23948sdkhjf

Dumplingskonceptet Dubbel Dubbel blir kedja – målet 30 restauranger

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Letar lokaler i bland annat Norrköping, Stockholm, Malmö och Lund för sitt chinese sharing-koncept.

I dag serveras det dumplings på fyra Dubbel Dubbel-restauranger. År 2022 ska det finnas 30 restauranger under samma varumärke. Dessutom har ägarna planer på att ta konceptet utomlands.

Läs också: Dubbel Dubbel-premiär i Stockholm

Precis som Gourmetkorv är Dubbel Dubbel från början ett göteborgskt fenomen. Och presis som Gourmetkorv är Dubbel Dubbel nu redo att växa rejält utanför hemstaden. Den lilla kvartersbaren som öppnade för åtta år sedan ska bli en restaurangkedja.

Visserligen har det redan öppnats en systerkrog i Malmö, men planerna är mycket större än så. Dubbel Dubbel-gruppen letar just nu lokaler i ett flertal större svenska städer, däribland Norrköping, Stockholm, Malmö och Lund.

– Vi har kollat mycket i Stockholm och där känns det viktigt att läget är rätt. Det ska finnas andra restauranger i området, men vi tittar inte på trippel-A-lägen. Vi har tittat mycket på Södermalm och i Vasastan, säger köksmästare Emma Kolback till Göteborgs-Posten.

Det är Emma Kolback som ansvar för matutveckligen och skapat menyn som består av hennes egen version av modern kinesisk kokkonst med starka influenser från Szechuan och andra områden som präglas av hetta, kryddor och andra smakrika ingredienser. 

I Dubbel Dubbels chinese sharing-koncept ingår en egen variant av dim sum med handgjorda dumplings och moderna kinesiska smårätter. Dessutom planeras en satsning på take out och hemleveranser. Den nya kedjan siktar på att den delen av verksamheten ska utgöra 25 procent av omsättningen om tre år. 

– Planen är att vi på sikt kommer att utvecklas mot franchise, och vi tittar även på en internationell expansion i framtiden. Vi vill visa att en bra matupplevelse inte behöver kosta skjortan, säger John Wigelius, vd Dubbel Dubbel.

För att kunnna genomföra satsningen har grundarna släppt in tre nya delägare i bolaget. Det är tre personer med tung erfarenhet av att skala upp restaurangkoncept.

  • Wilhelm Vintilescu har erfarenhet från O´Learys, Pinchos och Bastard Burgers.
  • Christian Bellander, tidigare bland annat vd och i dag styrelseledamot för O'Learys.
  • Björn Johansson, vd för Greenfood Frech Cut och styrelseledamot i O'Learys.
Läs mer om: Dubbel Dubbel
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

Foodora i samarbete med Instagram

Klart med ny vd för Restaurangakademien

Svensk sprit tog hem guld i USA

Ny alkoholfri öl till dumplings

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Nyhetsbrev

Här öppnar Surf Shacks femte restaurang

Arkiv

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Digital kunskapsbank om hygien i restauranger

Stekhet duell i de svenska burgarnas hemstad

Max vs Bastard Burgers på Timmermansgatan i Luleå.

Nya restauranger flyttar in på Sergelgatan

Bockholmengruppen ska driva både en kvarterskrog i gatuplan och en takservering.

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Pommes frites-olja ska bli diesel

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Alkoholfri öl från mikrobryggeri i ny Burger King-meny

Nässjö nästa för Max – men bygget kan försenas ytterligare

Nytt kafferosteri till Sickla

Kinesiska Zhenmeat lanserar växtbaserat fläsk och kräftor

Första Harrys med ny svenskt brasseri-stil

Bråda dagar för Fredrik Eriksson

Rusning till Långbro värdshus och restaurangen i Nationalmuseum öppen igen.

Carlsberg vill stötta restaurangerna med unikt glas

Restauranggrossisten i trångmål – planerar för tuff höst

Sveriges första virtuella food court

Kasais köksmästare bakom det nya krogkonceptet.

Hon ska göra Sabis mer synligt

Sparrisen hotad av frost och corona

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125