23948sdkhjf

Näringslivsmedalj med kunglig glans till Fabrique

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Kungliga Patriotiska sällskapet har delat ut 2019 års näringslivsmedaljer. Bland de som belönades för sina hedervärda insatser återfinns bageriet Fabriques grundare Charlotta och David Zetterström. De fick ta emot medaljer av guld ur prins Carl Philips hand.

Läs också: Bagerierna sanerar surdegsbröd

– Du måsta brinna för det du gör, vara nördigt intresserad, tycka det är så kul så att du vill jobba med det jämt och hela tiden! Hemligheten med Fabriques framgång är att vi varje dag har superfokus på våra produkter. De ska vara så perfekta och bra som möjligt, kommenterar Charlotta och David Zetterström sin framgång med företaget.

Kungl Patriotiska sällskapet stiftades 1766 och sällskapets stadgar fastställdes av Gustav III år 1772. 1982 instiftade sällskapet en särskild belöningsmedalj för att hedra berömvärda, individuella insatser inom svenskt näringsliv. Belöningen ges för ledarinsatser på ägarbasis.

Här är motiveringen för medaljerna till Fabrique: 

Fabrique är ett ungt företag, väl känt i Stockholm. ”Konceptet är enkelt”, skriver de på sin webbplats, ”vi bakar surdegsbröd med rena naturliga råvaror på ett traditionellt och hantverksmässigt sätt.” För över tio år sedan satte Charlotta och David Zetterström igång. Nu har man över 100 miljoner i omsättning med ett 100-tal anställda och ett tjugutal butiker varav fyra i London. Bröd har på senare tid blivit en livsstilsprodukt i linje med att vi mer och mer uppskattar en rad olika sorters hantverk och gediget tillverkade vardagsprodukter. Med studier i ekonomi, med flera år av erfarenheter från golvet i branschen och en stor passion satte de igång. Väl förberedda, kan tyckas. ”Men vi hade ingen riktig plan eller strategi, annat än att vi ville baka bra bröd, och vi bara öppnade dörren första dagen …”, har de sagt. Konceptet blev en succé. Om allt detta kan ni läsa i boken om hela kärlekssagan i och till brödfabriken: Fabrique – all you need is bröd and love. 

Sällskapets motivering:
Fabrique är ett ungt företag, väl känt i Stockholm. ”Konceptet är enkelt”, skriver de på sin webbplats, ”vi bakar surdegsbröd med rena naturliga råvaror på ett traditionellt och hantverksmässigt sätt.” För över tio år sedan satte Charlotta och David Zetterström igång. Nu har man över 100 miljoner i omsättning med ett 100-tal anställda och ett tjugutal butiker varav fyra i London. Bröd har på senare tid blivit en livsstilsprodukt i linje med att vi mer och mer uppskattar en rad olika sorters hantverk och gediget tillverkade vardagsprodukter. Med studier i ekonomi, med flera år av erfarenheter från golvet i branschen och en stor passion satte de igång. Väl förberedda, kan tyckas. ”Men vi hade ingen riktig plan eller strategi, annat än att vi ville baka bra bröd, och vi bara öppnade dörren första dagen …”, har de sagt. Konceptet blev en succé. Om allt detta kan ni läsa i boken om hela kärlekssagan i och till brödfabriken: Fabrique – all you need is bröd and love. 

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Nets testar swishmodul i restaurangmiljö

Pappersmuggar mest miljövänliga enligt livscykelanalys

Porslinskopp måste användas minst 350 gånger för att ge mindre koldioxidavtryck.

Jobb & Karriär
Två nya driftschefer på Sabis

Utökat matutbud går hem hos Circle K

Tävling
De slåss om titeln Årets konditor 2019

McDonald's äger inte sitt avfall

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Marcus Ekman tillbaka hos Pontus

Stjärnkrögaren även aktuell med ny gotländsk krog.

Arkiv

Paul Svenssons senaste svinnprojekt – ihop med Coop

Sallader och sushi till Kungsholmens nya knutpunkt

Skänker 44 ton mat direkt från lagret

Martin och Servera har hittat ett sätt att hantera mat som blir svinn redan på lagret.

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Jamie Olivers Gatwick-restauranger räddas

Tennstopet får bakficka med nytt koncept

Ny vd hämtad från Grand Central.

Framgång för Poppels crowdfunding

Göteborgsmodell mot matsvinn blir rikstäckande

Big Mac – i sommar även med bacon

Tävling
En kvinna kvar i Årets kock-racet

Här är de åtta finalisterna.

Lanserar drinkar av matsvinn från hotellfrukosten

Ny snabbmatskedja född – satsar på latinamerikanskt

Panamigas erbjuder bilresenärer alternativ till ”slentrianmässiga hamburgaren”.

Fazer säljer restaurangverksamheten

1000 restauranger säljs till multinationell jätte.

Klassiska Four Seasons stänger för gott

Skippar svart plast i restauranger

Med pizzabotten på väg mot toppen

Zeinas kitchen tar Mellanöstern till butikshyllan

Jobb & Karriär
Han ska styra media på Max

Absolut med återvunnet glas

Beyond Burger får produktion i Europa

Jobb & Karriär
Världsmästare tar över i stadshuset

De vill få svenskarna att äta finskt kött

Butikskonsult köper restaurangspecialist

Jobb & Karriär
Spendrups tar marknadschef från Paulig

Coca-Cola blir energidryck

Kändiskocken i rätten – nekar till att ha tafsat

Hållbart kafé öppnar på Drottninggatan

Striden om vegoburgarna intensifieras

Nu kommer svenskodlad Pak Choi

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.115