplevelser ökar hos resvana och nyfikna besökare. I linje med detta är det flera företag i regionen som satsar på att låta mat och kultur ta större plats i upplevelsen. Att få visa upp det för så här bra medier betyder mycket för alla inblandade, säger Petronella Modin, tf vd för Swedish Lapland Visitors Board.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Beyond Meat värderas till över en miljard

Jinx utökar – öppnar restaurang

Bastard Burgers växer i Stockholmsområdet

Ytterligare två etableringar klara för den snabbväxande kedjan.

Ung Sigtunakock bäst i världen

Niclas Jansson segrade i Copper Skillet-finalen i Toronto.

Världsrekord i whiskyprovning

Guinness World Records har godkänt rekordet.

Slutet för Götgatsbackens äldsta krog

Nyhetsbrev

Från lagerlokal till hotell med takbar

Blique by Nobis öppnar den 26 april.

Arkiv

Restaurang Tak – nu även Krav-märkt

Calle P-gänget bakom ny bar

Menigo köper ut Arla – ensam ägare av Restaurangakademien

Årets kock får nya ägare

Spendrups och Arla tar över från Restaurangakademien.

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Falafel basen i stjärnkockarnas nya snabbmatskoncept

Täby Deli invigs den 11 april – Fafelle öppnar i slutet av maj.

Fotografiskas eget öl bryggs på överblivet bröd

Hipster-Söder får egen Max-burgare

Tre specialprodukter på Max nya flaggskeppsrestaurang vid Medborgarplatsen.

Efter köttkrig – restauranggrossist i konkurs

Egen vinautomat på hotellrummet

Gateau poppar upp hos H&M i påsk

Ny inköpsansvarig på Urban Deli

Stjärnkock vill öka kunskapen om självmord

Anton Bjuhrs mamma tog sitt liv – nu blir han ambassadör för Suicide Zero.

Grands nya bakficka hedrar legendarisk krögare

Vegomässan ställs in

EU kan förbjuda "vegoburgare" – vill undvika förväxling

Äntligen invigningsdatum för Max flaggskepp vid Medborgarplatsen

Firar med att introducera en ny Medis-burgare.

Burger King lanserar ”blödande” veganburgare

Här öppnar Taco Bar restaurang nr 45

Veganskt intresserar på nätet

Espresso House tar in ärtdryck

Potatisdrycksföretag tar in 11 miljoner

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Ungas matval styrs av värderingar

Finalisterna i sommelier-VM klara

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Fredrik Lindfors vidare i Sommelier-VM

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109