23948sdkhjf

Dunkin och Baskin-Robbins sålt i 100-miljardersaffär

Inspire Brands bygger snabbmatsimperium med stöd av riskkapitalbolag.

Dunkin, tidigare känt som Dunkin Donuts, och Baskin-Robbins säljs i en affär som är värderad till 11,3 miljarder dollar. Det motsvarar cirka 100 miljarder kronor och är, enligt New York Times, en av de största affärerna i restaurangvärlden på mer än ett decennium. 

Dunkin Brands, där både Dunkin och glasskedjan Baskin-Robbins ingår, blir därmed en del av portföljen hos Inspire Brands, som i sin tur backas av det privatägda riskkapitalbolaget Roark Capital.

Inspire Brands skapades för bara tre år sedan, men har sedan dess samlat på sig ett växande antal kedjor i snabbmatsbranschen. I portföljen finns sedan tidigare kända kedjor som Arby's, Buffalo Wild Wings, Jimmy John's och Sonic Drive-In.

Redan nu finns mer än 325 000 personer och 11 000 restauranger, direkt eller via franchise, under Inspire Brands paraply. Med Dunkins 12 700 enheter och Baskin-Robbins 7 900, kommer verksamheten att mer än dubblas.

– Dunkin och Baskin-Robbins är ledare i sina kategorier med ett mer än 70 år rikt arv och tillsammans är de två av de mest ikoniska restaurangvarumärkenq i världen, säger Paul Brown, chief executive, Inspire Brands, i ett uttalande.

Dunkin tog i januari 2019 bort ”Donuts” från sitt namn. Numera står dryckesdelen för mer än häflten av företagets försäljning.

För några år sedan gjorde bolaget ett försök att ta sig in på den svenska marknaden. Den första enheten öppnade i Täby 2014, men fyra år senare gick kedjans svenska verksamhet i konkurs och bolaget lämnade landet med svansen mellan benen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.314