23948sdkhjf

Julskinkan fortsatt ohotad på julbordet

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Men de unga vill se mer veganskt - och skippa ris à la Malta.

Det traditionella julbordet kommer att bestå för ett tag framöver men förändringar pågår hela tiden, det framgår av en undersökning som Demoskop utfört på uppdrag av Livsmedelsföretagen. Undersökning presenterades under festliga former med provsmakning av både gamla och nya julbordsprodukter på det familjeägda bageriet Bullar & Bröd.

Läs också: Hon är ny chef på Livsmedelsföretagen

Den som ville kunde smaka på både klassiska rätter men även nya produkter så som julfil med polkagrissmak, vegansk prinskorv, julmust med lakritssmak och julkryddad ädelost på tub.

Hur det kommer att gå för de här nya produkterna återstår att se men i undersökningen går det att utläsa att klassikern fortfarande står sig starka. Julskinkan är den absolut favoriten på julbordet för hela 25 procent av de tillfrågade där ingen annan rätt ens kommer i närheten, på andra plats hamnar Janssons frestelse. Dock har julskinkan långsamt tappat i andelar för varje år sedan undersökningen började 2013.

Julen är även en blandning av färdigprodukter och hemlagat och när svenskarna får välja så köper de helst färdiglagad korv, senap och bröd, men lagar själva nästan uteslutande Janssons frestelse och köttbullar. Julgodiset befinner sig mittemellan där hemlagat varvas med köpta chokladaskar.

Även om mycket ser sig likt ut finns det en del förändringar att skåda på horisonten. En av fem i åldern 18-39 efterfrågar ett veganskt julbord att jämföra med en av tio i befolkningen som helhet och grönkålen är särskilt efterfrågad.

Läs också: Ny vd på Livsmedelsföretagen

– Även om det är små förändringar vi ser kan det visa på underliggande trender som kan ge stora effekter i framtiden, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagarna till Fri Köpenskap

Även för efterrätter ser man ett trendbrott. Från 40 år och uppåt är det ris à la Malta som toppar, men för millenials är det knäck som gäller, endast åtta procent i gruppen 18-39 har den klassiska apelsingröten som favorit.

För att skölja ned julmaten föredrar en absolut majoritet av svenskarna, hela 84 procent, julmust. Uppstickaren här är dock den alkoholfria ölen som klättrat rejält på lisan de senaste åren.

– Med 40-talisterna kommer lättölen att dö ut, det finns så mycket mer fantastisk alkoholfri öl att tillgå nu, säger Jimmy Sandell.

Totalt 1000 svenskar tillfrågades i undersökningen utförd av Demoskop.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Beyond Meat värderas till över en miljard

Jinx utökar – öppnar restaurang

Bastard Burgers växer i Stockholmsområdet

Ytterligare två etableringar klara för den snabbväxande kedjan.

Ung Sigtunakock bäst i världen

Niclas Jansson segrade i Copper Skillet-finalen i Toronto.

Världsrekord i whiskyprovning

Guinness World Records har godkänt rekordet.

Slutet för Götgatsbackens äldsta krog

Nyhetsbrev

Från lagerlokal till hotell med takbar

Blique by Nobis öppnar den 26 april.

Arkiv

Restaurang Tak – nu även Krav-märkt

Calle P-gänget bakom ny bar

Menigo köper ut Arla – ensam ägare av Restaurangakademien

Årets kock får nya ägare

Spendrups och Arla tar över från Restaurangakademien.

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Falafel basen i stjärnkockarnas nya snabbmatskoncept

Täby Deli invigs den 11 april – Fafelle öppnar i slutet av maj.

Fotografiskas eget öl bryggs på överblivet bröd

Hipster-Söder får egen Max-burgare

Tre specialprodukter på Max nya flaggskeppsrestaurang vid Medborgarplatsen.

Efter köttkrig – restauranggrossist i konkurs

Egen vinautomat på hotellrummet

Gateau poppar upp hos H&M i påsk

Ny inköpsansvarig på Urban Deli

Stjärnkock vill öka kunskapen om självmord

Anton Bjuhrs mamma tog sitt liv – nu blir han ambassadör för Suicide Zero.

Grands nya bakficka hedrar legendarisk krögare

Vegomässan ställs in

EU kan förbjuda "vegoburgare" – vill undvika förväxling

Äntligen invigningsdatum för Max flaggskepp vid Medborgarplatsen

Firar med att introducera en ny Medis-burgare.

Burger King lanserar ”blödande” veganburgare

Här öppnar Taco Bar restaurang nr 45

Veganskt intresserar på nätet

Espresso House tar in ärtdryck

Potatisdrycksföretag tar in 11 miljoner

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Ungas matval styrs av värderingar

Finalisterna i sommelier-VM klara

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Fredrik Lindfors vidare i Sommelier-VM

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.107