23948sdkhjf

Max inför veganmärkning

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Snabbmatskedjan Max har fått en rad utmärkelser för sitt hållbarhetsarbete, bland annat pris för Årets Briljanta idé på Fast Food Awards. Som ett led i det arbetet börjar Max från och med den 14 mars att märka sina veganprodukter. Tanken är att göra det enklare för gästerna att göra medvetna val.

Läs också: Hipster-Söder får egen Max-burgare

– Vår resa från att testa falafelburgare för elva år sedan till i dag där vi kan veganmärka hela elva produkter har varit otroligt spännande. Målet om att 50 procent av våra sålda måltider ska vara annat än rött kött år 2022 känns närmare än någonsin, säger Christoffer Bergfors, vice koncernchef på Max Burgers.

I samband med att märkningen införs kommer också vissa förändringar att genomföras. Exempelvis kommer Crispy No Chicken att börja serveras med egen äggfri majonnäs som standard, och blir därmed en helt vegansk måltid.

Max har tagit hjälp av organisationen Djurens Rätt som ihop med kedjan gått igenom ingredienser och tillagningsrutiner för att säkerställa veganmärkningen.

Följande produkter/menyer kommer få märkningen:

  • BBQ Sandwich
  • Crispy Nuggets
  • Crispy No Chicken
  • Veggie Burger (Maxbox)
  • Dreamshake
  • Vegansk Lyxshake
  • Dippsåser: Sriracha-ketchup, BBQ, Sweet Mustard, MAX egen äggfria majonnäs samt Sweet & Sour.
Mer om: Max | Max Burgers
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hållbart kafé öppnar på Drottninggatan

Pinchos satsar internationellt – och byter vd

Striden om vegoburgarna intensifieras

Jamie Olivers krogimperium har kollapsat – över 1 000 jobb drabbas

Ny marknadschef för Årets kock

Nu kommer svenskodlad Pak Choi

Nyhetsbrev

Frantzén bästa restaurangen i Europa

Sju svenska krogar bland de 200 bästa europeiska restaurangerna på ODA:s lista.

Arkiv

Kopparbergs backar

Massor av sommarjobb i restaurangbranschen

Linnea & Basilika fortsätter växa

Öppnar tredje restaurangen hittills i år – fjärde är på gång.

Han går från Spotify till Gastrofy

Världens dyraste whiskyprovning

Ichiro's Malt Card-serie provas i Göteborg i november.

Mackmyra ökar omsättning – och förlust

De samarbetar för hållbar restaurangdrift

Nu finns Max även i Täby – med restaurang 142

Nu kommer ölglassen

Skaldjursäventyr i Bohuslän

Klassiska Stortorgskällaren gör comeback

Därför ställdes 7-Eleven om till pizzerior

Näringslivsmedalj med kunglig glans till Fabrique

Dystert läge för 4 av 10 matfiskar

Ny vd på Pizza Hut

Poké bowl-kedjans åttonde restaurang

B2B nästa för Karma och Martin & Servera

Världens största öltilverkare ansöker om börsnotering

Urban Deli öppnar restaurang på Centralen

Hungrig.se uppköpta av Delivery Hero

Uniqlo i restaurangsamarbete

Kopparbergs i två nya produktkategorier

Poppels söker miljoner i crowdfunding-kampanj

Vill etablera sig som Stockholms färskvarucentrum

Tre nya dryckesproducenter – varje vecka

Oumph lanseras hos snabbmatskedjan

Svensk mästare i hembryggd öl

Beyond Meat värderas till över en miljard

Slutet för Götgatsbackens äldsta krog

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.122