23948sdkhjf

Pas D'art krogbrödernas största satsning hittills

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Nytt bistrokoncept i Wienercaféets gamla lokaler på Biblioteksgatan i Stockholm.

Redan när anrika Wienercaféet stängdes i augusti utlovades något nytt och spännande i samma lokaler. Nu står det klart att Brasseriegruppen nya krogsatsning heter Pas D'Art och öppnar den 29 november.

Brasseriegruppens mål är att göra den klassiska lokalen på Biblioteksgatan i centrala Stockholm till en lokal mötesplats med global känsla. På Pas D'art ska det serveras frukost, café gourmand, lunch och middag samt drinkar från cocktailbaren. 

Som namnet antyder kommer krogen att ta avstamp från det franska köket. Menyn är framtagen av Michelinbelönade Michael Spiridon och kommer att bestå av grönsaksbaserade mellanrätter i prisklassen 95–165 kronor, egentillverkad chark samt klassiska varmrätter i modern bistronomianda i ett prisintervall på 145–325 kronor. 

– Det känns oerhört spännande att få presentera en helt nytt bistronomiskt koncept på Stockholms krogscen i höst. Detta är vår största satsning någonsin, säger Filip Guvén, vd och medgrundare till det krogimperium somn nyligen bytte namn till Brasseriegruppen.

Rakt översatt betyder Pas D'art ”ingen konst”, men enligt ägarna ska det mer tolkas som ”inga problem”. Tvärtom samarbetar bistron med konstnärer samt mode- & designprofiler som kommer att få dekorera och pryda fönstren ut mot gatan.

Inredningen är signerad Martin Brudnizki, som står bakom Flaggsviten på Grand Hôtel samt världskända Annabel’s och The Ivy Chelsea Garden i London.

– Wienercaféet är en plats jag besökte mycket som barn så arbetet med det här projektet har varit en riktig ära. Vår nya design är inspirerad av de klassiska brasserierna i Europa men med en twist som återspeglar dagens moderna matställen, säger Martin Brudnizk.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Naturskön matupplevelse på restaurang Nowhere

Pionjärprojekt med biobaserade plastflaskor

Målet är att ha de första biobaserade flaskorna i butikerna 2023. 

Entreprenör köper huvuddelen av Vapiano

Max nyinvger i Ystad

Svenska Burger King först med återvinningsbar ventilation

Nyhetsbrev

Tävling
Bästa unga kvinnliga kocken har fokus och fart

Thilda Mårtensson segrade i Gastronomi Sverige Commis Award.

Arkiv

Franchise växer – men ingen garanti för succé

Branschorganisationens vd: Det finns en rad fällor med franchise,

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Drar in 68 miljoner till satsning på hälsosam glass

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.111