23948sdkhjf

AR ska halvera upplärningstid hos Kopparbergs

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Kopparbergs Bryggeri vill lära sin personal att hantera företagets maskiner både snabbare och säkrare med hjälp av AR-teknik (Augmented Reality).

Läs också: Framgång för Kopparbergs gin

I dagsläget tar det mellan sex och åtta veckor för en ny medarbetare att lära sig hantera de maskiner som används för att tappa och förpacka dryck eftersom vissa moment bara utförs var tredje vecka, vilket gör det svårt att öva i skarpt läge.

– Det skapar en otrygghet för operatörerna. Om du inte gör rätt stoppar du hela produktionsavsnittet, säger Fredrik Karlsson, produktionschef på bryggeriet, i en kommentar.

Med den nya tekniken kan operatörerna med hjälp av ett särskilt par AR-glasögon steg gör steg träna på att hantera maskinerna oftare och helt riskfritt.

– Jag tror att vi kommer att kunna halvera upplärningstiden. Vi ser också att vi kan skapa en större trygghet för både nya och gamla operatörer, som får en chans att öva och validera sina kunskaper. Dessutom blir det ett intressant arbetsmoment att få jobba med AR och vi tror att det kan locka fler yngre till branschen, säger Fredrik Karlsson.

Tekniken som utvecklats av IT-konsultbolaget Nethouse i Örbebro med assistans av Örebro universitet kommer nu att testas på Kopparbergs under hösten för att sedan utvärderas. Därefter kommer fler företag inom industri och utbildningssektorn bjudas in för att se resultaten.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Restaurangchefer vill inte ändra inköpen för miljöns skull

Tar förnybart sugrör till marknaden

Nu finns Max även på Kungsholmen

Invigning på Kungsholmen 37 år efter att snabbmatskedjan först anlände till Stockholm.

Uber Eats i samarbete med Icabutik och saluhall

Anrikt bryggeri ska omprofileras och expandera

Tre nya McDonald's – alla öppnar i december

Expansionen fortsätter med invigningar i Bollnäs, Ödeshög och Nykvarn.

Nyhetsbrev

Convenience växer i betydelse

Arkiv

Nu kommer Starbucks – till butikshyllorna

McDonald's har slut på halloumi

FN-priset utdelat: ”Som Nobelpriset för oss i ägarfamiljen”

Axfood lanserar nytt eget varumärke – storpack för restauranger

Eskobars gitarrist bygger flytande restaurang

Frederik Zäll tar Texas till hemstaden Åkersberga.

Exklusiv fjällrödingrom – bara hos Frantzén

Åre får ännu en krog

Stadsodlarna når nya höjder – med SAS

Här har Wayne's Coffee invigt nytt kafé

Över 10 000 bryggerier inom EU – varav 375 i Sverige

Antalet svenska bryggerier har femdubblats på sex år.

Garba på fast adress – men poppar upp på mässa

2

Bästa julölet korat

Videgårds hot pot i pop up

70 jämnt för Pinchos – nu väntar nordisk satsning

Först med veganska revbensspjäll

De vann ciderupphandling på Systembolaget

Norskt riskkapitalbolag storägare i Bastard Burgers

Affären möjliggör internationell expansion för streetfoodkedjan.

Saffran och pepparkaka i I'ts Pleats julkollektion

Ännu en Burger King-restaurang

Klimatberäknade menyer för Scandics gäster

Framgång för Kopparbergs gin

Vegan stämmer Burger King

Krusbär prisas av Kålrotsakademien

Max går från amerikanskt till svenskt kaffe

Kajsas Fisk en av många matnyheter i fjällen

Ken's tredje restaurang i Uppsala

Edward Bloms korv: ”Vild och vågad”

Snart kommer Coca-Colas hallonsmak

Niklas Ekstedts nya eldiga tv-serie

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.151