23948sdkhjf

O'Learys lägger större betoning på maten

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Henrik Severin har skapat ett koncept som ska höja matupplevelsen på sportbarkedjans restauranger.

Sportbarkedjan O'Learys, som haft det tufft ekonomiskt, tar nu ett steg i ny riktning. Med ett nytt koncept är målet att O'Learys framöver ska uppfattas som en casual dining-restaurang samtidigt som känslan av amerikansk sportbar består. 

Läs också: Här ska O'Learys relansera sitt koncept

– Vi har länge setts som en sportbar där man kan äta men vill i stället ses som en restaurang där man kan se sport, säger Henrik Severin, food & beverage director på O'Learys.

Henrik Severin har gedigen branschbakgrund bland annat som souschef på Operakällaren i Stockholm och executive chef på hotellkedjan Scandic. Han har också varit chef de partie på Michel Braas i Frankrike och jobbat på Gordon Ramsays i London. När han kom till O’Learys började han genast analysera materbjudandet och drog igång en serie kundundersökningar. Det nya konceptet bygger på analysen av dessa undersökningar. 

Gästerna på O'Learys 76 svenska restauranger kommer att få se mer färska råvaror, mer mat lagad från grunden, mer grönsaker och en större variation av proteinkällor. För att höja helhetsupplevelsen i restaurangen ingår även en bättre dryckesportfölj, ny menylayout, nytt porslin och ny inredning i uppgraderingen.

För att säkerställa en jämn och hög matkvalitet har O'Learys startat ett utbildningsprogram för köks- och servicepersonal. 

– Vi har skapat lättare rätter och en modernare meny som kan tilltala alla segment. Maten ska vara mer attraktiv för både smaken och ögat. Kort sagt är det nu mycket mer kärlek i matlagningen, säger Henrik Severin.

Det nya matkonceptet kommer att vara infört på samtliga O’Learys-restauranger i Sverige, Norge och Finland under december 2019.

Mer om: O'Learys
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Naturskön matupplevelse på restaurang Nowhere

Pionjärprojekt med biobaserade plastflaskor

Målet är att ha de första biobaserade flaskorna i butikerna 2023. 

Entreprenör köper huvuddelen av Vapiano

Max nyinvger i Ystad

Svenska Burger King först med återvinningsbar ventilation

Nyhetsbrev

Tävling
Bästa unga kvinnliga kocken har fokus och fart

Thilda Mårtensson segrade i Gastronomi Sverige Commis Award.

Arkiv

Franchise växer – men ingen garanti för succé

Branschorganisationens vd: Det finns en rad fällor med franchise,

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Drar in 68 miljoner till satsning på hälsosam glass

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125