23948sdkhjf

Tennstopet får bakficka med nytt koncept

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Ny vd hämtad från Grand Central.

Alla restauranger behöver följa med i tiden. Så även Tennstopet med sin över 150-åriga historia. Krogens nytillträdda vd ska öppna en bakficka med nytt koncept, skriver Besöksliv.  

Numera ingår Tennstopet i Stockholm krogbolag och ägs därmed av Kristofer Sandström och Christian Olsson, krögarna som bland annat driver Vassa Eggen och Kommandören. Nyligen rekryterade de Jimmie Rundqvist från Grand Central för att bli ny källarmästare och vd på Restaurang Tennstopet.

I den nya vd:ns uppdrag ingår bland annat att öppna en bakficka. Stockholm krogbolag har köpt lokalen vägg i vägg och Jimmie Rundqvist jobbar nu, ihop med ägarduon, med att ta fram ett koncept för en bakficka med plats för cirka 70 gäster.

– Vi ser just nu över vad vi ska göra så det är för tidigt att säga något i detalj, men man ska känna att det är Tennstopet, även om den delen kommer att ha ett eget kök. Med den nya delen hoppas vi att kunna attrahera nya gästgrupper som inte har hittat hit ännu, säger Jimmie Rundqvist till Besöksliv.

Anrika Tennstopet började som en biljardsalong år 1867. Krogen, som nu i över 50 år legat på Dalagatan i Stockholm, har haft samma tidlösa meny med svensk husmanskost och vilt i över hundra år. 

Namnet Tennstopet kommer från att tenngravören Bror Axel Santesson, som köpte verksamheten 1891, dekorerade väggarna med tennpjäser. Gästerna la märke till tenndetaljerna och började kalla stammisstället för Tennstopet. 

Mer om: Tennstopet
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt Årets kock-uppdrag och ny krog för Tommy Myllymäki

Spisen inlyft i nya restaurangen på Biskopsudden.

Klimatberäknade menyer för Scandics gäster

Framgång för Kopparbergs gin

Vegan stämmer Burger King

Krusbär prisas av Kålrotsakademien

Coca-Cola först i världen med 100 procent återvunnen plast

Nyhetsbrev

Arla mixar butik och restaurang i saluhall

Arkiv

Sayan Isakssons nya restaurang har fått ett namn

I januari öppnar thailändska restaurangen Isaan på Berns.

Hit kommer Bastard Burgers och asiatiska koncept

Max går från amerikanskt till svenskt kaffe

Onlinepizza och Hungrig försvinner – går upp i Foodora

Sushi Yama flyttar gränsen norrut

Kajsas Fisk en av många matnyheter i fjällen

Här är nya styrelsen för Årets kock

Ken's tredje restaurang i Uppsala

Edward Bloms korv: ”Vild och vågad”

Snart kommer Coca-Colas hallonsmak

Tävling
Kål och morot på årets godaste macka

SM-titeln till Viktor Lind för veganskt alternativ.

Niklas Ekstedts nya eldiga tv-serie

Hedda Spendrup lanserar nytt bryggeri

Ny Harrys i återuppbyggt träkvarter

Vassa Eggens 20-årsfirande i musikens tecken

La Colline ut – ny brasserisatsning in

Kändisagentur ger sig in i restaurangbranschen ihop med krogprofilen Kenneth Hallström.

Martin & Servera blir helägt av Axel Johnson

Specialutgåva av Blossa lanseras i sju länder

Nu ska det destilleras gin i Kalix

Carlsberg höjer åter utsikterna för 2019

Impossible foods vill till Europa

Alkoläsken ökar kraftigt

Caketails på NK:s nya Schweizeri

Judas Priest lanserar egen rom

Japansk cocktailbar öppnar på Tak

Gourmet Food tar in nya delägare

Fortsatt uppåt för restaurangerna – särskilt i city

Vrå nyöppnar med spårbar meny

Fiskfoderprojekt ska ge hållbart odlad gourmetfisk

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.335