23948sdkhjf

Kafferabatt minskar engångsmuggar

| Av Peter Olofsson | Tipsa redaktionen

Håll Sverige Rent och convenience-butiker i gemensam kampanj.

Nyligen beslutade EU att förbrukningen av vissa engångsartiklar av plast ska minska. Inom kort kommer alla som tar med sig en egen mugg att få tre kronors rabatt på kaffe hos Pressbyrån och 7-Eleven. 

Läs också: EU-parlamentet röstade för plastförbud

Kampanjen är ett samarbete mellan Håll Sverige Rent och butikskedjorna. Målet är att sänka förbrukningen med en halv miljon engångsmuggar redan under första året.

– Användningen av engångsmuggar har på kort tid exploderat, vilket vi tydligt ser när vi är ute och plockar skräp i naturen och på stränder. Därför har vi tagit initiativ till kampanjen ”Hejdå engångsmugg”. Genom att använda flergångsmuggar kan alla bidra till att spara både pengar och miljön, säger Johanna Ragnartz, vd på stiftelsen Håll Sverige Rent.

Plast i haven har på kort tid blivit en het politisk fråga och den 27 mars i år fattade EU beslut om det så kallade engångsplastdirektivet. Det innebär förbud mot vissa engångsartiklar av plast och minskning av vissa. Håll Sverige Rents kampanj ”Hejdå engångsmugg” syftar till att minska användningen av muggar och andra engångsartiklar.

Pressbyrån och 7-Eleven är de första butikskedjorna att ansluta sig till kampanjen. Kunder som har med sig en egen mugg kommer att få tre kronors rabatt på kaffe och övrig varm dryck, med start den 22 april hos Pressbyrån och den 6 maj hos 7-Eleven. Målet är att minska antalet engångsmuggar hos de båda butikskedjorna med fem procent under första året, vilket motsvarar omkring en halv miljon engångsmuggar.

– Med vårens kampanj och införandet av en rabatt till de som har egen mugg kan vi vara med och förändra ett beteende och tillsammans med kunderna göra något bra för miljön, säger Mariette Kristenson, vd för Reitan Convenience Sweden, som driver Pressbyrån och 7-Eleven.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Enkla åtgärder minskar take away-skräp

Punk Royale tar över klassisk kvarterskrog

Här öppnar ny Sibyllarestaurang

Stjärnkrögaren säljer sina Gamla stan-krogar

Flying Elk, Corner Club och Gaston får nya ägare.

Kopparbergs ”pink gin” överträffar förväntningarna

Var tionde öl är alkoholfri

Nyhetsbrev

Hit kommer Linnea & Basilika

Arkiv

Ny krog med unikt brasilianskt koncept

Prinsen fortsätter traditionen – med i Årets kock-juryn

Restaurang med takterass i nya Sergelhuset

Anrikt konditori i konkurs

Men det mer än 150 år gamla konditoriet kan leva vidare.

Minskad försäljning för convenience

Spendrups och matbloggare bland finalisterna i Dagligvarugalan

Ny affärsområdeschef för Sabis restauranger

Internationell stjärnglans i Årets kock-juryn

Glass i stora kajaklass

Pontus nya koncept: franskt bistrocafé

Här hamnar Axfoods nästa snabbgross-butik

McDonald's nya skylt för elladdning

Han är årets världskonditor

Hoppas få fler intresserade av choklad.

Krögarna bakom Jim & Jacob öppnar ny krog

Harrys växer

Absolut har startat resan mot 100 procent nedbrytbar flaska

Han blir ny vd på Delicato

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129