23948sdkhjf

Dumplingskonceptet Dubbel Dubbel blir kedja – målet 30 restauranger

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Letar lokaler i bland annat Norrköping, Stockholm, Malmö och Lund för sitt chinese sharing-koncept.

I dag serveras det dumplings på fyra Dubbel Dubbel-restauranger. År 2022 ska det finnas 30 restauranger under samma varumärke. Dessutom har ägarna planer på att ta konceptet utomlands.

Precis som Gourmetkorv är Dubbel Dubbel från början ett göteborgskt fenomen. Och presis som Gourmetkorv är Dubbel Dubbel nu redo att växa rejält utanför hemstaden. Den lilla kvartersbaren som öppnade för åtta år sedan ska bli en restaurangkedja.

Visserligen har det redan öppnats en systerkrog i Malmö, men planerna är mycket större än så. Dubbel Dubbel-gruppen letar just nu lokaler i ett flertal större svenska städer, däribland Norrköping, Stockholm, Malmö och Lund.

– Vi har kollat mycket i Stockholm och där känns det viktigt att läget är rätt. Det ska finnas andra restauranger i området, men vi tittar inte på trippel-A-lägen. Vi har tittat mycket på Södermalm och i Vasastan, säger köksmästare Emma Kolback till Göteborgs-Posten.

Det är Emma Kolback som ansvar för matutveckligen och skapat menyn som består av hennes egen version av modern kinesisk kokkonst med starka influenser från Szechuan och andra områden som präglas av hetta, kryddor och andra smakrika ingredienser. 

I Dubbel Dubbels chinese sharing-koncept ingår en egen variant av dim sum med handgjorda dumplings och moderna kinesiska smårätter. Dessutom planeras en satsning på take out och hemleveranser. Den nya kedjan siktar på att den delen av verksamheten ska utgöra 25 procent av omsättningen om tre år. 

– Planen är att vi på sikt kommer att utvecklas mot franchise, och vi tittar även på en internationell expansion i framtiden. Vi vill visa att en bra matupplevelse inte behöver kosta skjortan, säger John Wigelius, vd Dubbel Dubbel.

För att kunnna genomföra satsningen har grundarna släppt in tre nya delägare i bolaget. Det är tre personer med tung erfarenhet av att skala upp restaurangkoncept.

  • Wilhelm Vintilescu har erfarenhet från O´Learys, Pinchos och Bastard Burgers.
  • Christian Bellander, tidigare bland annat vd och i dag styrelseledamot för O'Learys.
  • Björn Johansson, vd för Greenfood Frech Cut och styrelseledamot i O'Learys.
Mer om: Dubbel Dubbel
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stjärnkock på nya restaurangen Feira

Tävling
Årets unga kock korad

Vivino backar – halvvägs

Grön Michelinstjärna till Fotografiska

Tionde stekhuset hamnar i Karlstad

Hösten 2020 öppnar Blackstone Steakhouse på Bryggudden i Karlstad.

Tävling
Guldnivå – men fjärde plats i storköksklassen

Nyhetsbrev

Bagerierna som säljer flest semlor

Arkiv

De är Sveriges grönaste varumärken

Tv-kock med både ny krog och podd

Nu finns Knut även som lanthandel

Max grundare instiftar stort livsmedelspris

Tävling
OS-silver till kocklandslaget – guld till juniorerna

Systembolaget stämmer danska vinappen Vivino

Bores lanserar gatukök 2.0 på två nya orter

Max ska växa i Borås och Mölndal

Alla svenska krogar som tog hem Michelin-stjärnor

Aloë, Etoile och Oaxen uppmärksammades under ceremonin i Norge.

Axfood Snabbgross till restaurangtäta Jönköping

Spendrups cementerar förstaplatsen på Systemet – ökade 9,5 procent

Freetrailers släpvagnar till Max

Single-malt veteran i nya kläder

Absolut vodka-ägare sänker prognos efter coronoviruset

Kök räddar käk på skånska restauranger

Ciderguru till Sverige – odlarnas intresse ökar

Lämnar Pinchos – blir ny vd för Harrys

Catenaccis Giretto nu även på Södermalm

De tar över Cuba Cola

Omnipollo öppnar sitt första bryggeri – i en kyrka

Asien lyfte Carlsbergs ölförsäljning

Dyster januari – 25 procent fler krogkonkurser

El Bulli-kocken Ferran Adrià gästar Stockholm i vår

Foodora byter vd och siktar på nya ”sista milen”-kunder

Coop dubblar mängden naturbeteskött

Samma chef's table-koncept men med nytt namn

Årets viltkock vill se mer vilt på krogen

Vill få Starbucks att erbjuda gratis vegomjölk

Picadeli lanserar "Picabowl"

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109