23948sdkhjf

Klimatberäknade menyer för Scandics gäster

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Scandic inför klimatberäknade menyer. Klimatberäknade fest- och eventmenyer ger Scandics gäster möjlighet att jämföra olika maträtters miljöpåverkan och göra ett aktivt klimatval.

Läs också: Scandic och Spendrups gör öl på överblivet bröd

– Klimatberäkningarna ger både oss på Scandic och konsumenten en tydlig bild över hur vi ska göra våra val för att konsumera livsmedel på ett hållbart sätt som kan ta oss in i framtiden. Vi ska fortsätta äta gott men vi ska göra det smart, säger Thomas Fankl, ansvarig för Food & Beverage på Scandic Sverige.

Recepten för event och fest har tagits fram av Scandics Culinary Team som leds av Scandic Sveriges kökschef Pontus Wellén. Klimatberäkningen har gjorts av Orkla Foods Sverige. En symbol på varje recept visar vilken klimatpåverkan en portion har och hur många procent av en mer klimatanpassad daglig konsumtion rätten utgör. 

– Vi vill hjälpa restauratörer att göra medvetna val för att minska avtrycket på vår planet. Därför har vi tagit fram konceptet med en klimatbudget för mat, säger Lars Lundahl, miljöchef på Orkla Foods Sverige.

De klimatberäknade fest-och eventmenyerna införs den 3 februari.

Mer om: Orkla | Scandic
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Naturskön matupplevelse på restaurang Nowhere

Pionjärprojekt med biobaserade plastflaskor

Målet är att ha de första biobaserade flaskorna i butikerna 2023. 

Entreprenör köper huvuddelen av Vapiano

Max nyinvger i Ystad

Svenska Burger King först med återvinningsbar ventilation

Nyhetsbrev

Tävling
Bästa unga kvinnliga kocken har fokus och fart

Thilda Mårtensson segrade i Gastronomi Sverige Commis Award.

Arkiv

Franchise växer – men ingen garanti för succé

Branschorganisationens vd: Det finns en rad fällor med franchise,

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Drar in 68 miljoner till satsning på hälsosam glass

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141