23948sdkhjf

Kafferabatt minskar engångsmuggar

| Av Peter Olofsson | Tipsa redaktionen

Håll Sverige Rent och convenience-butiker i gemensam kampanj.

Nyligen beslutade EU att förbrukningen av vissa engångsartiklar av plast ska minska. Inom kort kommer alla som tar med sig en egen mugg att få tre kronors rabatt på kaffe hos Pressbyrån och 7-Eleven. 

Läs också: Rabatt på kaffe leder till färre muggar

Kampanjen är ett samarbete mellan Håll Sverige Rent och butikskedjorna. Målet är att sänka förbrukningen med en halv miljon engångsmuggar redan under första året.

– Användningen av engångsmuggar har på kort tid exploderat, vilket vi tydligt ser när vi är ute och plockar skräp i naturen och på stränder. Därför har vi tagit initiativ till kampanjen ”Hejdå engångsmugg”. Genom att använda flergångsmuggar kan alla bidra till att spara både pengar och miljön, säger Johanna Ragnartz, vd på stiftelsen Håll Sverige Rent.

Plast i haven har på kort tid blivit en het politisk fråga och den 27 mars i år fattade EU beslut om det så kallade engångsplastdirektivet. Det innebär förbud mot vissa engångsartiklar av plast och minskning av vissa. Håll Sverige Rents kampanj ”Hejdå engångsmugg” syftar till att minska användningen av muggar och andra engångsartiklar.

Pressbyrån och 7-Eleven är de första butikskedjorna att ansluta sig till kampanjen. Kunder som har med sig en egen mugg kommer att få tre kronors rabatt på kaffe och övrig varm dryck, med start den 22 april hos Pressbyrån och den 6 maj hos 7-Eleven. Målet är att minska antalet engångsmuggar hos de båda butikskedjorna med fem procent under första året, vilket motsvarar omkring en halv miljon engångsmuggar.

– Med vårens kampanj och införandet av en rabatt till de som har egen mugg kan vi vara med och förändra ett beteende och tillsammans med kunderna göra något bra för miljön, säger Mariette Kristenson, vd för Reitan Convenience Sweden, som driver Pressbyrån och 7-Eleven.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Först fjällen sedan Avenyn för Boqueria

28-åring korad till Årets konditor

Världens första ölflaska i papper

Ica-folk ska driva restaurang i expansivt område

Brödernas krogimperium byter namn och nyöppnar krog

Ett steg till för e-handelsgrossisten – börjar med alkohol

Nyhetsbrev

Rabatt på kaffe leder till färre muggar

Arkiv

Svenska expansionen tar fart – här är städerna dit KFC är på väg

Snabbmatskedjan ska gå från dagens åtta till hundratalet svenska restauranger.

Beijing8 nu även i Täby

Tallink tar Burger King till Baltikum

Öppningsdags för italienska satsningar x 2

Santo och Emanuel italienska nytillskott i Stockholms krogvärld.

Bageriingrediensproducent byter namn

Absolutflaska hyllar återvinning

Kändiskock öppnar krog med hälsosam profil

Hon ska förändra Smaka på Stockholm

Alvestaglass ska distribuera Häagen-Dazs i Sverige

Unik matupplevelse i 3D på pop up-restaurang

Restaurang Kasai gästas av Banquet of Hoshena.

Här växer en ny matdestination fram

Två nya Compass-restauranger

Max fick pris av FN

Östermalmshallen ännu dyrare – notan nu 1,3 miljarder

Politikerna skyller på varandra – och vill sälja hotelldelen

Tvisten löst – nu blir det Krubb igen i sjöstan

Tävling
Närmare råvarorna i kocklandslagets nya tema

Nu lanserar Karma sin kyl på bred front

Så mycket kostade årets första hummer

Ny must signerad Ranelid

”Omöjlig” burgare nu även i butiker

Hållbarhetspris till matsvinnsentreprenör

Max förstärker ledningen

Upper House får Årets kock-medaljör i köket

Tävling
Han vann titeln Årets Ekokock

Mentorpriset till Ulrika Brydling

Utredning om skatt på engångsartiklar

Hungrig läggs ned

Scandic och Spendrups gör öl på överblivet bröd

Atria lanserar vegetariskt varumärke

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.116