23948sdkhjf

Glassigt år för producenterna

År 2020 blev ett starkt år för glassföretagen då dessa ökade volymmässigt med nära nio procent enligt nya siffror från Nielsen. Som så mycket annat under året pekar det mesta på att den rådande pandemin haft en stark påverkan på försäljningen. 

– Vi  har sett en jätteökning av vad vi i branschen kallar flerpack, alltså en box med flera glassar, och det tror vi med all säkerhet är en effekt av pandemin. Vi har själva ökat mest av samtliga aktörer, vi växte med över 26 procent på flerpack under året, säger Dan Bengtsson, marknadschef på Sia Glass i en kommentar

Den absolut största succén hos Sia Glass har varit glassbåten. Nästan 14 miljoner båtar har sålts i butikerna under året.

Av de tre stora aktörerna ökade Sia Glass sin volym med 10,9 procent, följt av Triumf Glass 9,8 procent och GB Glace med 8,5 procent. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Restaurangerna som ska öppna i Arlandas första food hall – pristak införs
Fyra hörnstenar i Ikeakoncernens nya saluhallskoncept – se bilderna
Silvermedalj för kocklandslaget: ”Marginalerna inte på vår sida”
Handskuren pommes frites på ny snackbar i Stockholm
Dubbla satsningar för The Italian Cousins
Här hamnar La Girafes systerkrogar
Andra Nordiska Medier
Food Supply SE
Fri Köpenskap
Packnet

Sänd till en kollega

0.093