23948sdkhjf

Nu kommer det "omöjliga" fläsket

| Av Johan Lind / Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Det amerikanska företaget Impossible Foods, som i likhet med Beyond Meat verkar inom sektorn växtbaserade köttersättningsprodukter, kommer i januari att lansera två produkter som liknar fläskkött.

Läs också: Impossible Foods tar in halv miljard dollar

Det meddelade bolaget tidigare i veckan, rapporterar tidningen Washington Post.

De två nya fläskprodukterna, som benämns Impossible Sausage, ska lanseras vid 139 amerikanska Burger King-restauranger i slutet av månaden.

I november rapporterade Bloomberg News att Impossible Foods har ställt in siktet på världens största köttmarknad: Kina, som står för 28 procent av köttkonsumtionen i världen.

För att lyckas i Kina måste Impossible Foods få fram en riktigt bra produkt som liknar fläsk och griskött, då det är favoritmaten för många kineser. Arbetet är på god väg, uppgav bolagets vd Pat Brown för Bloomberg TV då.

Läs också: Disney och Impossible Foods i samarbete

"Vi har redan mycket bra prototyper för växtbaserat fläsk. Det är egentligen bara en fråga om om att kommersialisera och skala upp", sade han till kanalen.

Av kinesernas dagliga köttintag utgörs över 60 procent av griskött, men den pågående epidemin av afrikansk svinpest har drivit upp priserna kraftigt och därmed blivit en plåga för många av landets hushåll.

Impossible Food vill också ta sina produkter till Europa. En ansökan om tillstånd för att företaget ska få använda soja-leghemoglobin ligger hos EU som har strikta regler gällande modifierad mat.

Impossible Foods är för närvarande inte börsnoterat.

Läs mer om: Impossible Foods
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

Foodora i samarbete med Instagram

Klart med ny vd för Restaurangakademien

Svensk sprit tog hem guld i USA

Ny alkoholfri öl till dumplings

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Nyhetsbrev

Här öppnar Surf Shacks femte restaurang

Arkiv

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Digital kunskapsbank om hygien i restauranger

Stekhet duell i de svenska burgarnas hemstad

Max vs Bastard Burgers på Timmermansgatan i Luleå.

Nya restauranger flyttar in på Sergelgatan

Bockholmengruppen ska driva både en kvarterskrog i gatuplan och en takservering.

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Pommes frites-olja ska bli diesel

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Alkoholfri öl från mikrobryggeri i ny Burger King-meny

Nässjö nästa för Max – men bygget kan försenas ytterligare

Nytt kafferosteri till Sickla

Kinesiska Zhenmeat lanserar växtbaserat fläsk och kräftor

Första Harrys med ny svenskt brasseri-stil

Bråda dagar för Fredrik Eriksson

Rusning till Långbro värdshus och restaurangen i Nationalmuseum öppen igen.

Carlsberg vill stötta restaurangerna med unikt glas

Restauranggrossisten i trångmål – planerar för tuff höst

Sveriges första virtuella food court

Kasais köksmästare bakom det nya krogkonceptet.

Hon ska göra Sabis mer synligt

Sparrisen hotad av frost och corona

Jägermeister satsar på svensk webbshop

Donkin Donuts nyanställer 25 000

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11