23948sdkhjf

Dansk blir vd för svenska McDonald's

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Det blir en dansk som efterträder en britt på posten som vd för McDonald's i Sverige. Joachim Knudsen tillträder den 1 oktober och ersätter då Thomas Kelly. 

Läs också: McDonald's planerar stödåtgärder för franchisetagare

Joachim Knudsen kommer närmast från rollen som vd för McDonald’s i Danmark där han haft fem framgångsrika år med rekordtillväxt, både räknat i omsättning och i antal gäster. Han har också arbetat som marknadsdirektör inom bolaget och var dessförinnan marknadschef på Carlsberg.

Från Danmark tar han med sig ett väl fungerande samarbete med engagerade franchisetagare.

– Jag inspireras av mötet mellan ägarnas övergripande mål och visioner och den dagliga verkligheten för varje restaurangägare. Jag tror att vägen till framgång är om jag som vd kan förena de två målbilderna och hitta gemensam grund, säger Joachim Knudsen.

När Joachim Knudsen tillträder i oktober går Thomas Kelly över till en roll som senior advisor för McDonald’s Norden.

– Vi är mycket glada över att Joachim har tackat ja till jobbet som vd för McDonald’s i Sverige. Vi känner oss trygga med att välkomna honom in i den nya rollen. Vi vill även rikta ett stort tack till Thomas Kelly för ett utmärkt arbete och gläds över att ha kvar honom inom organisationen, säger Andrew Miller, vd för McDonald’s i Norden.

McDonald’s i Sverige är mitt i en kraftig expansion där 30 till 40 restauranger ska öppnas under de kommande fem åren. Läs mer om det här.

Mer om: McDonald's
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Nyhetsbrev

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Arkiv

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Ny Jureskogburgare i samarbete med BBQ-profil från Texas

Thaimatskedjan Linnea & Basilika ynglar av sig

Om ett år finns franchisekedjan på minst 14 ställen.

Waynes öppnar i Linköping i egen regi

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Succé för Gustav ”Jävligt gott” Johansson i nya matkanalen

Drygt en halv miljon tittade på nya kanalen Godare i april.

Efter konkurserna – Vapiano-kedjan får nygammal ägare

Bensinmackarna utmanar vägkrogar och snabbmatskedjor

Preem och Cirkle K storsatsar på sina kafé- och matkoncept.

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Regeringen inför omställningsstöd för företag

Närapå fördubblade intäkter för Delivery Hero

Baranställda erbjuds gratis spritutbildning

Foodora växer så det knakar – 300 nya tjänster i mars

Bättre än väntat för Coca-Cola

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.187