23948sdkhjf

Martin & Servera blir helägt av Axel Johnson

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Familjen Oldmark säljer sin ägarandel.

Axel Johnson har förvärvat familjen Oldmarks ägarandel om 30 procent i Martin & Servera som därmed blir helägt av bolaget.

Läs också: Restauranggrossisten i trångmål – planerar för tuff höst

– Jag vill tacka familjen Oldmark för ett mycket fint partnerskap från att vi inledde diskussionerna inför samgåendet och hela vägen fram till idag. Det har varit en glädje att arbeta tillsammans. Vi vill nu från Axel Johnsons sida fortsätta på den inslagna vägen och är mycket stolta över Martin & Serveras fokus på kvalitet, hållbarhet och på att förenkla kundernas kunders vardag och affär, säger Caroline Berg, styrelseordförande Martin & Servera och styrelseordförande Axel Johnson, i en kommentar.

Det var år 2011 som de två familjeägda företaget Martin Olsson och Servera gick samman och sedan dess expanderat till att idag ha en omsättning på 14,6 miljarder och cirka 3 200 medarbetare.

– När vi tillsammans med Axel Johnson skapade Martin & Servera så var familjeföretagandet och långsiktigheten en viktig förenande faktor. När vi nu lämnar som ägare, så är vi glada över Martin & Serveras starka utveckling och ledande position på marknaden, men också över att det även framöver kommer att vara ett svenskt familjeägt bolag, där affärsmässighet alltid förenas med långsiktighet och ansvarstagande, säger Martin Oldmark som var ordförande i Martin & Servera 2011-2018.

Parterna har valt att inte offentliggöra köpeskillingen och affären måste godkännas av konkurrensmyndigheterna i Sverige och Finland.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Här öppnar Surf Shacks femte restaurang

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Digital kunskapsbank om hygien i restauranger

Stekhet duell i de svenska burgarnas hemstad

Max vs Bastard Burgers på Timmermansgatan i Luleå.

Nya restauranger flyttar in på Sergelgatan

Bockholmengruppen ska driva både en kvarterskrog i gatuplan och en takservering.

Nyhetsbrev

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Arkiv

Pommes frites-olja ska bli diesel

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Alkoholfri öl från mikrobryggeri i ny Burger King-meny

Nässjö nästa för Max – men bygget kan försenas ytterligare

Nytt kafferosteri till Sickla

Kinesiska Zhenmeat lanserar växtbaserat fläsk och kräftor

Första Harrys med ny svenskt brasseri-stil

Bråda dagar för Fredrik Eriksson

Rusning till Långbro värdshus och restaurangen i Nationalmuseum öppen igen.

Carlsberg vill stötta restaurangerna med unikt glas

Restauranggrossisten i trångmål – planerar för tuff höst

Sveriges första virtuella food court

Kasais köksmästare bakom det nya krogkonceptet.

Hon ska göra Sabis mer synligt

Kända kockar serverar Abbas sill på pop up-krog

Digitala kedjan Tacotarian ska stötta lokala restauranger

Nya Beyond-fabriker ska möta efterfrågan i Europa

Tävling
En kvinna och sju män klara för final i Årets kock

Pressbyrån gör en Amazon – obemannat utan skanning

Sparrisen hotad av frost och corona

Jägermeister satsar på svensk webbshop

Donkin Donuts nyanställer 25 000

Ny Pontus-bistro på Kungsholmen i höst

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Max nyinvger i Ystad

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Resten av Vapiano i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156