23948sdkhjf

”Restauranger och livsmedelsbutiker måste få äga sitt matavfall”

| Av Peter Olofsson | Tipsa redaktionen

Branschorganisationen Återvinningsindustrierna välkomnar Centerpartiets nya förslag om ökade ambitioner för matavfallsinsamling, men anser att företagens rätt till det egna avfallet måste säkerställas i lagstiftningen. Kommuner kan inte ges obligatorisk rätt att samla in och äga företagens matavfall menar man.

Läs också: McDonald's sparkar sin vd – kärleksaffär bröt mot reglerna

I en intervju med partiledaren Annie Lööf i DN presenterades igår Centerpartiets nya förslag för cirkulär ekonomi. Återvinningsindustrierna välkomnar att Centerpartiet vill höja ambitionsnivån, men har synpunkter på förslaget om insamling av matavfall.

– Det är bra med krav på restauranger och livsmedelsbutiker att hantera matavfallet klimatsmart, men det kan inte vara kommunens ansvar att samla in det. Företagen måste själva få äga sitt avfall och avgöra vad som är den största klimatnyttan, säger Lina Bergström, vd Återvinningsindustrierna, i ett pressmeddelande.

Centerpartiet vill göra det obligatoriskt med insamling av matavfall hos restauranger och livsmedelsbutiker från 2021. Återvinningsindustrierna anser att en ökad insamling är bra, men betonar att näringslivet kan drabbas om denna insamling ska göras inom ramen för kommunernas bortforslingsansvar.

– Flera restauranger och livsmedelsbutiker har kämpat länge för rätten att äga sitt eget avfall. Naturvårdsverket tog fram en vägledning 2017 som slog fast att spillfett från verksamheter ska ägas av verksamheterna själva, det vill säga att fetter från restaurangerna inte ska betraktas som ett hushållsavfall eller vara kommunens ansvar. McDonalds har drivit rättsprocesser för rätten att få äga sina frityroljor eftersom flera kommuner har velat ha deras avfall. Istället för att sälja fetterna måste de nu betala kommunen för att hämta dem, säger Lina Bergström.

Läs också: McDonald's tillbaka i Skellefteå efter tolv år


För att stärka företagens äganderätt till avfallet föreslår Återvinningsindustrierna en skarpare lagstiftning som betonar att företag ska ha rätt att äga allt sitt avfall, även det som är ”hushållsliknande”, såsom exempelvis restaurangavfallet.

– Lagstiftningen måste utgå från att avfall har ett värde och att det ligger i restaurangernas och butikernas intresse att vara resurseffektiva. När kommunerna ges rätt att gå in i företagens ägande och affär vågar företagen inte utveckla egna hållbara lösningar för avfallet, avslutar Lina Bergström.

Återvinningsindustrierna föreslår att begreppet ”därmed jämförligt avfall” tas bort ur Miljöbalken så att det blir tydligt att restaurangernas och butikernas matavfall ska betraktas som företagens, inte kommunernas, ansvar.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt Årets kock-uppdrag och ny krog för Tommy Myllymäki

Spisen inlyft i nya restaurangen på Biskopsudden.

Klimatberäknade menyer för Scandics gäster

Framgång för Kopparbergs gin

Vegan stämmer Burger King

Krusbär prisas av Kålrotsakademien

Coca-Cola först i världen med 100 procent återvunnen plast

Nyhetsbrev

Arla mixar butik och restaurang i saluhall

Arkiv

Sayan Isakssons nya restaurang har fått ett namn

I januari öppnar thailändska restaurangen Isaan på Berns.

Hit kommer Bastard Burgers och asiatiska koncept

Max går från amerikanskt till svenskt kaffe

Onlinepizza och Hungrig försvinner – går upp i Foodora

Sushi Yama flyttar gränsen norrut

Kajsas Fisk en av många matnyheter i fjällen

Här är nya styrelsen för Årets kock

Ken's tredje restaurang i Uppsala

Edward Bloms korv: ”Vild och vågad”

Snart kommer Coca-Colas hallonsmak

Tävling
Kål och morot på årets godaste macka

SM-titeln till Viktor Lind för veganskt alternativ.

Niklas Ekstedts nya eldiga tv-serie

Hedda Spendrup lanserar nytt bryggeri

Ny Harrys i återuppbyggt träkvarter

Vassa Eggens 20-årsfirande i musikens tecken

La Colline ut – ny brasserisatsning in

Kändisagentur ger sig in i restaurangbranschen ihop med krogprofilen Kenneth Hallström.

Martin & Servera blir helägt av Axel Johnson

Specialutgåva av Blossa lanseras i sju länder

Nu ska det destilleras gin i Kalix

Carlsberg höjer åter utsikterna för 2019

Impossible foods vill till Europa

Alkoläsken ökar kraftigt

Caketails på NK:s nya Schweizeri

Judas Priest lanserar egen rom

Japansk cocktailbar öppnar på Tak

Gourmet Food tar in nya delägare

Fortsatt uppåt för restaurangerna – särskilt i city

Vrå nyöppnar med spårbar meny

Fiskfoderprojekt ska ge hållbart odlad gourmetfisk

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.192