23948sdkhjf

AR ska halvera upplärningstid hos Kopparbergs

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Kopparbergs Bryggeri vill lära sin personal att hantera företagets maskiner både snabbare och säkrare med hjälp av AR-teknik (Augmented Reality).

Läs också: Kopparbergs: Lägre resultat men framgång för Pink Gin

I dagsläget tar det mellan sex och åtta veckor för en ny medarbetare att lära sig hantera de maskiner som används för att tappa och förpacka dryck eftersom vissa moment bara utförs var tredje vecka, vilket gör det svårt att öva i skarpt läge.

– Det skapar en otrygghet för operatörerna. Om du inte gör rätt stoppar du hela produktionsavsnittet, säger Fredrik Karlsson, produktionschef på bryggeriet, i en kommentar.

Med den nya tekniken kan operatörerna med hjälp av ett särskilt par AR-glasögon steg gör steg träna på att hantera maskinerna oftare och helt riskfritt.

– Jag tror att vi kommer att kunna halvera upplärningstiden. Vi ser också att vi kan skapa en större trygghet för både nya och gamla operatörer, som får en chans att öva och validera sina kunskaper. Dessutom blir det ett intressant arbetsmoment att få jobba med AR och vi tror att det kan locka fler yngre till branschen, säger Fredrik Karlsson.

Tekniken som utvecklats av IT-konsultbolaget Nethouse i Örbebro med assistans av Örebro universitet kommer nu att testas på Kopparbergs under hösten för att sedan utvärderas. Därefter kommer fler företag inom industri och utbildningssektorn bjudas in för att se resultaten.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Ny alkoholfri öl till dumplings

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Här öppnar Surf Shacks femte restaurang

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Digital kunskapsbank om hygien i restauranger

Stekhet duell i de svenska burgarnas hemstad

Max vs Bastard Burgers på Timmermansgatan i Luleå.

Nyhetsbrev

Nya restauranger flyttar in på Sergelgatan

Bockholmengruppen ska driva både en kvarterskrog i gatuplan och en takservering.

Arkiv

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Pommes frites-olja ska bli diesel

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Alkoholfri öl från mikrobryggeri i ny Burger King-meny

Nässjö nästa för Max – men bygget kan försenas ytterligare

Nytt kafferosteri till Sickla

Kinesiska Zhenmeat lanserar växtbaserat fläsk och kräftor

Första Harrys med ny svenskt brasseri-stil

Bråda dagar för Fredrik Eriksson

Rusning till Långbro värdshus och restaurangen i Nationalmuseum öppen igen.

Carlsberg vill stötta restaurangerna med unikt glas

Restauranggrossisten i trångmål – planerar för tuff höst

Sveriges första virtuella food court

Kasais köksmästare bakom det nya krogkonceptet.

Hon ska göra Sabis mer synligt

Kända kockar serverar Abbas sill på pop up-krog

Digitala kedjan Tacotarian ska stötta lokala restauranger

Nya Beyond-fabriker ska möta efterfrågan i Europa

Tävling
En kvinna och sju män klara för final i Årets kock

Sparrisen hotad av frost och corona

Jägermeister satsar på svensk webbshop

Donkin Donuts nyanställer 25 000

Ny Pontus-bistro på Kungsholmen i höst

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.112