23948sdkhjf

Näringslivsmedalj med kunglig glans till Fabrique

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Kungliga Patriotiska sällskapet har delat ut 2019 års näringslivsmedaljer. Bland de som belönades för sina hedervärda insatser återfinns bageriet Fabriques grundare Charlotta och David Zetterström. De fick ta emot medaljer av guld ur prins Carl Philips hand.

Läs också: Bagerierna sanerar surdegsbröd

– Du måsta brinna för det du gör, vara nördigt intresserad, tycka det är så kul så att du vill jobba med det jämt och hela tiden! Hemligheten med Fabriques framgång är att vi varje dag har superfokus på våra produkter. De ska vara så perfekta och bra som möjligt, kommenterar Charlotta och David Zetterström sin framgång med företaget.

Kungl Patriotiska sällskapet stiftades 1766 och sällskapets stadgar fastställdes av Gustav III år 1772. 1982 instiftade sällskapet en särskild belöningsmedalj för att hedra berömvärda, individuella insatser inom svenskt näringsliv. Belöningen ges för ledarinsatser på ägarbasis.

Här är motiveringen för medaljerna till Fabrique: 

Fabrique är ett ungt företag, väl känt i Stockholm. ”Konceptet är enkelt”, skriver de på sin webbplats, ”vi bakar surdegsbröd med rena naturliga råvaror på ett traditionellt och hantverksmässigt sätt.” För över tio år sedan satte Charlotta och David Zetterström igång. Nu har man över 100 miljoner i omsättning med ett 100-tal anställda och ett tjugutal butiker varav fyra i London. Bröd har på senare tid blivit en livsstilsprodukt i linje med att vi mer och mer uppskattar en rad olika sorters hantverk och gediget tillverkade vardagsprodukter. Med studier i ekonomi, med flera år av erfarenheter från golvet i branschen och en stor passion satte de igång. Väl förberedda, kan tyckas. ”Men vi hade ingen riktig plan eller strategi, annat än att vi ville baka bra bröd, och vi bara öppnade dörren första dagen …”, har de sagt. Konceptet blev en succé. Om allt detta kan ni läsa i boken om hela kärlekssagan i och till brödfabriken: Fabrique – all you need is bröd and love. 

Sällskapets motivering:
Fabrique är ett ungt företag, väl känt i Stockholm. ”Konceptet är enkelt”, skriver de på sin webbplats, ”vi bakar surdegsbröd med rena naturliga råvaror på ett traditionellt och hantverksmässigt sätt.” För över tio år sedan satte Charlotta och David Zetterström igång. Nu har man över 100 miljoner i omsättning med ett 100-tal anställda och ett tjugutal butiker varav fyra i London. Bröd har på senare tid blivit en livsstilsprodukt i linje med att vi mer och mer uppskattar en rad olika sorters hantverk och gediget tillverkade vardagsprodukter. Med studier i ekonomi, med flera år av erfarenheter från golvet i branschen och en stor passion satte de igång. Väl förberedda, kan tyckas. ”Men vi hade ingen riktig plan eller strategi, annat än att vi ville baka bra bröd, och vi bara öppnade dörren första dagen …”, har de sagt. Konceptet blev en succé. Om allt detta kan ni läsa i boken om hela kärlekssagan i och till brödfabriken: Fabrique – all you need is bröd and love. 

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klassiskt konditori ersätts av indisk restaurang

Max förstärker ledningen

Upper House får Årets kock-medaljör i köket

50 maltsorter i ny hembryggningsbutik

Han vann titeln Årets Ekokock

Hon är Sveriges bästa kvinnliga sommelier

Nyhetsbrev

Mentorpriset till Ulrika Brydling

Arkiv

Årets kock 2019 bytte silver mot guld

Martin Moses svensk mästare i professionell matlagning.

Utredning om skatt på engångsartiklar

Hungrig läggs ned

Scandic och Spendrups gör öl på överblivet bröd

Öppningsdatum för Östermalms saluhall – renoverad för en miljard

Öppnar igen i januari två år försenad.

Mr Cake är årets företagare i bageribranschen

Mathias Dahlgren tolkar Söders snabbmatspärlor

Stjärnkocken öppnar pop up under matfestival i Teatern.

Atria lanserar vegetariskt varumärke

Naturlig matupplevelse i slottsmiljö

Kändiskockarnas hållbara restaurang har öppnat

Korv och potatis i centrum för Årets kock-finalisterna

De lanserar svensk pizzaskinka

Inget Krubb i sjöstan

Bohuslänsk vinst i Food Truck-SM

Foodoras cykelbud utvidgar strejken i Norge

Här ska O'Learys relansera sitt koncept

Löfbergs har halverat sin klimatpåverkan

Hungrig.se kan försvinna – fyra månader efter uppköpet

Kopparbergs vd: Zeunerts julmust ohotad

Street food intar Kungsträdgården

Färre krogkonkurser när fler semestrar hemma

Mackmyra minskar förlusten

Minskad efterfrågan på Absolut

”Restauranger och livsmedelsbutiker måste få äga sitt matavfall”

Usine-gänget startar Bistro Bibblan

KFC och Beyond Meat lagar vegetarisk kyckling

Räddat "svinnkaffe" blir till ny vild blandning

Enkla åtgärder minskar take away-skräp

Punk Royale tar över klassisk kvarterskrog

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142