23948sdkhjf

Kampanj för att rädda bagerier och konditorier

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Många branscher har fått det tufft i coronatider. Det gäller även bagerierna och konditorierna, vars branschorganisation nu lanserar kampanjen #räddadinbagare.

– Vi har skapat kampanjen för att uppmana konsumenter över hela landet att köpa med sig bröd eller fika hem. Om vi alla gör ett litet köp på bageriet räddar vi branschen till överlevnad, säger Martin Lundell, vd för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.

Han tror att många tar för givet att det lokala favoritstället kommer att finnas kvar i framtiden, men om krisen fortsätter och ingenting görs kommer flertalet att behöva lägga ner.

– Vi ser hur våra medlemsföretag kämpar för sin överlevnad. Detta handlar om uppskattade småföretagare som riskerar att helt slås ut. Det lokala bageriet och konditoriet är viktigt såväl socialt som arbetsgivare, inte minst för ungdomar som får sitt första jobb, säger Martin Lundell.

Varannan arbetsplats inom svensk livsmedelsproduktion utgörs av ett bageri eller konditori. Totalt arbetar 37 000 personer på bageri eller konditori, vilket motsvarar ungefär 15 000 heltidstjänster.

Regeringens förslag om sänkning av arbetsgivaravgiften välkomnas av Sveriges bagare & konditorer men branschorganisationen efterlyser fler åtgärder som att staten även tar över sjuklöneansvaret från den 13 mars då undantag för läkarintyg gjordes.

– Vi behöver säkra jobben och det snabbt. För många unga skulle det vara svårt att hitta ett annat jobb nu. Jag hör varje dag medlemmar som berättar att de är tvungna att säga upp eller permittera medarbetare, säger Stefan Fritzdorf, ordförande för Sveriges bagare & konditorer.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Naturskön matupplevelse på restaurang Nowhere

Pionjärprojekt med biobaserade plastflaskor

Målet är att ha de första biobaserade flaskorna i butikerna 2023. 

Entreprenör köper huvuddelen av Vapiano

Max nyinvger i Ystad

Svenska Burger King först med återvinningsbar ventilation

Nyhetsbrev

Tävling
Bästa unga kvinnliga kocken har fokus och fart

Thilda Mårtensson segrade i Gastronomi Sverige Commis Award.

Arkiv

Franchise växer – men ingen garanti för succé

Branschorganisationens vd: Det finns en rad fällor med franchise,

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Drar in 68 miljoner till satsning på hälsosam glass

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.203