23948sdkhjf

Max inför veganmärkning

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Snabbmatskedjan Max har fått en rad utmärkelser för sitt hållbarhetsarbete, bland annat pris för Årets Briljanta idé på Fast Food Awards. Som ett led i det arbetet börjar Max från och med den 14 mars att märka sina veganprodukter. Tanken är att göra det enklare för gästerna att göra medvetna val.

Läs också: Västerbottensost + Max = sant

– Vår resa från att testa falafelburgare för elva år sedan till i dag där vi kan veganmärka hela elva produkter har varit otroligt spännande. Målet om att 50 procent av våra sålda måltider ska vara annat än rött kött år 2022 känns närmare än någonsin, säger Christoffer Bergfors, vice koncernchef på Max Burgers.

I samband med att märkningen införs kommer också vissa förändringar att genomföras. Exempelvis kommer Crispy No Chicken att börja serveras med egen äggfri majonnäs som standard, och blir därmed en helt vegansk måltid.

Max har tagit hjälp av organisationen Djurens Rätt som ihop med kedjan gått igenom ingredienser och tillagningsrutiner för att säkerställa veganmärkningen.

Följande produkter/menyer kommer få märkningen:

  • BBQ Sandwich
  • Crispy Nuggets
  • Crispy No Chicken
  • Veggie Burger (Maxbox)
  • Dreamshake
  • Vegansk Lyxshake
  • Dippsåser: Sriracha-ketchup, BBQ, Sweet Mustard, MAX egen äggfria majonnäs samt Sweet & Sour.
Mer om: Max | Max Burgers
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Drar in 68 miljoner till satsning på hälsosam glass

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Nyhetsbrev

Den platta vinflaskan gör entré

Arkiv

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Ny Jureskogburgare i samarbete med BBQ-profil från Texas

Thaimatskedjan Linnea & Basilika ynglar av sig

Om ett år finns franchisekedjan på minst 14 ställen.

Waynes öppnar i Linköping i egen regi

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Succé för Gustav ”Jävligt gott” Johansson i nya matkanalen

Drygt en halv miljon tittade på nya kanalen Godare i april.

Efter konkurserna – Vapiano-kedjan får nygammal ägare

Bensinmackarna utmanar vägkrogar och snabbmatskedjor

Preem och Cirkle K storsatsar på sina kafé- och matkoncept.

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Regeringen inför omställningsstöd för företag

Närapå fördubblade intäkter för Delivery Hero

Baranställda erbjuds gratis spritutbildning

Foodora växer så det knakar – 300 nya tjänster i mars

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.093