23948sdkhjf

Färdigförpackade måltidslösningar i Waynes nya koncept

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Den kraftigt expanderande kafékedjan lanserar nytt koncept och ny app.

Waynes Coffee suddar ut branschgränserna med sitt nya koncept. På Waynes kafé på Götgatan i Stockholm finns nu en helt ny avdelning för färdigförpackade produkter.  

Läs också: Ännu en Waynes invigd

Kafékedjan närmar sig därmed både convenience-branschen och dagligvaruhandeln. Vd Mats Hörnell vill helst inte prata om huruvida Waynes Coffee försöker plocka marknadsandelar från konkurrenter inom angränsande branscher, men konstaterar samtidigt att det nya konceptet särskiljer Waynes från andra aktörer i den egna branschen.

– Vi följer vår gästers önskemål, snarare än att kika på konkurrenter, betonar Hörnell och fortsätter:

– De viktigaste drivkrafterna är baserade på våra gästers önskemål om tillgänglighet, värde för pengarna och en trivsam kafémiljö. Detta med utgångspunkt från våra gästundersökningar.

I det nya konceptet finns en tydligare uppdelning mellan de vanliga sittplatserna i kafédelen och ytan i anslutning till entrén där gästerna kan välja bland de färdigförpackade måltidslösningarna eller köpa med sig en nygräddad kanelbulle från bageridelen intill.

Läs också: Lavazza satsar på kafékedja i Kina

– Vi vill stå ut som en annorlunda coffee shop med betoning på det ekologiska, det svenska och en mer marknadskänsla i kaféupplevelsen kombinerat med den lugna klassiska fikan, sammanfattar Mats Hörnell.

Värsta konkurrenten Espresso House har sedan länge en populär app. Nu följer Waynes efter och lanserar i anslutning till det nya konceptet en egen app med digital betalningslösning. Gästerna ges möjlighet att beställa, betala och välja när och på vilket Waynes-kafé som de vill hämta maten eller fikat.

— Vi har tagit fram vår egen lösning tillsammans med vår kassaleverantör och svarar även här på våra gästers önskemål kring snabbhet, lojalitetsprogram och flexibilitet.

Den numera tyskägda kedjan, som föddes i Stockholm 1994, öppnade förra året 38 nya kaféer. Expansionen kommer att fortsätta under 2020. Fler än 50 nya kaféer är planerade på befintliga och nya marknader, bland annat en enhet i Oman i kvartal två. Diskussioner pågår på ytterligare ett tiotal marknader. Samtidigt fortsätter ombyggnationen för att anpassa de befintliga kaféerna till det nya konceptet.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Naturskön matupplevelse på restaurang Nowhere

Pionjärprojekt med biobaserade plastflaskor

Målet är att ha de första biobaserade flaskorna i butikerna 2023. 

Entreprenör köper huvuddelen av Vapiano

Max nyinvger i Ystad

Svenska Burger King först med återvinningsbar ventilation

Nyhetsbrev

Tävling
Bästa unga kvinnliga kocken har fokus och fart

Thilda Mårtensson segrade i Gastronomi Sverige Commis Award.

Arkiv

Franchise växer – men ingen garanti för succé

Branschorganisationens vd: Det finns en rad fällor med franchise,

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Drar in 68 miljoner till satsning på hälsosam glass

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157