23948sdkhjf

McDonald's har slut på halloumi

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Ny satsning blev mer framgångsrik än väntat.

Halloumins popularitet ser inte ut att avta i Sverige. Bland annat har Ica och Norrmejerier tillsammans börjat bygga en jätteanläggning för att tillverka sin egen variant av den gnissliga osten.

Läs också: McDonald's planerar stödåtgärder för franchisetagare

Även McDonald's har hakat på trenden och den 26 november lanserade de sin Crispy Cheese – som redan nu sålt slut.

– Jag är både förtvivlad och överlycklig på samma gång. Det är naturligtvis väldigt tråkigt att vi inte kan servera våra gäster deras nya favoritburgare, men samtidigt är jag enormt glad över det varma mottagandet som Crispy Cheese har fått, säger Staffan Ekstam, marknadsdirektör på McDonald’s Sverige, i ett pressmeddelande.

I pressmeddelandet skriver McDonald's att de helt enkelt gjort en för försiktig försäljningsprognos och "en på tok för liten beställning".

Osten som kommer från Arla har en lagringstid på tre månader vilket gör att burgaren kommer tillbaka till McDonald's restauranger i januari.

– Nu får vi analysera hur det här har kunnat hända och säkerställa att det inte sker igen. Det är lätt att vara efterklok, men faktum är att vi borde ha förstått att det skulle bli en storsuccé redan vid första provsmakningen, säger Staffan Ekstam.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Johan Jureskog: ”Även köttätare ska äta klimatsmart”

Stor intervju med stjärnkocken som har tröttnat på fine dining och nu satsar på hållbar snabbmat.

Hemburgarlåda med gör-det-själv-kit från Max

Whiskybolaget anpassar till väsentlig lägre försäljning

Max-grundarens stiftelse finansierar ny professur

Altia stöttar krogbransch i kris med utbildningsstipendier

Serverar alla vårdanställda för halva priset

Nyhetsbrev

Tex mex-kedjan Panamigas i konkurs

Arkiv

Tennstopets premiär stoppas av coronakrisen

Urban Delis första pop-in-shop – premiär på Hemköp

Flippin Burgers i rekonstruktion

Gemensam drive thru för fyra krogar

Niklas Ekstedts viltköttbullar på 7-Eleven

Bianchi Café & Cycles i konkurs

Stor köttleverantör i konkurs

Jannes & Royas Kött med 35 anställda och miljonomsättning på obestånd.

Virtuell öl till stöd för mikrobryggerier

Bil- och bordsservering ska skydda kunderna på Max

Kampanj för att rädda bagerier och konditorier

Dubbla franchisepriser till Pinchos

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Take away-drinkar i New York – svåra att förpacka

35 restauranger i upprop för #vartannatbord

Vill göra restaurangbesöken säkrare genom att öka avståndet mellan gästerna.

Hyresstöd för restauranger i regeringens åtgärdspaket

Ölprovning på distans ska hjälpa små bryggerier

Gastro Nord flyttad till oktober

57-procentig ökning av konkurser i mars

Teamet som ska skapa ostupplevelser

Ikea stänger alla sina restauranger i Sverige

Systembolaget begränsar öppettiderna

”Ta ert ansvar – sälj restaurangernas mat”

Absolut tillverkar desinficeringssprit

Gateau säger upp 85 provanställda

Menupay permitterar 60 procent av personalen

Här är Årets rätt

Även Systembolaget ser "coronaboost"

Impossible Foods tar in halv miljard dollar

Dubbel Dubbel-premiär i Stockholm

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125