23948sdkhjf

De ska göra svinnet lönsamt

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Nästa etapp i projektet med bland andra hållbarhetsprofilen Paul Svensson i spetsen.

Många företag och organisationer vill idag minska sitt matsvinn men det finns en rad hinder för att lyckas med det i större skala. Ett av dem är transporterna, där det helt enkelt är billigare att slänga maten än att transportera den vidare till exempelvis en restaurang.

Läs också: Mindre matsvinn på Viking Lines fartyg

För att lösa den här logistiska knuten ska Logtrade och Chalmers Industriteknik tillsammans med 41 aktörer inom IT, logistik och livsmedel ge sig in i ett projekt för att under två år undersöka möjligheterna för att utveckla och tillämpa lönsamma logistikflöden mot matsvinn.

– Det vi såg var att restauranger som vill rädda så kallad överskottsmat, samt butiker och grossister som vill skänka bort den har svårt att hitta enkla och lönsamma affärsmodeller för detta vilket i sin tur beror mycket på utmaningar med logistiken, men det handlar också om utbildning, säger Kristina Liljestrand i en kommentar.

Redan för ett år sedan inleddes etapp ett i projektet under namnet Resvinn av kocken Paul Svensson och logistikdoktor Kristina Liljestrand från Chalmers. Vinnova var då med och bidrog med finansiellt stöd och de gör de även nu i etapp två med närmare tre miljoner kronor.

För att komma till rätta med problemen med svinn måste hela logistikkedjan tänkas om.

– Roten till matsvinn är att matdistributionen är linjär och att matproduktionen inte är prognosstyrd. Det sistnämnda genererar missmatch, och det förstnämnda gör att varorna bara ”kan” gå raka vägen ut eller till tippen. Samma ut­maningar ser vi idag inom detaljhandeln där utmaningarna med så kallad reversed logistics leder till att det är billigare att bränna returnerade kläder och produkter än att försöka redistribuera dem, säger Vibeke Specht.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Restaurangchefer vill inte ändra inköpen för miljöns skull

Tar förnybart sugrör till marknaden

Nu finns Max även på Kungsholmen

Invigning på Kungsholmen 37 år efter att snabbmatskedjan först anlände till Stockholm.

Uber Eats i samarbete med Icabutik och saluhall

Anrikt bryggeri ska omprofileras och expandera

Tre nya McDonald's – alla öppnar i december

Expansionen fortsätter med invigningar i Bollnäs, Ödeshög och Nykvarn.

Nyhetsbrev

Convenience växer i betydelse

Arkiv

Nu kommer Starbucks – till butikshyllorna

McDonald's har slut på halloumi

FN-priset utdelat: ”Som Nobelpriset för oss i ägarfamiljen”

Axfood lanserar nytt eget varumärke – storpack för restauranger

Eskobars gitarrist bygger flytande restaurang

Frederik Zäll tar Texas till hemstaden Åkersberga.

Exklusiv fjällrödingrom – bara hos Frantzén

Åre får ännu en krog

Stadsodlarna når nya höjder – med SAS

Här har Wayne's Coffee invigt nytt kafé

Över 10 000 bryggerier inom EU – varav 375 i Sverige

Antalet svenska bryggerier har femdubblats på sex år.

Garba på fast adress – men poppar upp på mässa

2

Bästa julölet korat

Videgårds hot pot i pop up

70 jämnt för Pinchos – nu väntar nordisk satsning

Först med veganska revbensspjäll

De vann ciderupphandling på Systembolaget

Norskt riskkapitalbolag storägare i Bastard Burgers

Affären möjliggör internationell expansion för streetfoodkedjan.

Saffran och pepparkaka i I'ts Pleats julkollektion

Ännu en Burger King-restaurang

Klimatberäknade menyer för Scandics gäster

Framgång för Kopparbergs gin

Vegan stämmer Burger King

Krusbär prisas av Kålrotsakademien

Max går från amerikanskt till svenskt kaffe

Kajsas Fisk en av många matnyheter i fjällen

Ken's tredje restaurang i Uppsala

Edward Bloms korv: ”Vild och vågad”

Snart kommer Coca-Colas hallonsmak

Niklas Ekstedts nya eldiga tv-serie

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.15