23948sdkhjf

Baranställda erbjuds gratis spritutbildning

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Restaurangerna och dess barer har drabbats hårt av coronapandemin. Vin- och spritföretaget Pernod Ricard Sweden vill hjälpa till och hålla modet uppe genom att erbjuda baranställda kostnadsfria utbildningar i en tid då det finns tidsmässigt utrymme för kompetensutveckling. Totalt handlar det om spritutbildningar i samarbete med The Wine & Spirit Education Trust, mer känt som WSET, för ett värde av en halv miljon kronor.

Läs också: Absolut vodka-ägare sänker prognos efter coronoviruset

– Pernod Ricard förstår att det just nu är en svår tid för branschen, både på ett professionellt och personligt plan. Men trots dessa utmaningar ser vi detta som en möjlighet för industrin att resa sig starkare, tillsammans, säger Stephanie Durroux, vd för Pernod Ricard Northern Europe.

220 restaurang- och baranställda runt om Sverige har möjlighet att anmäla sig till den digitala WSET-spritkursen som varar i cirka fem veckor. Kursen kommer att omfattas av dryckesutbildningar på några av Sveriges ledande spritvarumärken, inklusive Absolut, Jameson och Beefeater.

– Pernod Ricard Sweden investerar markant i utbildningar, en gest som vi tror kommer att ge ett långsiktigt värde för vår sektor, säger Stephanie Durroux.

Alla deltagare i WSET-utbildningarna förväntas delta i ett slutprov vid en senare tidpunkt i antingen Stockholm, Göteborg, Malmö eller Sundsvall. De som klarat kursen erhåller ett certifikat och en prydnadsnål som är internationellt erkänd inom restaurang- och barbranschen.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Naturskön matupplevelse på restaurang Nowhere

Pionjärprojekt med biobaserade plastflaskor

Målet är att ha de första biobaserade flaskorna i butikerna 2023. 

Entreprenör köper huvuddelen av Vapiano

Max nyinvger i Ystad

Svenska Burger King först med återvinningsbar ventilation

Nyhetsbrev

Tävling
Bästa unga kvinnliga kocken har fokus och fart

Thilda Mårtensson segrade i Gastronomi Sverige Commis Award.

Arkiv

Franchise växer – men ingen garanti för succé

Branschorganisationens vd: Det finns en rad fällor med franchise,

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Drar in 68 miljoner till satsning på hälsosam glass

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.22